gen av den europeiska sjöfarten
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 13
samt två företrädare för EFTA-länderna. Dessa har dock
inte rösträtt.
Finlands medlem i styrelsen är Tuomas Routa, sjöfarts-direktör
vid Trafi.
EMSA:s direktör, Executive Director, är fram till slutet
av året den finska sjökaptenen Markku Mylly. Mylly är halv-vägs
inne i sin andra femåriga mandatperiod, men måste på
grund av pensionsbestämmelsen för tjänstemän i EU kliva
åt sidan då han i slutet av året fyller 67 år, vilket är den
ålder då man måste pensioneras från sin tjänst i EU. En se-parat
intervju med direktör Mylly publicerades i tidningen
Frivakts nummer 1/2018.
Styrelsens uppgift är att utse en direktör, styrelseordfö-rande
och deras suppleanter. Styrelsen fastställer också be-slutsförfaranden
samt beslutar om årsberättelser, budgetar
och åtgärdsprogram. Styrelsen beslutar även om förfaran-det
vid besök i medlemsländer, den långsiktiga strategin
och personalpolitiken.
DE OPERATIVA UPPGIFTERNA KAN TYDLIGT DELAS IN I TVÅ
KATEGORIER, SOM KORTFATTAT ÄR FÖLJANDE:
1) Erbjuda operativ hjälp till medlemsländerna, vilket omfattar
utveckling, kontroll och underhåll av sjöfarten samt övervakning
av fartyg.
2) Upprätthålla handlingsberedskapen för att upptäcka och bekämpa
föroreningar i hav orsakade av olje- eller gasutrustning.
Tuomas Routa, styrelsemedlem i EMSA, bedömde senare i
en intervju som jag gjorde med honom i Finland styrelsens
arbetssätt som ”kompromiss- och förhandlingsvillig. Jag
kan inte minnas att vi någonsin skulle ha behövt rösta om
en lösning, utom när det gäller personval”. Routa anser sig
ha goda möjligheter att påverka styrelsens arbete ”så länge
man håller sig inom EMSA:s verksamhetsgränser”. EMSA:s
befogenheter ändras genom EU-lagstiftningen. Den
senaste förordningsändringen 2016/2017 rörde en utökning
av samarbetet mellan EU:s sjöfartsövervakning och
Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex.
Bakgrunden är den kraftigt ökade flyktingaktiviteten i
Medelhavsområdet. För Finlands del innebär det att finska
gränsbevakningsfartyg opererar i dessa vatten.
MSS I KÄRNAN AV ÖVERVAKNINGSARBETET
Efter grundpresentationen av byrån fortsatte vi till MSS
(Maritime Support Services Operations Centre), som är
EMSA:s center för stödtjänster till sjöfarten och som utgör
kärnan i EMSA:s sjöfartsövervaknings- och sambands-verksamhet.
Sex operatörer bemannade varsin arbetssta-tion.
Centret är i beredskapsläge, dvs. har jour dygnet runt,
dock inte med alla sex operatörer. Jag insåg att centret var
i högsta beredskap med alla stationer bemannade efter-som
jag besökte dem från ett medlemsland i EU. Jag var
smickrad!
MSS senior projektchef, Andrew ”Andy” Simpson,
presenterade centrets verksamhet och framför allt EMSA:s
system. Efter projektchef Simpsons medryckande presen-tation
fick vi titta närmare på EMSA:s olika system.
SAFESEANET, I HJÄRTAT AV SYSTEMEN SEDAN 2004
Medlemsländerna har tillgång till SafeSeaNet, EMSA:s
övervaknings- och datasystem för fartygstrafik, som
täcker vattenområdena i Europa och dess närområden.
Systemet fungerar som ett forum för informationsutbyte
inom sjöfarten och för samman sjöfartsmyndigheter från
hela kontinenten. Systemet lyssnar efter AIS-signaler från
fartyg och slår ihop dem med annan information från
fartyget. SafeSeaNet erbjuder på så sätt en identitet och
bakgrundsinformation om omkring 17 000 fartyg som
opererar i europeiska eller närliggande vatten.
Förutom fartygets rörelser observeras och uppdateras
hela tiden även deras identifikation (flagg, IMO-nummer
m.m.), avgångs- och ankomsthamn, farlig last, eventuell
riskprofil, besättning och även spår och rörelser från flera
år tillbaka.
Systemet inkluderar även digitala kartbaser, informa-tion
om sjöfartssäkerhetssystem, trafikfördelningsområ-den
och liknande.
Systemet för samman 700 lokala AIS-övervakningssta-tioner
längs alla europeiska kuster. På så sätt har man fått
ett övervakningssystem som fungerar nästan i realtid (AIS
uppdaterar platsen var 6:e minut). Teknologin utnyttjar
numera även satelliter. Satellit-AIS, ”S-AIS” är redan nu
en stor sak. Det europeiska rymdorganet ESA började ut-veckla
idén 2010 och implementerade den i samarbete med
EMSA under 2015–16.
Mer och mer information om fartygen ska läggas in i
SafeSeaNet i framtiden. Målet är att allt fler olika typer av
användare ska kunna hämta information från en källa istäl-let
för från flera olika system och på så sätt underlätta och
effektivera sitt arbete. Eller som Andy Simpson kallar det:
”enskärmsprincipen”.
Systemet används för många olika uppgifter: Hantera
nödsituationer och faror, styra och övervaka sjöfarten,
kustbevakning, hamnbevakning, riskanalysering och -be-vakning,
statistikföring, tullbevakning, Port State Control-verksamhet,
bevakning av avfallshantering och säkerhets-bevakning
(ISPS) och sist men inte minst förebyggande och
skydd mot förorening av haven.
SafeSeaNet har utvecklats och implementerats under
ledning av EU-kommissionen. EMSA ansvarar för att
utveckla, driva och underhålla systemet. Medlemslän-derna
äger grundinformationen i egenskap av informa-tionsförmedlare.
Tekniskt sett består SafeSeaNets (SSN)
A