
 
        
         
		28.10.2017 Kirkonseutu 18/2017    9 
 Ari Pelkonen aloitti tehtävässään lokakuun alussa. 
 Kuhmoinen-Padasjoelle   
 vihdoin kappalainen 
 Juhana SädeAri Pelkonen on  
 Kuhmoinen-Padasjoki  
 kappeliseurakunnan  
 historian  
 ensimmäinen  
 vaalilla valittu kappalainen.   
 Vaikka Hollolan pohjoisin  
 kappeliseurakunta käynnisti toimintansa  
 jo tammikuussa, uuden  
 kappalaisen viran perustaminen  
 hakuineen ja lausuntoineen on  
 ollut niin hidas prosessi, että Pelkonen  
 pääsi aloittamaan virassaan  
 vasta lokakuun alussa.  
 Pelkonen on nähnyt kappeliseurakunnan  
 elämää vasta vähän  
 aikaa, mutta toimintaympäristö  
 ei ole hänelle täysin tuntematon. 
 - Vanhempieni ja siskoni  
 perheen mökki on Kuhmoisten  
 Ruolahdella”, hän kertoo ja lisää  
 lähteneensä opiskelemaan teologiaa  
 Nakkilan kirkon vaiheilta  
 1983. 
 - Samana syksynä aloittivat  
 opinnot myös Padasjoen entiset  
 kirkkoherrat Tapio Mattila ja  
 Heikki Pelkonen. Jälkimmäinen  
 on Ari Pelkosen serkku. 
 Eri seurakunnissa pitkälle  
 toistakymmentä vuotta kirkkoherrana  
 toiminut Pelkonen  
 kertoo hakeneensa kappeliseurakuntaan, 
  koska kappalaisen  
 työssä hallinnollinen osuus jää  
 pienemmäksi kuin kirkkoherran  
 tehtävässä, jossa papin tehtäviin  
 jää kovin vähän aikaa. 
 Teologisesti Pelkonen on  
 perinteisen Raamatun tulkinnan  
 kannalla:  
 - Kirkon nykytilannetta  
 tarkastellessa pidän tärkeänä,  
 että kirkko pitäytyy Raamatusta  
 nousevaan perustehtäväänsä  
 sekä tulkitsee Raamattua siitä  
 lähtökohdasta, minkä vuoksi se  
 on aikanaan syntynyt. Raamatun  
 tulkinnassa eksytään, jos tulkinnan  
 lähtökohdaksi asetetaan  
 esimerkiksi inhimillinen rakkaus,  
 ihmisoikeudet tai yksilönvapaus. 
 Monesta kokemusta 
 Muun muassa sukututkimusta  
 harrastava kappalainen on ehtinyt  
 asua ja työskennellä elämänsä  
 aikana monessa paikassa. 
 - Vanhempani ovat Karjalan  
 Kannakselta rajan takaa, ja olen  
 syntynyt Ruovedellä Hämeessä. 
  Lapsuuteni vietin Pohjois- 
 Karjalassa, nuoruusvuodet  
 Satakunnassa. Seurakuntatyössä  
 olen ollut pääasiassa Kuopion ja  
 Mikkelin hiippakunnissa. 
 Kuhmoinen-Padasjoki kappeliseurakuntaan  
 Pelkonen siirtyi  
 Hankasalmen seurakunnan  
 kirkkoherran sijaisuudesta. 
 Välillä arkistoalan yrittäjänäkin  
 toiminut kappalainen  
 kertoo myös opiskelleensa vuosien  
 varrella monialaisesti, mm.  
 datanomin, asiakirjahallinnon  
 ja arkistotoimen sekä yrittäjän  
 tutkinnot. 
 Pelkonen on nykyisin Hollolan  
 seurakunnan jäsen, sillä hän  
 kertoo perheensä muuttaneen  
 Joroisista Hollolaan sopivasti  
 juuri ennen koulujen alkua. 
 Kaksiosaisen kappelin  
 haasteet 
 Kuhmoinen-Padasjoki ei ole  
 kappeliseurakuntana kaikkein  
 yksinkertaisin, ja se tuo mukanaan  
 omat erityishaasteensa. 
 - Kappeliseurakunnan kahden  
 yhteisön, Kuhmoisten ja Padasjoen, 
  henkisen, hengellisen ja  
 toiminnallisenkin yhteenkuuluvuuden  
 aikaansaaminen on  
 todennäköisesti hyvin pitkään  
 kestävä prosessi, varsinkin tunnetasolla, 
  koska seurakunnilla on  
 hyvin pitkä oma itsenäinen historiansa, 
  Pelkonen uskoo, mutta  
 toteaa samalla, ettei kahden  
 yhteisön tarvitse toisaalta aivan  
 kaikissa asioissa olla täsmälleen  
 samanlaisia, vaikka yhteisiäkin  
 käytäntöjä tarvitaan. 
 Pelkonen luettelee useita  
 haastavaan alkutaipaleeseen  
 vaikuttavia syitä: viranhaltijoiden  
 vaihtuvuus ja sijaisuudet,  
 taajamien etäisyys toisistaan,  
 joidenkin luottamushenkilöiden  
 ja työntekijöiden kokemus, että  
 heitä ei liitosprosessin aikana  
 juurikaan kuultu, seurakuntayhteisöjen  
 tietty erilaisuus ja sekin,  
 että molemmat yhteisöt ovat  
 kuntatasolla erillisiä pitäjiä.  
 - Perustoiminnot on kuitenkin  
 koko ajan hoidettu hyvin  
 murrosvaiheenkin aikana.  
 Yhteistyöllä eteenpäin 
 Yhteistyötä viranhaltijoiden,  
 luottamushenkilöiden ja seurakuntalaisten  
 kanssa painottava  
 kappalainen kertoo, että vastikään  
 eräs seurakuntalainen oli  
 puhunut hänelle vielä kahdesta  
 seurakunnasta.  
 - Se voi kertoa siitä, että kaikille  
 ei kappeliseurakunta-malli  
 ole välttämättä avautunut. Yhtä  
 tärkeää kuin että kappeliseurakunnan  
 työntekijät näkyvät  
 molemmissa pitäjissä, on se, että  
 mm. kantaseurakunnan kirkkoherra  
 vierailee välillä paikkakunnilla. 
  Näin on jo tapahtunut ja  
 vierailuja on tiedossa myöhemminkin. 
 Samoin erityispiirteet on tärkeää  
 ottaa huomioon toimintaa  
 järjestäessä: 
 - Kappeliseurakunnan alueella  
 vanhemman väestön osuus on  
 melko suuri, mikä tarkoittaa  
 muun muassa sitä, että diakoniatyön  
 resurssit on syytä säilyttää  
 riittävinä. Kappeliseurakunnan  
 henkilöstö muodostaa hyvän  
 ja toimivan työyhteisön. Jatkammekin  
 määrätietoista työtä  
 yhdessä luottamushenkilöiden  
 ja vapaaehtoisten kanssa seurakuntalaisten  
 parhaaksi, Pelkonen  
 kertoo.  
 Perustoiminnot hoidettu  
 hyvin murrosvaiheen aikana. 
 JUHANA SÄDE 
 Askolan 
 muotokuva  
 on 
 valokuvataidetta 
 ELINA BROTHERUS 
 Piispa Irja Askolan muotokuva. 
 PIISPA Irja Askolan muotokuva  
 paljastettiin Helsingin hiippakunnan  
 tuomiokapitulissa  
 lokakuun alussa. Muotokuva on  
 valokuvataiteilija Elina Brotheruksen  
 tekemä. Muotokuvan nimi  
 on Piispa Irja Askola avaa oven  
 vihreään huoneeseen. 
 Muotokuvaus on osa vuosisatoja  
 vanhaa perinnettä. Suomen  
 vanhimman hiippakunnan, Turun  
 arkkihiippakunnan, ensimmäiset  
 piispan muotokuvat ovat 1600-luvulta. 
  Helsingin 1959 perustetun  
 hiippakunnan piispojen muotokuvat  
 on sijoitettu tuomiokapitulin  
 istuntosaliin. 
 - Perinteisen muotokuvan sijasta  
 taidevalokuva tuntui tähän  
 aikaamme sopivalta kuvailmaisun  
 muodolta. Tuntui myös tärkeältä,  
 että muotokuvan tekijäksi valikoitui  
 nainen. Elina Brotheruksen  
 työskentelyssä oleellista on  
 taustan valitseminen, joka kertoo  
 kuvattavan arvomaailmaa ja  
 muuta häneen oleellisesti liittyvää  
 tarinaa, piispa Irja Askola  
 sanoo. 
 - Naisena ja feministinä annan  
 myös suuren arvon sille, että Irja  
 on ensimmäinen naispiispa. Minusta  
 on välttämätöntä ja luonnollista, 
  että naiset tekevät yhteiskunnassa  
 kaikkia samoja asioita  
 kuin miehetkin. Oli kunnia saada  
 tehdä hänen muotokuvansa, Elina  
 Brotherus sanoo. 
 - Piispa Irja Askolalle on tärkeää  
 olla läsnä ihmisten arjessa, myös  
 kirkkorakennusten ulkopuolella.  
 Tämä tuli ensimmäisenä esille,  
 kun keskustelimme siitä, mitä hän  
 toivoisi muotokuvansa välittävän  
 katsojalle. Toinen tärkeä esiin  
 tullut asia oli hymy, Brotherus  
 jatkaa. 
 Elina Brotherus kuuluu  
 Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin  
 valokuvataiteilijoihin.  
 Suuri osa Brotheruksen teoksista  
 keskittyy ihmishahmon ja maiseman  
 väliseen suhteeseen sekä  
 taiteilijan malliinsa kohdistamaan  
 katseeseen.