
 
        
         
		10 Kirkonseutu 18/2017 28.10.2017 
 Mari Pulkkinen kuvaa surua menetyskokemukseksi, joka ei koskaan lähde meistä. 
 Ilman kiirettä surun sylissä  
 Laura VisapääN 
 äemme paljon  
 vaivaa salataksemme  
 surumme  
 toisilta, sanoo  
 surututkija Mari  
 Pulkkinen.  
 Surusta puhuminen on tabu,  
 suurempi kuin itse kuolema.  
 Surusta ei saa puhua, ei ainakaan  
 kovin pitkään läheisen kuoleman  
 jälkeen, ”johan siitä on pari kuukautta, 
  älä nyt enää”. Surusta on  
 selvittävä, päästävä yli ja mentävä  
 eteenpäin, suru on jätettävä  
 taakse. 
 Tutkija Mari Pulkkisen uskontotieteen  
 väitöskirja ”Salattu,  
 suoritettu ja sanaton suru –  
 Läheisen menettäminen kokonaisvaltaisena  
 kokemuksena”  
 paneutuu suomalaiseen suruun.  
 Väitöskirjan aineistona Pulkkisella  
 oli 159 suomalaisen kirjeet  
 omasta surustaan.  
 - Kirjeistä näki, että ihmisillä  
 on tarve kertoa surustaan, mutta  
 monellakaan ei ole kuulijaa  
 surupuheelleen. Suru on edelleen  
 naisten areena: kirjoittajien  
 joukossa oli vain 11 miestä.  
 Perinteinen kuva on, että  
 surussa mies hakkaa halkoja ja  
 nainen puhuu suruaan ulos. 
 - Tutkimusaineiston kirjeissä  
 nämä roolit sekoittuivat: miehet  
 kirjoittivat analyyttisesti menetyksestään, 
  ja keski-ikäiset naiset  
 olivat niskavuorelaisesti murtumattomia  
 ja vahvoja naisia. Naiset  
 menivät harmaan kivenkin  
 läpi ja selvittivät samalla tarmolla  
 niin hautajaiset kuin perunkirjoituksetkin. 
 Surevalle surutyö voi olla yhtä  
 lailla konkreettinen kehollinen  
 ponnistus kuin mielen sisäinen  
 prosessi.  
 Tapana on puhua, että ihmiset  
 tekevät surutyötä – monen  
 mielestä surutyö onkin ihan  
 konkreettista työtä. Työ ja tekeminen  
 ohjaavat ajatuksia pois  
 surun tunteista. Suru mielen  
 sisäisenä työstämisen prosessina  
 on psykoanalyytikko Sigmund  
 Freudin käsite vuodelta 1917.  
 Freudin kuvaama surutyö irrottaa  
 siteistä, joilla olemme kytkettyjä  
 kuolleisiin läheisiimme. 
 Onko suru läheisen kuolemasta  
 tunnetila samassa mielessä  
 kuin ilo tai viha? 
 - Tunteet tulevat ja menevät.  
 Suru tunteena tunteiden joukossa  
 tuntuu liian vähältä kuvaamaan  
 ihmisen hätää ja riutumista, 
  kun meille rakas ihminen on  
 kuollut.  
 Onko suru prosessi, joka alkaa  
 ja loppuu? Onko surulla oltava  
 tavoite? 60-luvulta lähtien surusta  
 on puhuttu prosessina, jossa  
 on eri vaiheita. Vaiheet seuraavat  
 toisiaan esimerkiksi sokista  
 sopeutumiseen. Surun käsittely  
 tähtää surun loppumiseen. Tämä  
 ajatus voi aiheuttaa surevalle  
 suuria paineita. 
 Surun synonyymina usein  
 käytetty surutyö-termi ja ajatus  
 surusta dynaamisena prosessina  
 eivät riitä kuvaamaan kokemuksen  
 kokonaisuutta, Pulkkinen  
 painottaa.   
 Pulkkinen kuvaa surua menetyskokemukseksi, 
  joka ei koskaan  
 lähde meistä. Suru koskettaa  
 ihmistä kokonaisvaltaisesti  
 ja siitä jää jälki. Menetys on osa  
 elämänkulkuamme. 
 - Menetyskokemuksella on  
 monia ulottuvuuksia. Suru tuntuu  
 kehossa, se puristaa rintaan ja on  
 paha olla. Samalla suru on vahvoja  
 tunteita mielessä. Se on sanallista  
 ilmaisua, kun surusta kerrotaan  
 muille. Suru on myös aina sosiaalista, 
  se koetaan toisten kanssa. 
 Pulkkinen muistuttaa, että  
 suru on kehollista myös muutoin  
 kuin surevan kehon oireina. 
 - Kun toinen lakkaa olemasta,  
 se rakas keho ei enää ole läsnä.  
 Me olemme toisillemme rakkaita  
 myös konkreettisina kehoina,  
 emme vain mielinä. Ei ole enää  
 poskea, mitä koskettaa, ei kättä  
 mihin tarttua. Se on musertavaa. 
 Pulkkisen tutkimuksen mukaan  
 ihmiset kokevat saavansa  
 vääränlaista osanottoa kanssaihmisiltä. 
  Ammattilaisiltakaan ei  
 tule todellista apua suruun. 
 - Kyse ei ole siitä, etteivät  
 kanssakulkijat haluaisi olla empaattisia  
 ja myötätuntoisia, mutta  
 keinot puuttuvat. 
 Pahinta on ohittaa vaikenemalla  
 toisen suru. ”Otan  
 osaa”, on neutraali, perinteinen  
 tapa, ja sillä pääsee liikkeelle. 
 - Sureva näyttäisi haluavan  
 kuulla, että kanssaihminen tietää  
 hänen menetyksestään ja on pahoillaan  
 siitä. Sureva toivoo, että  
 surunvalittelu ilmaistaan sanoin,  
 ”Kuulin…, olen pahoillani”.  
 Korulauseita tai lohdutusta ei  
 kaivata. Lohdutusta ei voi tuoda  
 toiselle tarjottimella. 
 Surevan kohtaamisessa epäonnistuvat  
 myös ammattiauttajat, 
  koska he tulkitsevat surun  
 luonteen toisin kuin surevat.  
 Vallitseva ideaali kun on, että  
 surusta on pyrittävä eroon. 
 - Surevaa halutaan ehkä  
 tyrkkiä eteenpäin ja kehotetaan  
 katsomaan tulevaisuuteen.  
 Mutta suru ei ole pois pyyhittävä  
 häiriötila ihmisen elämänkulussa, 
  vaan olemisen tila. Auttaja ei  
 voi hoitaa surua pois, mutta hän  
 voi kannatella ihmistä tämän  
 surussa.  
 Surevan katse kääntyy menneisyyteen, 
  sillä menetystä ei voi  
 ymmärtää, ellei katso myös taaksepäin. 
  Eletty elämä määrittyy  
 uudella tavalla, kun menetys kertoo  
 itsen ja maailman uudelleen. 
 - Suru antaa merkityksen tulevan  
 lisäksi menneelle.  Eikä ole  
 vähemmän elämistä, jos katsoo  
 taaksepäin. Läheistään saa surra  
 vaikka lopun ikäänsä, mutta silti  
 voi elää hyvää ja onnellista elämää. 
  Suru ei sulje pois edes iloa. 
 Jokainen meistä menettää  
 rakkaitaan elämänsä aikana. Ja  
 omaan kuolemaan päättyy jokainen  
 elämä.  
 - Kasvatammeko me nyt  
 sukupolvea, joka kieltää surun?  
 Lapsella on oikeus tietää, että  
 elämä on hauras, koska sitä kautta  
 syntyy elämän kauneus. Yhtä  
 lailla kun lapsen maailmasta piilotetaan  
 kuolema, voitaisiin piilottaa  
 myös syntymä. Mutta ne  
 ovat kuitenkin elämän arvokkaat  
 ääret. Haluan lapsia rohkaistavan  
 ikätasonsa mukaan huomaamaan, 
  että tänne synnytään, täällä  
 eletään ja kerran kuollaan.  
 Mari Pulkkinen tietää omakohtaisesti, 
  mitä on menettää  
 läheisensä. Kaksi hänen lastaan  
 on kuollut raskauden toisella  
 kolmanneksella.  
 - Vaikka raskasta on ollut, en  
 antaisi tätä kokemusta pois. Menetykset  
 ovat osa minua itseäni.  
 Antamalla pois nuo kokemukset,  
 antaisin pois osan itsestäni. 
 Parhaimmillaan menetykset  
 voivat tehdä elämästä merkityksellisempää, 
  mutta se edellyttää  
 suostumista oman kivun pohdintaan. 
   
 - Moni ei suostu surun syliin,  
 koska kokemus voi olla liian  
 kipeä. Surun sylin pitäisi olla salliva  
 syli.  Mikään suremisen tapa  
 ei ole oikea tai väärä. Toiset käyvät  
 surua läpi tunteiden kautta,  
 toiset kehon tai arjen tekemisen.  
 Oma tapa on oikea niin kauan,  
 kun ei vahingoiteta muita. 
 - Surun sylissä ei ole mihinkään  
 kiire eikä siitä tarvitse  
 mennä eteenpäin. Surun syli on  
 kuin linnunpesä korkealla puun  
 latvassa. Se heiluu elämän tuulissa, 
  se on tuulinen ja raapivakin  
 syli, mutta sieltä avautuu näköala  
 joka suuntaan, niin menneeseen,  
 nykyhetkeen kuin tulevaankin. 
 >   Mari Pulkkinen: Surun   
   sylissä – Suomalaisten   
   kokemuksia menetyksestä 
   Kustantamo S&S 2017 
 ”Lapsella on oikeus tietää, että  
 elämä on hauras.” 
 LAURA VISAPÄÄ 
 Suru ei ole häiriötila eikä sitä tarvitse siivota pois.   
 Suru antaa merkityksen tulevan lisäksi myös menneelle.