
 
        
         
		6 Kirkonseutu 18/2017 28.10.2017 
 Armottomuudesta ja orjuudesta  
 iankaikkiseen armoon 
 Satu Hotakainen Yksi suosituimpia  
 hengellisiä lauluja  
 kautta aikojen on  
 Amazing Grace  
 – vime syksynä  
 käyttöön otetussa virsikirjan lisävihkossa  
 nimellä Oi ihmeellistä  
 armoa. Laulun sanoittaja John  
 Newton (1725–1807) koki itse  
 suuren kääntymyksen orjalaivan  
 kapteenista kristityksi ja orjuuden  
 vastustajaksi. Jonathan Aitken  
 on kirjoittanut merkittävän  
 muotokuvan Newtonista, tämän  
 omien sanojen mukaan suuresta  
 syntisestä, jonka Vapahtaja pelasti  
 ihmeellisen armon välityksellä. 
 - Amazing Grace on luultavasti  
 maailman suosituin laulu  
 heti Hyvää syntymäpäivää  
 -laulun jälkeen. Silti harva tietää  
 sen alkuperästä ja sen sanoittajan  
 John Newtonin elämästä yhtään  
 mitään, Newtonin elämänkerran  
 kirjoittaja Jonathan Aitken sanoo. 
 Jos tuntee hieman Aitkenin  
 omaa elämäntarinaa, ei ihmetytä  
 yhtään, että juuri hän on  
 tarttunut Newtonin tarinaan, ja  
 että juuri hän tarkastelee, kuinka  
 käänteentekevästi usko ja armo  
 voi vaikuttaa ihmisen elämään. 
 Aitken kävi Etonin yksityiskoulun  
 ja opiskeli Oxfordin  
 yliopistossa. Nuoruudessaan  
 hän toimi journalistina, muun  
 muassa sotakirjeenvaihtajana  
 Vietnamissa ja Lähi-Idässä. Hän  
 oli parlamentin jäsen 23 vuotta  
 ja toimi 1990-luvun alussa myös  
 ministerinä. 
 - Kauan ennen kun olin  
 uskossa, olin kirjoittaja. Kuten  
 muutkin kirjoittajat, rakastan  
 hyvää tarinaa. Newton on mahtava  
 esimerkki miehestä, joka on  
 tehnyt elämänmuutoksen uskon  
 kautta, Aitken sanoo. 
 Vuonna 1999 Aitken sai puolentoista  
 vuoden vankilatuomion  
 väärästä valasta ja joutui vararikkoon. 
  Tuomiota suorittaessaan  
 hän koki hengellisen herätyksen. 
 Aitkenin mukaan on pitkälti  
 Newtonin ansiota, että muidenkin  
 kuin psalmien sanoihin  
 sovitettujen virsien laulamisesta  
 tuli osa jumalanpalvelusta. John  
 Newton teki yhdessä runoilijaystävänsä  
 William Cowperin  
 kanssa kirkon ensimmäisen  
 virsikokoelman. Yksi virsistä oli  
 Amazing Grace.  
 - Aluksi sitä laulettiin eri  
 sävelellä, jolloin se jäi lähes huomiotta. 
  Suosittu siitä tuli vasta  
 1800-luvun Pohjois-Amerikassa,  
 kun sanat yhdistettiin Missisipissä  
 aluksi orjien keskuudessa  
 laulettuun sävelmään. 
 Armo löytyi vankeudessa 
 - Martti Luther sanoi että tuskassa  
 tulee lähemmäksi Jumalaa. 
  Minä koin tappion, häpeän,  
 nöyryytyksen ja avioeron. Tein  
 vankilassa paljon itsetutkiskelua,  
 mietin miksi olin kadottanut  
 moraalisen kompassini. Jo ennen  
 vankilassa oloa koin olevani  
 ”puolikristitty”, nyt taaksepäin  
 katsoen se tuntuu yhtä järkevältä  
 kuin väittää että olisi puoliksi  
 raskaana. 
 Amazing Grace -virren  
 sanoittaja John Newton (1725– 
 1807) oli englantilaisen merikapteenin  
 poika, joka menetti  
 äitinsä jo kuusivuotiaana. Newton  
 lähti teini-ikäisenä merille ja  
 tuli tunnetuksi erittäin huonosta  
 käytöksestään ja jumalanpilkasta. 
  Sittemmin Newton toimi  
 Länsi-Afrikassa orjakauppiaana  
 ja joutui itsekin joksikin aikaa  
 orjaksi koston uhrina. 
 - Newton joutui myrskyyn  
 Atlantilla ja rukoili tuolloin  
 Jumalalta apua luvaten, että jos  
 Hän vain pelastaisi miehen, hän  
 alkaisi seuraamaan Jeesusta, Aitken  
 kertoo. 
 Rajun hengellisen herätyksensä  
 jälkeen Newton kuitenkin  
 ryhtyi vielä orjalaivan kapteeniksi. 
  Toisin kuin nykyisin, orjakauppaa  
 ei tuon ajan kirkoissa  
 kyseenalaistettu. 
 Newtonista tuli lopulta  
 uudistushenkinen Englannin  
 kirkon pappi ja hengellinen  
 opastaja, joka eli ajan tapojen  
 vastaisesti läheisessä yhteydessä  
 seurakuntaansa. Newtonilla  
 oli merkittävä rooli orjuuden  
 vastaisessa kampanjassa. Hän  
 paljasti parlamentille orjien  
 kohtelun koko raakuudessaan, ja  
 hän oli parlamentissa orjakaupan  
 lopettamiseksi parikymmentä  
 vuotta kampanjoineen William  
 Wilberforcen tärkein tukija. 
 Orjuus ihmiskaupan  
 muodossa 
 Aitken määrittelee orjuuden ihmisen  
 vangitsemiseksi ja hänen  
 myymisekseen ilman henkilön  
 omaa halua siihen. 
 - Orjakauppaa on edelleen  
 ihmissalakuljetuksen ja ihmiskaupan  
 muodossa. Nykyään se  
 kohdistuu enemmän naisiin ja  
 lapsiin. Ihmisiä otetaan esimerkiksi  
 kotiorjiksi ja seksiorjiksi.  
 Olen ylpeä Britannian ihmissalakuljetusta  
 koskevasta lakiuudistuksesta. 
  Sen voimin ihmissalakuljettajia  
 voidaan helpommin  
 tuomita. Toivon, että muut maat  
 ottaisivat mallia, Aitken sanoo. 
 Suomen Ekumeenisen Neuvoston  
 ihmisoikeusasiantuntija  
 Anna Hyvärisen mukaan orjuus  
 on tänäkin päivänä merkittävä  
 ihmisoikeusongelma ja suurimpia  
 rikollisen bisneksen muotoja. 
 Orjuus ilmenee Hyvärisen  
 mukaan nykyisin muun muassa  
 työvoiman riistona, pakkoavioliittoina, 
  adoptiokauppana,  
 velkavankeuteen saattamisena,  
 seksiorjuutena, prostituutiona ja  
 sitä esiintyy myös pornoteollisuudessa. 
   
 Ihmiskauppiaat voivat olla rikollisia, 
  lähisukulaisia tai erilaisia  
 värväreitä.  
 - Joissain tapauksissa henkilöitä  
 kaapataan, toisinaan  
 kauppias maksaa ostettavasta  
 henkilöstä kuukauden tai parin  
 palkan suuruisen kauppahinnan  
 sukulaisille, Hyvärinen  
 sanoo.  
 Useimmiten värvärit antavat  
 tekaistuja lupauksia paremmasta  
 elämästä, koulutuksesta  
 tai kunnon työstä. Köyhyys ja  
 koulutuksen puute lisäävät alttiutta  
 tarttua värvärin tarjoamaan  
 tilaisuuteen. 
 - Lapsikaupassa lapsia myydään  
 työvoimaksi, bordelleihin,  
 kotiorjiksi ja sotilaiksi. Ihmiskauppaa  
 on käyty elin- ja kudoskaupan  
 muodossa taloudellisen  
 hyödyn saavuttamiseksi.  
 Työvoiman riisto on yksi orjuuttamisen  
 muotoja. Suomessakin  
 on tapauksia, joissa työskennellään  
 ilman kunnon palkkaa  
 ja kotia, joskus vankilamaisissa  
 oloissa passi poisotettuna ja väkivallan  
 uhan alaisena.  
 - Ihmiset tulevat siis maahan  
 työskentelemään luullen,  
 että palkka on hyvä, koska se  
 lähtömaasta käsin katsottuna  
 vaikuttaa siltä. Osa maksaa  
 ihmiskauppiaalle päästäkseen  
 uuteen työhön. Suomessa palkka  
 ei kuitenkaan riitä edes vuokran  
 maksamiseen, saatikka värvärin  
 ottaman korvauksen takaisinmaksamiseen, 
  Hyvärinen  
 kuvailee. 
 - Kristillisen etiikan mukaan  
 me olemme kaikki vapaita ihmisiä, 
  hän lisää. 
 Kirkolla tärkeä rooli  
 orjuutta kitkevässä työssä 
 Esimerkiksi Aasiassa ja Afrikassa  
 bordellista pelastetun tytön  
 on hankala palata kotiin yhteisön  
 hyljeksinnän vuoksi.  
 - Silloin kirkon työntekijät  
 voivat auttaa ja opettaa yhteisöä  
 hyväksymään lapsensa takaisin,  
 Hyvärinen sanoo. 
 Ihmiskauppaa vastustavaa  
 työtä tehdään myös kotimaassa.  
 Hyvärinen pohtii, että kirkon  
 työntekijää voi olla helpompi  
 lähestyä ongelmien kanssa kuin  
 viranomaisia. Ihmiskauppaa ja  
 modernia orjuutta nostetaan esille  
 myös seurakunnan tilaisuuksissa.  
 - Rukoillaan sekä ihmiskauppaa  
 harjoittavien että  
 uhrien puolesta. Jeesus käski  
 rukoilla myös vihollisten puolesta. 
  On parasta, jos heidän  
 elämänsä muuttuu, koska  
 silloin muuttuu myös monen  
 muun elämä. 
 Kristillisen etiikan mukaan me olemme kaikki vapaita ihmisiä. 
 TROND H. TROSDAHL