ASIAKKAAT
Yli 45 miljoonan tarjous-
lehden Hong Kong
Hong Kong -tavaratalot ovat muodostuneet Suomessa käsitteeksi.
Liikkeiden määrä kasvaa ja sen myötä myös asiakkaiden määrä, jotka
löytyvät tehokkaalla suoramainonnalla.
Yli 45 miljoonaa lehteä suomalaisiin koteihin on
12 SUORA
määrä, johon vain harvat toimijat yltävät.
– Suora on meidän päämediamme. Satun-naisesti,
esimerkiksi tiettyjen sesonkien alussa,
käytämme myös televisiota tai radiomainontaa,
mutta todellakin voi sanoa että asiakkaat hankimme suoramai-noksillamme,
kertoo Hong Kong Oy:n markkinointipäällikkö
Tero Mäkinen.
– Lehden vaikutus näkyy välittömästi. Keskiviikon osoitteet-toman
suorajakelun jälkeen tehon voi laskea kassakoneelta. Sen
vuoksi panostamme tarjouslehden sisältöön ja toimivuuteen.
– Hong Kong oli omalla edullisten tavaratalojen sektorillaan
varmasti ensimmäisiä, jotka ottivat käyttöön tarjousmarkki-noinnista
tutut värit: punainen ja keltainen. Toki näitä värejä
käyttävät muutkin, koska ne yksinkertaisesti toimivat, Mäkinen
toteaa.
– Joskus olemme kokeilleet ”makkaramainoksista” tuttua
räiskettä, mutta nyt teemme asiat vähän hienommin. Olemme
tehneet myös hienompaa tarjouslehteä, mutta havaintomme
mukaan se ei tarjousten maailmassa toimi yhtä hyvin.
Etusivu
on tärkeä
Hong Kongin tarjouslehti on 16-sivuinen. Etusivulla on aina
ajankohtainen hittituote ja sisäsivut rakentuvat kattavasti aihe-alueittain.
– Lehti ei ole varsinaisesti mikään tuoteluettelo, vaan ennen
muuta tarjouslehti, koska niitä löytyy liikkeiden jokaisesta
tuoteryhmästä. Etusivun merkitys on erittäin suuri. Tiedämme,
että kilpailemme asiakkaidemme ajasta muiden toimijoiden
kanssa ja että lehteemme käytetty aika ei välttämättä ole suuri,
jos emme etusivulla pysty herättämään lukijan kiinnostusta,
Mäkinen korostaa.
Keskeisiä artikkeleita Hong Kongissa ovat kaikki tuotteet,
joita tarvitaan sekä kodeissa että pihoilla. Myös harrastukset
ovat hyvin edustettuina, esimerkiksi liikunta ja kalastus, missä
Hong Kong on lähes johtavassa asemassa laajan tuotevalikoi-mansa
ansiosta.
– Asiakkaistamme tiedämme sen, että ne tulevat suureksi
osaksi pientalovoittoisilta alueilta ja ovat perheitä. Myymälään
tullaa pääsääntöisesti autoilla, minkä vuoksi myymälöissämme
on aina hyvin parkkitilaa.
Kohdistaminen
toimii
Tavaratalo Hong Kong on perustettu 1989. Tarinan mukaan
se lähti suomalaisten liikemiesten ideasta tilata kontillinen
halpatavaroita Hong Kongista, mistä syntyi myös ketjun nimi.
Tavaroille oli kysyntää ja ketjusta tuli käsite. Tämän myötä tuo-tevalikoima
alkoi kasvaa, kuten myös tavaroiden laatu.
Vuonna 2018 Hong Kong siirtyi saneerauksen myötä suuren
ulkomaisen tavarataloketjun omistukseen, mikä tarkoittaa
Mäkisen mukaan tuotevalikoiman laajenemista ja laadun para-nemista,
mutta ei korkeampia hintoja. Tämän mahdollistavat
suuremmat hankintavolyymit.
– Yhtenä tärkeänä uutena tuoteryhmänä ovat pihakalusteet,
joista varmasti tulee kevään hittituotteitamme.
Hong Kongin ja SSM:n yhteistyö alkoi vuonna 2013.
– Olemme erittäin tyytyväisiä ja olemme yhdessä löytäneet
hyvän yhteistyökonseptin. Aikataulut on laadittu kohdalleen ja