ELÄVÄ KAUPUNKI
Käytä maskia
joukkoliikenteessä
6 • TAMPERE-LEHTI 2020
Ratikka osaksi
Nysse-perhettä
RATIKKA-AIKA on jo kulman takana,
sillä matkustajat pääsevät näillä
näkymin kyytiin jo ensi huhtikuussa.
Tällöin teknisestä koeliikenteestä siirrytään
koeliikenteeseen, jossa maksavien
asiakkaiden avulla testataan koko
palveluketjun toimivuutta, pysäkkitoimintoja
ja mm. infojärjestelmiä.
Tampereen Ratikka tulee osaksi
Nyssen joukkoliikenneperhettä. Nyssen
kotipesä on osoitteessa nysse.fi.
Sieltä löytyy kaikki Nysse-matkustamiseen
liittyvä ajankohtainen tieto, olipa
kyse sitten busseista, Ratikasta tai Nysse
alueen junaliikenteestä.
Ratikassa tulevat käyttöön Nyssen
lipputuotteet, joten vaihtaminen liikennevälineestä
toiseen on helppoa.
Ratikan kaikilla ovilla on matkakortinlukijat,
joissa Nysse-kortti näytetään aina
kyytiin noustessa. Myös Nysse Mobiilin
kautta ostetut mobiililiput käytetään
matkakortinlukijoissa. Puhelimen näytön
QR-koodi kohdistetaan lippulaitteen
alaosassa olevaan vihreään valoon samoin
kuin busseissa.
Parhaillaan joukkoliikenteessä valmistaudutaan
lähimaksamisen käyttöönottoon.
Lähimaksamisella tarkoitetaan
pankkikorttien lähimaksuominaisuuden
käyttöä joukkoliikennematkan maksamiseen.
Tavoitteena on, että maksujärjestelmän
uusi ominaisuus olisi käytössä,
kun Ratikka-aika Nysse-liikenteessä käynnistyy.
THL antoi elokuussa suosituksen kasvomaskien
käytöstä joukkoliikenteessä,
jossa lähikontakteja ei voi välttää. THL
suosittaa kasvomaskin käyttöä toisten
ihmisten suojaamiseksi niiden sairaanhoitopiirien
alueella, joissa on esiintynyt
koronatartuntoja viimeisen kahden viikon
aikana. Suositus koskee myös Pirkanmaan
sairaanhoitopiiriä.
Uuden viranomaisohjeen vuoksi myös
Nysse on päivittänyt turvallisuusohjeistustaan:
Tampereen seudun joukkoliikenteessä
suositellaan käytettäväksi kasvomaskia.
Suositus koskee yli 15-vuotiaita. Suositus
on, että mahdollisimman moni käyttäisi
kasvomaskia, mutta sen käyttö ei ole pakollista.
Esimerkiksi tietyt sairaudet voivat
olla esteenä kasvomaskin käytölle.
Nyssen maskisuositus koskee matkustajia.
Kuljettajien ohjeistuksesta vastaavat
työnantajat eli liikennöitsijät, joilla on myös
paras asiantuntemus työn erityispiirteistä
työturvallisuuden suhteen. Matkustajien
asianmukainen toiminta - esimerkiksi
maskien käyttö ja käteisen välttäminen
- parantaa osaltaan myös kuljettajien työturvallisuutta.
Lisätietoja osoitteessa nysse.fi.
TAMPEREEN ratikan koeajot ovat
edenneet Itsenäisyydenkadun alikulkuun
saakka. 14.–18. syyskuuta koeajot lähtivät
Turtolan pysäkiltä ja etenivät alikulun
itäpuolelle.
Tampereen Raitiotie Oy:n koeajokoordinaattori
Niina Uolamo kertoo, että
koeajot ovat sujuneet hyvin. Koeajoja on
erilaisia. Tällä hetkellä testataan infraa eli
raiteiden toimivuutta.
– Sen lisäksi tehdään vaunutestejä.
Niitä on tehty kesällä Hallilan ja Turtolan
välillä, missä saa ajaa seitsemääkymppiä,
Uolamo kertoo.
Kun vaunu toimii yhdessä paikassa, se
periaatteessa toimii myös muualla. Marraskuun
puolivälissä ajetaan Hämeenkatua
pitkin aina Pyynikintorille saakka. Uolamo
kertoo, että koeajoissa keskitytään
tällä hetkellä hyvin teknisiin asioihin.
– Ensin pitää varmistua, että vaunuissa
ja pysäkeillä ovat kaikki asiat kunnossa
ennen kuin voidaan siirtyä matkustajia
kuljettavaan koeliikenteeseen, Uolamo
sanoo.
Mitään suuria yllätyksiä ei matkan varrella
ole tullut. Infra on jo suunnitteluvaiheessa
mitattu ja mietitty huolella. Uolamon
mukaan ei ollut odotettavissakaan,
että koeajoissa tulisi suuria yllätyksiä.
– Kyse on ollut lähinnä teknisten järjestelmien
hienosäädöstä. Vaaditaan useita
toistoja, että saadaan varmuus toimivuudesta.
Kun on kyse teknisistä järjestelmistä,
voi olla, että jokin asia toimii kerran ja
seuraavalla kerralla ei, jolloin löydetään
juttuja, joita halutaan parantaa, Uolamo
kertoo.
Ratikan koeajoissa on huomattu, että
liikennekulttuurissa on vielä parantamisen
varaa tulevaa ratikka-aikaa ajatellen.
Niina Uolamo sanoo, että suurin osa ratikkabongareista
on käyttäytynyt hyvin ja
pysynyt poissa raiteilta. Vaunu kuitenkin
ihmetyttää monia ja sitä halutaan jäädä
kuvaamaan. Samalla keskittyminen liikenteeseen
on herpaantunut.
– Ratikka on aika sympaattinen vaeltaja
eikä aina ymmärretä sitä vaaraa. Ratikka
on raskasta kalustoa ja painaa 60 tonnia.
Suurin osa on osannut ihailla kauempaa.
Tosi kivaa, kun reitin varrelta vilkutellaan,
mutta teemme siellä töitä, joten toivomme
myös työrauhaa, Uolamo muistuttaa.
Seuraa Tampereen
raitiotien
rakentumista
osoitteessa
tampereenratikka.fi.
Tampereen ratikka liikkuu yhä
kauemmas kotipesästään
Ohjeita turvalliseen matkaan
Ratikan koeajot
ulottuvat jo Itsenäisyydenkadulle.
1.Matkusta vain terveenä. Jos sinulla on
pieniäkin sairauden oireita, älä käytä
joukkoliikennettä.
2.Huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
3.Muista turvavälit. Pidä mahdollisuuksien
mukaan etäisyyttä muihin matkustajiin
pysäkeillä ja bussissa. Vältä ruuhkabusseja
aina kun aikataulusi sen sallivat.
4.Yski nenäliinaan tai hihaan.
5.Jos käytät kasvomaskia, aseta se kasvoille
hyvissä ajoin ennen liikennevälineeseen
nousemista. Älä jätä maskia bussin
roskakoriin.
6.Vältä käteistä. Matkakortilla tai Nysse
Mobiililla maksaminen onnistuu ilman
lähikontaktia.
Kuva: Pasi Tiitola, Tampereen Raitiotie Oy
/
/