
 
		ASIAKKAAT 
 uuu  
 – Tulos oli niin hyvä ja kampanjan teho niin kiistaton, että  
 valmisteilla on jo kolmas kampanja. 
 Veli Lyytikäisen mukaan suorajakelun huomioarvo on  
 ollut huikean hyvä. Tehdyn huomioarvotutkimuksen mukaan  
 reilusti yli 80 prosenttia muisti saaneensa mainoksen ja aikoi  
 sen myös lukea. 
 – Teho on näkynyt myös matkailijoiden määrissä, jotka  
 ovat jatkuvasti kasvaneet. 
 – Pääkaupunkiseudun jälkeen teimme 140 000 kappaleen  
 kampanjan, joka kohdistui Tampereen ja Jyväskylän seu-duille  
 ja nyt valmistelemme Kaakkois-Suomen kaupunkeihin  
 120 000 kappaleen jakelua lehdestä, joka painottuu tulevaan  
 talvikauteen. 
 – Kaikki suorajakelut on kohdistettu SSM:n työkalujen avul-la  
 lapsiperheisiin. Kohdistamisen ansiosta painosmäärät pysty-tään  
 pitämään kohtalaisen pieninä. Se säästää kustannuksia. 
 10     SUORA 
 Lehti tärkeä on 
 osa markkinointia 
 Asiakaslehti on Lyytikäisen mukaan todella tärkeä osa Kolin  
 markkinointia. 
 – Sen avulla pystymme hyvin kertomaan, mitä Koli tarjo-aa. 
  Televisiomainonta on kallista ja sen riskinä on lisäksi se,  
 että emme pysty riittävästi erottumaan muista, esimerkiksi  
 Lapin kohteista. 
 Lyytikäisen mukaan asiakaslehden taika on visuaalisessa  
 ilmeessä ja tarinoissa, joiden voima on uskomaton. 
 – Olemme saaneet runsaasti hyvää palautetta lukijoilta.  
 Monet ovat kirjoittaneet, että: ”Kun luin lehden, teki mieli  
 matkustaa katsomaan.” 
 – Tämä kertoo, että lehti toimii. Meidän pitää vain huoleh-tia, 
  että pidämme lupauksemme emmekä lupaa sellaista mitä  
 ei ole olemassa. 
 Koli  
 tunnetaan 
 Lyytikäisen mukaan Koli tunnetaan nykyisin hyvin, vaikka  
 vielä joitakin vuosia sitten joutui messuilla kertomaan ih-misille, 
  missä Koli on. Tunnettuuden kasvettua on nyt voitu  
 keskittyä todelliseen imagomarkkinointiin. 
 Kolia kehitetään kohteena jatkuvasti arvokkaan suomalai-sen  
 kansallismaiseman ehdoilla. 
 – Haluamme säilyttää Kolin aidon ja poikkeuksellisen  
 tunnelman ja välttää liiallista kaupallisuutta. Matkailija  
 tarvitsee tietenkin palveluita, mutta ne voidaan toteuttaa  
 myös maisemaa ja luontoa kunnioittaen, Veli Lyytikäinen  
 painottaa. 
 Kolin matkailu Oy:n toiminnassa on mukana yli 80  
 yritystä, joiden kaikkien pitää olla sitoutuneita yhdessä an-nettuun  
 palvelulupaukseen. 
 – Lehden lisäksi tärkeitä markkinointikanaviamme ovat  
 omat verkkosivumme, sähköinen media sekä tietenkin  
 erilaiset messut, missä käyvät sellaiset ihmiset, jotka ovat  
 oikeasti etsimässä kiinnostavia kohteita, Veli Lyytikäinen  
 kertoo. n 
 Kaikkien palveluntuottajien tulee olla sitoutuneita yhteiseen palvelulupaukseen.