TÄSTÄ PUHUTAAN NYT
Kesällä 2020
Tampereella voi
hypätä kaupunki-
pyörän satulaan.
Protovaunu lipuu pian Tampereen katukuvaan
TAMPEREEN katukuvassa voi tänä kesänä
bongata jo ensimmäisen Tampereen
ratikan protovaunun. Protovaunua
testataan ensin sisällä varikolla, sitten
varikon ulkopuolella, josta lähdetään ajamaan
kaupunkia kohti. Vaunulle tehdään
erilaisia testejä, joilla varmistetaan, että
se on sellainen kuin pitääkin.
4 • TAMPERE-LEHTI 2020
– Ensin testataan, että kaikki turvallisuuteen
liittyvät tekijät kuten jarrut toimivat.
Tämän jälkeen voidaan vaunulla
suorittaa ajo- ja muita kokeita, Tampereen
Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka
Sirviö kertoo.
Samalla saadaan varmistettua, että
myös infra eli kiskot ja ajolangat toimivat
kuten pitääkin. Vaunulle tehdään
myös erilaisia testejä, jotka liittyvät muun
muassa ilmastointiin, viihtyisyyteen ja
energiankulutukseen.
Ratikkapysäkkien katokset
tulevat kesällä
Ratikkareitin varrella voi jo hahmottaa
pysäkkien paikkoja. Pysäkkikannet ovat
valmiina, mutta tänä kesänä kaupunkikuvaan
alkaa ilmestyä myös pysäkkikatoksia.
– Viimeiset viilaukset on tehty ja niitä
päästään nyt tilaamaan. Samalla asennetaan
joukkoliikenteen infonäyttöjä, jotta
ne ovat valmiina, kun liikenne käynnistyy.
RATIKKA-AIKA on Tampereella alkanut.
Vaikka itse raitiovaunujen kyytiin päästään
vasta ensi vuonna, on katukuvassa jo
maaliskuusta näkynyt koevaunu. Vaunuja
alkaa kuitenkin tulla yhä enemmän, joten
nyt on tärkeää opetella ratikkaan liittyvät
liikennesäännöt.
Tampereen kaupungin liikenneinsinööri
Heljä Aarnikko kertoo, että Hervannassa
esimerkiksi Hermiankadulla olevat
ylityspaikat ovat aiheuttaneet hämmennystä
jalankulkijoissa. Ylityspaikat eivät
ole suojateitä vaan jalankulkija on väistämisvelvollinen.
– Ratikka saattaa sieltä tulla eikä sitä
ole vielä ihan sisäistetty, Aarnikko sanoo.
Autoilijoille päänvaivaa ovat aiheuttaneet
joukkoliikennekadut ja sekaliikennekadut.
Joukkoliikennekaduille ei henkilöautoilla
ole asiaa. Sekaliikennekadulla
puolestaan ratikka saattaa olla takana,
kun on kääntymässä vasemmalle.
– Silloin ei pidä hätääntyä vaan mennä
ripeästi ja turvallisesti pois alta, Aarnikko
sanoo.
Kolmiovalot eroavat tavallisista
Raitiovaunuvalot ovat yksi uusi ratikan
mukanaan tuoma asia Tampereen liikenteessä.
Kolmionmallisten valojen toiminta
eroaa hieman tavallisista liikennevaloista.
– Hervannan jälkeen seuraavat valot
ovat, kun Hervannan valtaväylältä mennään
Turtolan suuntaan ja noustaan Nekalan
rampille. Siinä paikassa on haasteellista,
että autoilijat havaitsevat ratikkavalot.
En usko, että tieten tahtoen on ajettu
punaisia päin, Aarnikko kertoo.
Kolareita ei onneksi ole sattunut, mutta
raitiovaunun testikuljettajat ovat saaneet
pitää silmät auki.
– Ratikka on yllättävän hiljainen ollakseen
niin isokokoinen. Ihmiset kulkevat
luurit päässä eivätkä havainnoi ympäristöä,
jolloin ratikka voi tulla yllättäen.
Koko perhe tutustumaan
Uudenlainen liikenneväline ja sen mukanaan
tuomat uudet asiat voivat myös
jännittää liikenteessä. Heljä Aarnikko kehottaa
kaikkia tutustumaan reitteihin ja
maastoon jo etukäteen. Tampereen Raitiotien
verkkosivuille on tehty karttoja,
joissa kerrotaan erityisen tarkkaavaisuuden
paikoista. Näitä karttoja tehdään sitä
mukaa, kun koeajot etenevät kauemmas
Hervannasta.
– Esimerkiksi näiden karttojen avulla
voi käydä kiertelemässä maastossa ja tutustumassa,
Aarnikko vinkkaa.
Liikenteessä pitäisi muutenkin ottaa
muut huomioon ja olla joustava. Nyt se
on entistä tärkeämpää.
– Autoilijoita kehottaisin nyt tutkailemaan
ajoreittejä, missä ne risteävät ratikan
kanssa ja pikkuhiljaa sisäistämään,
että sieltä saattaa tulla ratikka, Aarnikko
muistuttaa.
Kotona on hyvä myös käydä läpi lasten
kanssa, miten liikenteessä toimitaan.
Kun muutenkin ulkoillaan koko perheen
voimin, voi kohteeksi ottaa vaikka ratikkareitin.
- Voidaan käydä yhdessä perheen voimin
tutustumassa, miten kiskojen ylityksessä
käyttäydytään, Aarnikko vinkkaa.
Nyt tarkkana,
ratikka tulee!
Kuva: Pasi Tiitola
Tutustu ratikan liikenneturvallisuuteen
tampere.fi/liikenneturvallisuus.
Tampere AR -mobiilisovelluksessa
voi tutustua
3D-mallinnukseen, miltä
Hämeenkatu näyttää, kun
ratikka alkaa kulkea.
/raitiotie.html