
TÄSTÄ PUHUTAAN NYT
Kannen alueelle rakentuu ihmisten
ja elämän alue keskelle kaupunkia
RAUTATIEASEMA on kaupungin pulssi,
joka pumppaa uusia vieraita kaupunkiin
ja kytkee asukkaita muualle Suomeen ja
maailmaan. Tampereella erinomaisella
paikalla sijaitseva rautatieaseman seutu
sai vuosia sitten rohkean suunnitelman,
jossa alue päätettiin ottaa tiiviimmin osaksi
keskustaa ja tehdä siitä eri kaupunginosia
yhdistävä tekijä. Kannen alue rakentuu
nyt pala palalta uudeksi ihmisten ja elämän
alueeksi.
Tampere on Suomen halutuin asuinpaikka
ja se tunnetaan aikaansaavana
kaupunkina.
– Kaupunkia on aina viety eteenpäin
kunnianhimoisesti, sanoo Viiden tähden
keskusta -kehitysohjelman hankekehityspäällikkö
Henri Väänänen.
Kunnianhimoinen on myös Kannen
alue. Se käsittää rakenteilla olevan Uros
Live -areenan ja tornitalojen lisäksi myös
asemakeskuksen alueen. Tampereen keskustasta
tulee sen myötä yhtenäisempi ja
tiiviimpi kokonaisuus.
– Kaupungin kehittäminen tekee hyvää
monella tapaa, saadaan esimerkiksi sijoittajia
investoimaan kaupunkiin ja luodaan
Tampereelle työtä. Työpaikkoja syntyy jo
rakennusvaiheessa. Kodit ja työpaikat tuovat
alueelle ihmisiä, mikä tekee alueesta
elävän ympäri vuorokauden. Uusista
asuinalueista ja ihmisvirroista hyötyvät
aina myös kaupungin kivijalkayrittäjät,
Väänänen sanoo.
Kannen alue on Tampereen korkean
rakentamisen aluetta. Tampereella on luotu
pelisäännöt, joilla on määritelty, mihin
korkeita rakennuksia sijoitetaan. Korkeaa
rakentamista tarvitaan, koska Tampere
kasvaa kovaa vauhtia ja kaupunki on haluttu
asuinpaikka.
– Tällä tavalla voidaan luoda iso määrä
asuntoja aivan ydinkeskustaan ja mahdollistaa
se, että keskustassa on koteja myös
jatkossa. Keskustan tiivistäminen on tärkeää
myös siksi, että keskustan palveluja
4 • TAMPERE-LEHTI 2020
on käyttämässä enemmän ihmisiä. Rakentaminen
on myös kestävää ja tehokasta,
koska infra on jo valmiina. On järkevää
muokata niukalla käytöllä olevia alueita
uusiksi, ja parantaa samalla asumisen, liikkumisen
ja yrittämisen mahdollisuuksia.
Kannen arkkitehtuuri
kiinnostaa asukkaita ja
turisteja
Tampereella on jo valmiiksi mielenkiintoista
arkkitehtuuria, kuten Kalevan kirkko ja
pääkirjasto Metso, jotka keräävät nykypäivänäkin
turisteja maailmalta katsomaan.
Kannen alueelle on tulossa kansainvälistä
arkkitehtuuria, mikä lisää paitsi Tampereen
kiinnostavuutta potentiaalisten asukkaiden,
myös turistien silmissä. Maailmankuulun
arkkitehdin Daniel Libeskindin
toimiston suunnittelema areena ja tornitalot
ovat tyyliltään Tampereella uutta,
mutta kilpailevasta asetelmasta olemassa
olevaan ei kuitenkaan ole kyse. Väänänen
muistuttaa, että uusi täydentää olemassa
olevaa ja luo uusia kiinnostavia kohteita
kaupunkiin. Kaikesta ei kannata tehdä
samanlaista.
– Uskon, että arkkitehtuurilla on iso
merkitys myös tulevaisuudessa. Se on
nytkin yksi asia, mikä kaupungeissa niin
Suomessa kuin muualla vetoaa. Tampereella
on oma kulttuuriympäristö, järvet
ja luonto sekä toisaalta mielenkiintoinen
kaupunkiympäristö, jonka läpäisevät rautatie
ja koski - asioita joita halutaan kokea
kauempaakin.
– Kannen alueella tuttua tunnelmaa
ylläpitää rautatieasema, joka pysyy sellaisenaan.
Mutta yksi katseen kääntäjistä
tulee varmasti olemaan asemakeskuksen
pehmeälinjainen liiketila-arkadi, mikä on
taas selkeästi erilainen kokonaisuus, Väänänen
sanoo.
Arkkitehtuuri
ei ole kuitenkaan
suunnittelun
tärkein asia, vaan tavoitteena on
tuoda kaupunkiympäristöön kävelijäystävällisyyttä,
vihreyttä ja vehreyttä. Ydinkeskustan
alue saa väriä, kun Kannen
alueelle toteutetaan uusi asemapuisto.
Nykyisen rautatieaseman edessä olevan
parkkialueen tilalle on suunniteltu uutta
asema-aukiota ja viheraluetta, joka johdattaa
kävelijän Uros Live -areenalle.
– Tärkeää on luoda puitteet, josta nauttivat
niin kaupunkilaiset kuin Tampereella
vierailevat turistit
Nykyisen henkilöratapihan päälle on
kaavailtu julkista rakennusta, joka voisi
tarjota esimerkiksi kirjastopalveluita ja
työskentelytiloja.
– Yhtenä ajatuksena on ollut esimerkiksi
talvipuutarha, jossa voi odottaa vaikkapa
matkansa alkamista. Siitä tullaan
todennäköisesti aikanaan järjestämään
arkkitehtuurikilpailu, Väänänen sanoo.
Kannen alue on vuosien
rakennushanke
Kannen alue toteutuu pitkällä aikavälillä.
Valmistuessaan vuosina 2035–2040
alueella on 10 000 työpaikkaa ja asuntoja
5000–6000 asukkaalle.
Tällä hetkellä on menossa ensimmäinen
vaihe, Kansi ja areena -hankkeeseen
kuuluva eteläinen osa. Tähän kuuluvat
vuonna 2021 valmistuvat Eteläkansi,
Uros Live -areena ja kaksi tornitaloa sekä
asemapuisto. Ensimmäiseen vaiheeseen
liittyy myös rautatieaseman asematunneli,
josta muodostuu matkakeskuksen
uusi sydän. Lisäksi hankkeeseen sisältyvät
P-Hämpin laajennus ja valtion toteuttama
henkilöratapihan perusparannus, johon
kuuluvat uusi välilaituri ja Itsenäisyydenkadun
tunnelin ja asematunnelin uusiminen.
Alueen kehittäminen jatkuu Tampereen
Asemakeskus -hankkeella, jonka ensimmäisen
vaiheen asemakaava pyritään
saamaan valmiiksi vuonna 2021. Asemakeskus
hankkeen piiriin kuuluvien rakennustöiden
on tarkoitus alkaa vuonna 2022
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan osalta.
– Itsenäisyydenkadun alikulun nykyinen
umpinainen tila avataan ja tavoitteena
on toteuttaa tunneliin ratikkapysäkki, josta
on esteetön kulku laitureille. Jos kaikki
menee suunnitelmien mukaan, alikulku
olisi valmis 2026-2027, Väänänen kertoo.
Kannen alueen suunnittelussa ja rakentamisessa
tärkeää on vaiheistaminen.
Näin voidaan reagoida mahdollisiin toimintaympäristön
muutoksiin ja markkinatilanteisiin.
Esimerkiksi koronan kaltaiset kriisit
voivat vaikuttaa tulevaisuuden tarpeisiin.
– Vaiheistamalla varmistetaan, että
meillä on tarkoituksenmukainen alue. Se
kaavoitetaan alue kerrallaan, jotta kaikki
asiat voidaan huomioida ja tehdä tarvittaessa
muutoksia. Tärkeää on myös, että
alueella on helppo ja turvallinen kulkea
kaikilla liikennemuodoilla myös rakentamisen
aikana. Kuva: Cobe & Lunden
Kannen alueen alustavia
aikatauluarvioita
2021 Ratikka kulkee alueen läpi
2021 Uros Live -areena ja Eteläkansi
valmistuvat
2022 Itsenäisyydenkadun alikulkusillan
uudistus alkaa
2024 Asemapuisto valmistuu
2025 Pohjoiskansi valmistuu
2028 Länsipuoli valmistuu
2030 P-Hämpin laajennus ja
Itäpuoli valmistuvat
2035 Talvipuutarha ja Asemakansi
valmistuvat
2035-2040 Alue on kokonaisuudessaan
valmis
Havainnekuva
asemapuistosta
Kannen suuntaan.
Havainnekuva
Laukon
sillalta.