
 
		ASIAKKAAT 
 Yli 45 miljoonan tarjous-  
 lehden Hong Kong 
 Hong Kong -tavaratalot ovat muodostuneet Suomessa käsitteeksi.  
 Liikkeiden määrä  kasvaa  ja sen myötä myös asiakkaiden määrä, jotka   
 löytyvät  tehokkaalla suoramainonnalla. 
 Yli 45 miljoonaa lehteä suomalaisiin koteihin on  
 12     SUORA 
 määrä, johon vain harvat toimijat yltävät. 
 – Suora on meidän päämediamme. Satun-naisesti, 
  esimerkiksi tiettyjen sesonkien alussa,  
 käytämme myös televisiota tai radiomainontaa,  
 mutta todellakin voi sanoa että asiakkaat hankimme suoramai-noksillamme, 
  kertoo Hong Kong Oy:n markkinointipäällikkö  
 Tero Mäkinen. 
 – Lehden vaikutus näkyy välittömästi. Keskiviikon osoitteet-toman  
 suorajakelun jälkeen tehon voi laskea kassakoneelta. Sen  
 vuoksi panostamme tarjouslehden sisältöön ja toimivuuteen. 
 – Hong Kong oli omalla edullisten tavaratalojen sektorillaan  
 varmasti ensimmäisiä, jotka ottivat käyttöön tarjousmarkki-noinnista  
 tutut värit: punainen ja keltainen. Toki näitä värejä  
 käyttävät muutkin, koska ne yksinkertaisesti toimivat, Mäkinen  
 toteaa. 
 – Joskus olemme kokeilleet ”makkaramainoksista” tuttua  
 räiskettä, mutta nyt teemme asiat vähän hienommin. Olemme  
 tehneet myös hienompaa tarjouslehteä, mutta havaintomme  
 mukaan se ei tarjousten maailmassa toimi yhtä hyvin. 
 Etusivu  
 on tärkeä 
 Hong Kongin tarjouslehti on 16-sivuinen. Etusivulla on aina  
 ajankohtainen hittituote ja sisäsivut rakentuvat kattavasti aihe-alueittain. 
 – Lehti ei ole varsinaisesti mikään tuoteluettelo, vaan ennen  
 muuta tarjouslehti, koska niitä löytyy liikkeiden jokaisesta  
 tuoteryhmästä. Etusivun merkitys on erittäin suuri. Tiedämme,  
 että kilpailemme asiakkaidemme ajasta muiden toimijoiden  
 kanssa ja että lehteemme käytetty aika ei välttämättä ole suuri,  
 jos emme etusivulla pysty herättämään lukijan kiinnostusta,  
 Mäkinen korostaa. 
 Keskeisiä artikkeleita Hong Kongissa ovat kaikki tuotteet,  
 joita tarvitaan sekä kodeissa että pihoilla. Myös harrastukset  
 ovat hyvin edustettuina, esimerkiksi liikunta ja kalastus, missä  
 Hong Kong on lähes johtavassa asemassa laajan tuotevalikoi-mansa  
 ansiosta. 
 – Asiakkaistamme tiedämme sen, että ne tulevat suureksi  
 osaksi pientalovoittoisilta alueilta ja ovat perheitä. Myymälään  
 tullaa pääsääntöisesti autoilla, minkä vuoksi myymälöissämme  
 on aina hyvin parkkitilaa. 
 Kohdistaminen  
 toimii 
 Tavaratalo Hong Kong on perustettu 1989. Tarinan mukaan  
 se lähti suomalaisten liikemiesten ideasta tilata kontillinen  
 halpatavaroita Hong Kongista, mistä syntyi myös ketjun nimi.  
 Tavaroille oli kysyntää ja ketjusta tuli käsite. Tämän myötä tuo-tevalikoima  
 alkoi kasvaa, kuten myös tavaroiden laatu. 
 Vuonna 2018 Hong Kong siirtyi saneerauksen myötä suuren  
 ulkomaisen tavarataloketjun omistukseen, mikä tarkoittaa  
 Mäkisen mukaan tuotevalikoiman laajenemista ja laadun para-nemista, 
  mutta ei korkeampia hintoja. Tämän mahdollistavat  
 suuremmat hankintavolyymit. 
 – Yhtenä tärkeänä uutena tuoteryhmänä ovat pihakalusteet,  
 joista varmasti tulee kevään hittituotteitamme. 
 Hong Kongin ja SSM:n yhteistyö alkoi vuonna 2013. 
 – Olemme erittäin tyytyväisiä ja olemme yhdessä löytäneet  
 hyvän yhteistyökonseptin. Aikataulut on laadittu kohdalleen ja