EMSA – central i övervaknin BESÖK PÅ EMSAS HUVUDKONTOR 19.2.2018 LISSABON.
TEXT: JAAKKO HERNESNIEMI • BILDER: JAAKKO HERNESNIEMI, JOONAS VAINIO OCH EMSA:S BILDBANK
N är jag tog emot utmaningen att bekanta
meg närmare på Europeiska sjösäker-hetsbyrån
12 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
EMSA trodde jag att jag
skulle komma till en tyst byrå som
värnar om sjöfartens traditioner och historia och
som har tjänstemän som bereder lagar och
bestämmelser. Besöket öppnade mina ögon och
fick mig att inse att verkligheten är en helt annan.
Jag såg en modern organisation som utvecklar
IT-system av toppklass för att övervaka och
stödja sjöfarten baserat på de senaste tekniken,
som t.ex. satelliter.
Jag har ofta hört talas om EMSA och dess
finländska direktör, men jag visste inte riktigt vad
EMSA faktiskt gör. Vid en sjömansträff nämnde
jag att jag skulle åka till Lissabon och fick liksom
i uppdrag av mina kollegor att besöka EMSA för
att ta reda på saken. Projektet började med ett
möte med EMSA:s direktör Markku Mylly, som
av tidsmässiga skäl ägde rum i Finland. Jag åkte
till Lissabon den 19 februari och hade avtalat ett
introduktionsbesök samma eftermiddag. Tillsam-mans
med fotografen anlände jag som avtalat till
platsen och vår guide, kommunikationssekrete-rare
Radina Russeva, stod redan och väntade på
oss i lobbyn.
Efter den obligatoriska inskrivningen fick vi
besökarbrickor att hänga runt halsen och resan
till kärnan inom europeisk sjöfartssäkerhet
kunde börja.
Redan i lobbyn såg vi det europeiska rymdor-ganet
ESA:s och EMSA:s gemensamma presen-tationstavla.
Där stannade vi till för att orientera
oss och ta bilder.
Kommunikationssekreterare Radina Russeva,
vår guide under besöket på EMSA, presenterade
EMSA med hjälp av affischer och en miniatyr av
ett oljebekämpningsfartyg i lobbyn.
Introduktionsbesöket fortsatte traditionellt
med en presentation av värdarnas verksamhet.
Kommunikationschef Andrea Tassoni höll ett in-ledningsanförande
om EMSA och dess uppgifter
och ansvarsområden. Hon svarade även på några
av mina frågor som jag skickat in i förväg.
I sin introduktion nämnde Tassoni de all-männa
krafterna bakom EMSA:s befogenheter
och operativa uppgifter. Hon förklarade att 90 %
av logistiken inom EU:s internationella handel
och 40 % inom intern handel sker till sjöss. Inom
passagerartrafiken transporteras 400 miljoner
passagerare till sjöss varje år.
Till EMSA:s grunduppgifter hör att producera
tekniskt och operativt stöd för 28 länder och EU-kommissionen.
EMSA har omkring 250 anställda
från 24 länder. För närvarande arbetar fem
finländare på EMSA. Högkvarteret ligger alltså i
Lissabon i Portugal.
I början av EMSA:s verksamhet fastställdes
följande som centrala tyngdpunkter (Founding
regulations 1406/2002):
• Sjösäkerhet (Maritime safety)
• Sjöfartsskydd (Maritime security)
• Bekämpning av föroreningar orsakade av fartyg
• Motåtgärder vid miljörisker orsakade av olje- och
gasbehandlingsutrustning
EMSA:s stadga har senare uppdaterats fem
gånger och uppgifterna har breddats avsevärt.
FÖRVALTNING OCH BESLUTSFATTANDE
EMSA:s styrelse är det högsta beslutsfattande
organet i byrån. Styrelseordförande är Andreas
Nordseth, direktör för danska Søfartsstyrelsen.
EMSA:s styrelse består av regeringsföreträdare
för EU:s medlemsländer, en företrädare för vart
och ett av de 28 medlemsländerna samt fyra
företrädare för kommissionen. Styrelsen har
dessutom fyra företrädare för intressegrupper
G EMSA, porten till den
europeiska sjöfarten.
(Foto J. Vainio)