TÄSTÄ PUHUTAAN NYT
Tampereen ensimmäistä omaa raitiovaunua
päästään testaamaan pian
Kuva: Pasi Tiitola
TAMPERE-LEHTI 2020 • 5
Ratikalla naapurikuntaan saakka
JATKAAKO ratikka tulevaisuudessa kenties
Ylöjärvelle, Kangasalle tai Pirkkalaan?
Tampereen raitiotien tulevaisuuden ratalinjauksista
eli seuturatikan varauksista
on toukokuussa voinut kertoa oman
mielipiteensä.
Seuturatikan linjavaihtoehtoja tarkastellaan
neljällä ratahaaralla. Idässä tarkastellaan
ratikkaradan jatkamista Taysilta joko
Teiskontietä tai Tenniskatua Linnainmaalle,
josta ratikka kulkisi Piettasenkadun tai
Mäentakusenkadun kautta Rissoon ja
Kangasalan Lamminrahkaan. Lisäksi tarkastellaan
radan jatkamista Hervannasta
Kangasalan Saarenmaalle vaihtoehtoina
Hermiankadun ja Ruskon kautta tai Hervantajärven
ja Lintuhytin kautta.
– Saarenmaa on nyt yleiskaavavaiheessa
ja alue on vielä pääosin rakentamaton,
kertoo raitiotien kehitysohjelman johtaja
Ville-Mikael Tuominen.
Pirkkalan suuntaan ratikkaradan jatkoa
tarkastellaan Sorin aukiolta ja Tampereen
linja-autoaseman kohdalta, josta raitiotie
etenee Hatanpään valtatietä Rantaperkiöön
ja sieltä Partolaan. Rantaperkiön ja Partolan
välillä on kaksi linjausvaihtoehtoa: Nuolialantie
tai Ilmailunkatu. Partolasta tarkastellaan
ratavarausta Pirkkalan keskustaan
Suuppaan ja sieltä edelleen Pirkkalan terveyskeskuksen
luo tai Turriin.
Neljäs tarkasteltava suunta on Hiedanrannasta
Lielahden, Teivon ja Soppeenmäen
kautta Ylöjärven keskustaan.
Linjavaihtoehdoista järjestettyyn kuntalaiskyselyyn
vastasi vajaa 700 ihmistä.
Vastaajista 67 prosenttia oli tamperelaisia
ja heistä 47 prosenttia eteläiseltä alueelta.
Vastaajista puolet asui Pirkkalan ratasuunnan
alueella ja 64 prosenttia kommentoi
Pirkkalan suuntaa.
Kyselyyn vastanneet kannattivat erityisesti
Sorin aukiolta Partolaan ja Taysilta
Koilliskeskukseen suuntautuvia linjoja.
Nämä linjat tarvitaan vastaajien mielestä
kymmenen vuoden kuluessa.
Seuturatikan neljän tilaajakunnan valtuustot
tekevät päätökset ratavarauksista
loka-marraskuussa. Seuturatikka toisi nykyiseen
rakenteilla ja toteutussuunnitteluvaiheessa
olevaan raitiotiehen lähes 30
kilometriä lisää rataa. Hervannasta Pyynikintorille
ja Taysilta Sorin aukiolle rakennettava
raitiotierata on yhteensä noin 16
kilometriä. Pyynikiltä Lentävänniemeen olisi
noin seitsemän kilometriä ja pistoraide Hiedanrannasta
Lielahden suuntaan runsaan
kilometrin mittainen.
Seuturatikan varausten hyväksyminen
ei kuitenkaan tarkoita rakentamista.
Kunnanvaltuustot käsittelevät loka-marraskuussa
ratalinjausten varauksia. Varaukset
palvelevat maankäytön suunnittelua sekä
katu- ja liikennesuunnittelua, kun tiedetään,
mihin kohtaan ei voi sijoittaa kunnallistekniikkaa
tai mihin kohtaan voidaan mahdollisesti
rakentaa raitiotiepysäkki.
– Yleissuunnitelma ei tähtää suoraan
rakentamispäätöksiin. Varsinaisten raitiotien
rakentamispäätösten teko edellyttää
jatkosuunnittelua. Osa nyt tehtävistä ratavarauksista
saattaa toteutua vasta 20
vuoden päästä tai voi olla, että ne eivät
toteudu koskaan, Tuominen kertoo.
Tuominen muistuttaa, että raitiotien
toteutus on pitkä prosessi. Vuonna 2021
kaupallisen liikenteen aloittavan raitiotien
yleissuunnittelu alkoi vuonna 2010 ja Tampereen
kaupunginvaltuusto hyväksyi alustavan
yleissuunnitelman vuonna 2011.
– Rakentaminenkin vie oman aikansa.
Elokuussa 2021 on tarkoitus aloittaa
kaupallinen raitiotieliikenne, kyseisen radan
suunnittelun aloittamisesta on silloin
kulunut yli kymmenen vuotta aikaa.
TAMPEREEN ratikan rakennustyöt ovat
korona-ajasta huolimatta edenneet aikataulussa.
Raitiotien kehitysohjelman projektipäällikkö
Antti Haukka kertoo, että
kun keskustan kadut ovat olleet normaalia
hiljaisempia, on voitu ottaa enemmän
alueita työn alle.
Ratikan koeajot aloitettiin maaliskuussa
testivaunulla. Kesän aikana päästään
ajamaan jo omalla vaunulla. Antti Haukka
kertoo, että ratikan voi tänä vuonna bongata
jo Hämeenkadulla asti. Ratikalla on
neljä käyttöönottoaluetta, joista ensimmäinen
on Hervannan varikolta Turtolaan.
Toinen ulottuu Turtolasta asematunneliin
ja tällä välillä olisi tarkoitus päästä ajamaan
syyskuussa. Vielä ennen joulua vuorossa
ovat Hämeenkatu ja Pirkankatu Pyynikintorille
asti.
– Ensi keväälle jää sitten loput eli Teiskontieltä
Taysille ja Hervannan eteläisin
pätkä varikolta Hervantajärvelle. Hatanpään
valtatien osuus on tulossa samaan
pakettiin siten, että se olisi valmis elokuussa
2021, Haukka kertoo.
Kaikista koeajoista tullaan vielä erikseen
tiedottamaan alueiden asukkaita,
jotta ratikan tuloon osataan valmistautua.
Kun testit etenevät, rataverkolla alkaa
näkyä yhä enemmän vaunuja. Toisen
vaunun pitäisi tulla Tampereelle syksyllä.
Kesällä 2021 kaikki 19 vaunua ovat Tampereella.
Ratikan kaupallinen koeliikenne
alkaa huhtikuussa 2021, jolloin
ratikalla pääsee matkustamaan,
mutta vuorovälit
vaihtelevat ja välipäiviäkin
voi tulla. Tällöin
testataan esimerkiksi
aikatauluja. Bussireitit
ja vuorot pysyvät tänä
aikana ennallaan. Tampereen
Ratikan liikennöinti
alkaa 9.8.2021.
Toinen haara etenee
Raitiotien toisen vaiheen eli Lentävänniemen
haaran suunnittelu
etenee. Toisen
vaiheen suunnitelmat,
kustannusarvio ja
vaikutusten arvioinnit valmistuvat
kesän aikana niin, että
lokakuussa voidaan päättää rakentamisesta.
Tampereen kaupunginhallitus päätti
huhtikuussa, että toteutus jaetaan vielä
kahteen osaan avoinna olevan Näsisaaren
täyttöluvan vuoksi. Rakentaminen
voidaan aloittaa heti päätöksen jälkeen
välillä Pyynikintori-Santalahti ja kun Näsisaaren
täyttöasiat on saatu ratkaistua,
rakentamista jatketaan Hiedanrantaan ja
Lentävänniemeen.
Seuraa Tampereen
raitiotien rakentumista
osoitteessa
tampereenratikka.fi.
Ratikka liikkuu
Hervannasta
kohti keskustaa kesän
edetessä.
/