YHTEISTYÖ
Suoramainokset
Kaukokiidon pyörille
Suomen Suoramainonta on ulkoistanut logistiikkapalvelunsa
Kaukokiito Oy:lle. Perusteena on ollut kuljetusten luotettava reaaliaikainen
seuranta ja digitaaliset palvelut.
Yhteistyö alkoi vuoden 2018 aikana ja se on tyy-dyttänyt
14 SUORA
molempia osapuolia.
– Yhteistyö on kulkenut hyvin. Meille tavara
on kuljetusten kannalta hyvää. Se ei ole rik-koutuvaa,
eikä jäädy, vaan on selkeää tavaraa
kuljetettavaksi. Ainoa haaste on volyymien epätasaisuus, mutta
niistä selvitään hyvien tietojärjestelmien avulla, toteaa Kauko-kiidon
puolesta myyntipäällikkö Petri Palonen.
– Kokonaisuudessaan kyse on huomattavasta kuljetusta-pahtumasta,
missä tavara liikkuu säännöllisesti torstaina ja
perjantaina koko valtakunnan alueella. Painotuotteet haetaan
torstaina painotaloista sekä SSM:n pisteistä, joista suurin sijait-see
Helsingin Konalassa.
Haetut mainokset, kuten esimerkiksi Jyskin mainoslehdet
tai Bilteman katalogit, kuljetetaan 25 paikallisen jakeluyrityksen
toimipisteisiin, josta ne keskiviikkona toimitetaan asiakkaille.
– Siirryimme markkinatilanteen vuoksi keväällä kahden
jakopäivän sijasta yhteen, eli keskiviikkoon, joka on myös asiak-kaillemme
ylivoimaisesti tärkein päivä markkinoinnin kannalta.
Samalla halusimme tietenkin lisää varmuutta ja läpinäkyvyyttä
kuljetuksiin, jotta voimme seurata prosessia, toteaa Suomen
Suoramainonnan myynti- ja markkinointipäällikkö Pasi Latva.
– Tämä yhteistyö sopii meille. Meillä on vahva ja osaava ver-kosto,
jonka valttina on ennen muuta paikallisuus. ”Be local act
global”, on meidän sloganimme, sanoo Kaukokiidon toimitus-johtaja
Jari Immonen.
Kuin
tuoretavaraa
SSM valitsi yhteistyökumppaninsa kilpailutuksen perusteella.
– Mainokset ovat tavallaan ongelmatonta kuljetettavaa, kun
Kaukokiito
● Toiminut alalla yli 60 vuotta
● Valtakunnallinen organisaatio
● 29 terminaalia kautta Suomen
● 1000 ajoneuvoyksikköa
● 3,5 miljoonaa lähetystä vuodessa
● 2 000 henkilöä
ne haetaan painotaloista tai meiltä. Todellisuudessa ne kui-tenkin
ovat kuin elintarvikekauppojen tuoretuotteita, joissa
on viimeinen käyttöpäivä. Asiakkaamme ovat päättäneet,
koska heidän mainoskampanjansa alkaa ja he ovat myös virit-täneet
organisaationsa sen mukaan. Sen vuoksi lehtien on
oltava ulkona luvattuna päivänä. Jos kuljetukset pettävät, sekä
me että asiakkaamme menetämme rahaa, sanoo, SSM:n
hankinnan ja asiakaspalvelun operatiivinen johtaja Jyrki
Nygård.
– Meidän järjestelmämme on rakennettu siten, että sähköi-set
rahtikirjat kulkevat yritysten välillä ja jokaiseen lähetykseen
tulee tunnus, jonka kuljettaja lukee tietojärjestelmäämme.
Sen jälkeen jokaisen lähetyksen liikkeet on paikannettavissa.
Nähdään, että ne on haettu ja lopulta, että ne on toimitettu
määräpisteeseen, Palonen kertoo.
– Tämä oli meille Suomen Suoramainonnassa tärkeää.
Liiketoiminnassamme kulkee vuosittain 25 000–30 000 rahti-