
 
		YHTEISTYÖ 
 Suoramainokset  
 Kaukokiidon pyörille 
 Suomen Suoramainonta on ulkoistanut logistiikkapalvelunsa  
 Kaukokiito Oy:lle. Perusteena on ollut kuljetusten luotettava reaaliaikainen  
 seuranta ja digitaaliset palvelut.  
 Yhteistyö alkoi vuoden 2018 aikana ja se on tyy-dyttänyt  
 14     SUORA 
 molempia osapuolia.  
 – Yhteistyö on kulkenut hyvin. Meille tavara  
 on kuljetusten kannalta hyvää. Se ei ole rik-koutuvaa, 
  eikä jäädy, vaan on selkeää tavaraa  
 kuljetettavaksi. Ainoa haaste on volyymien epätasaisuus, mutta  
 niistä selvitään hyvien tietojärjestelmien avulla, toteaa Kauko-kiidon  
 puolesta myyntipäällikkö Petri Palonen. 
 – Kokonaisuudessaan kyse on huomattavasta kuljetusta-pahtumasta, 
  missä tavara liikkuu säännöllisesti torstaina ja  
 perjantaina koko valtakunnan alueella. Painotuotteet haetaan  
 torstaina painotaloista sekä SSM:n pisteistä, joista suurin sijait-see  
 Helsingin Konalassa. 
 Haetut mainokset, kuten esimerkiksi Jyskin mainoslehdet  
 tai Bilteman katalogit, kuljetetaan 25 paikallisen jakeluyrityksen  
 toimipisteisiin, josta ne keskiviikkona toimitetaan asiakkaille. 
 – Siirryimme markkinatilanteen vuoksi keväällä kahden  
 jakopäivän sijasta yhteen, eli keskiviikkoon, joka on myös asiak-kaillemme  
 ylivoimaisesti tärkein päivä markkinoinnin kannalta.  
 Samalla halusimme tietenkin lisää varmuutta ja läpinäkyvyyttä  
 kuljetuksiin, jotta voimme seurata prosessia, toteaa Suomen  
 Suoramainonnan myynti- ja markkinointipäällikkö Pasi Latva. 
 – Tämä yhteistyö sopii meille. Meillä on vahva ja osaava ver-kosto, 
  jonka valttina on ennen muuta paikallisuus. ”Be local act  
 global”, on meidän sloganimme, sanoo Kaukokiidon toimitus-johtaja  
 Jari Immonen. 
 Kuin  
 tuoretavaraa 
 SSM valitsi yhteistyökumppaninsa kilpailutuksen perusteella. 
 – Mainokset ovat tavallaan ongelmatonta kuljetettavaa, kun  
 Kaukokiito 
 ●  Toiminut alalla yli 60 vuotta 
 ●  Valtakunnallinen organisaatio 
 ●  29 terminaalia kautta Suomen 
 ●  1000 ajoneuvoyksikköa 
 ●  3,5 miljoonaa lähetystä vuodessa 
 ●  2 000 henkilöä 
 ne haetaan painotaloista tai meiltä. Todellisuudessa ne kui-tenkin  
 ovat kuin elintarvikekauppojen tuoretuotteita, joissa  
 on viimeinen käyttöpäivä. Asiakkaamme ovat päättäneet,  
 koska heidän mainoskampanjansa alkaa ja he ovat myös virit-täneet  
 organisaationsa sen mukaan. Sen vuoksi lehtien on  
 oltava ulkona luvattuna päivänä. Jos kuljetukset pettävät, sekä  
 me että asiakkaamme menetämme rahaa, sanoo, SSM:n  
 hankinnan ja asiakaspalvelun operatiivinen johtaja Jyrki  
  Nygård. 
 – Meidän järjestelmämme on rakennettu siten, että sähköi-set  
 rahtikirjat kulkevat yritysten välillä ja jokaiseen lähetykseen  
 tulee  tunnus, jonka kuljettaja lukee tietojärjestelmäämme.  
 Sen jälkeen jokaisen lähetyksen liikkeet on paikannettavissa.  
 Nähdään, että ne on haettu ja lopulta, että ne on toimitettu  
 määräpisteeseen, Palonen kertoo. 
 – Tämä oli meille Suomen Suoramainonnassa tärkeää.  
 Liiketoiminnassamme kulkee vuosittain 25 000–30 000 rahti-