
 
        
         
		Hallinto-oikeus hylkäsi Uusimaa – kaavasta 2050  
 tehdyt valitukset    
 14                       
 vahvistamiin suojeluohjelmiin,  
 rinnastuu tosiallisesti pakkolunastukseen  
 ilman korvausvelvollisuutta.  
 Mikäli maanomistaja ei ole halukas  
 muodostamaan alueestaan suojelukohdetta  
 tai jos ELY-keskus ei ole  
 halukas/kyvykäs muodostamaan alueesta suojelukohdetta, on  
 tilanne maanomistajan kannalta se, että alue on tosiasiallisessa käyttökiellossa  
 ilman korvauksia. Valituksessa painotettiin, että tilanne  
 on perustuslain vastainen ja aiheuttaa maanomistajalle kohtuutonta  
 haittaa. Pelkän maakuntakaavamerkinnän perusteella maanomistajalla  
 ei myöskään ole lainmukaista mahdollisuutta saada aluetta  
 lunastettavaksi valtiolle.  
 Hallinto-oikeuden päätös  
 Monen muun valituksen ohessa myös maanomistajajärjestöjen  
 valitukset hylättiin. Hallinto-oikeus oli mm. sitä mieltä, että suojelualuemerkintä  
 ei ole lainvastainen pelkästään sillä perusteella, ettei  
 asiassa ole varmuutta siitä, että alueen osoittaminen luonnonsuojelualueeksi  
 olisi mahdollista ilman maanomistajan suostumusta.  
 Riittävää on, että alueella on kaavamerkinnän edellyttämiä maakunnallisia  
 luontoarvoja, joihin on tullut kiinnittää erityistä huomiota  
 maankäyttö- ja rakennuslain 28 §:n 3 momentin 6 kohdan nojalla.  
 Päätöksen mukaan pelkkä SL-merkinnän osoittaminen ei merkitse  
 alueen pakkolunastamista eikä muutoinkaan aiheuta maanomistajalle  
 laissa tarkoitettua kohtuutonta haittaa eikä myöskään ole  
 perustuslain takaaman omaisuudensuojan vastaista.  
 Hallinto-oikeus totesi, että päätös ei ole lainvastainen silläkään  
 perusteella, että suojelumerkinnällä saattaa tilanteesta riippuen  
 olla esimerkiksi metsälaista tai muusta lainsäädännöstä aiheutuvia  
 maanomistajan kannalta kielteisiä vaikutuksia. Lainvastaista ei  
 myöskään ole, että kaava vaikeuttaa alueen metsätalouskäyttöä sen  
 johdosta että merkintä vaikuttaisi esimerkiksi puutavaran ostajien  
 käyttäytymiseen maanomistajan kannalta haitallisella tavalla. Hallinto 
 oikeuden näkemys oli,  että kaavapäätös ei ollut perustuslain  
 takaamaan omaisuudensuojan vastainen. 
 Hallinto-oikeuden mielestä merkitystä ei ole sillä, että kaavaratkaisun  
 taustalla oleva selvitys on laadittu soidensuojeluohjelman  
 täydennystä varten tai sillä, että ohjelman valmistelun yhteydessä  
 ei ole tehty päätöksiä ohjelman jatkosta. Selvityksen huomioimisen  
 kaavassa edellytyksenä ei ylipäätään ole, että suojelun toteutuksesta  
 olisi tehty valtioneuvoston periaatepäätös tai että maanomistaja  
 olisi antanut suostumuksen.  
 Hallinto-oikeuden päätöksessä hyväksyttiin siis ns. kaavasuojelu.  
 Kaavasuojelun ongelma kuitenkin on, että maanomistajilla ei ole  
 takeita siitä, että suojelusta aiheutuvat menetykset tulevat varmuudella  
 korvatuksi. Tätä kirjoitettaessa MTK-Uusimaa ja muut kanssavalittajat  
 harkitsevat valitusluvan hakemista korkeimmalta hallinto-oikeudelta. 
   ■ 
 HELENA ÅLGARS, VARATUOMARI,  
 TOIMITUSJOHTAJA 
 MAANOMISTAJIEN  
 ARVIOINTIKESKUS OY 
 HELENA.ALGARS@ARVIOINTIKESKUS. 
 FI , P. 0500 665 655 
 MIRKA NIEMELÄ 
 Uudenmaan maakuntavaltuusto  
 hyväksyi 25.8.2020  
 koko Uudenmaan  
 kattavan Uusimaa -kaava  
 20250 kokonaisuuden.  
 Kokonaisuudella on tarkoitus korvata  
 nyt Uudellamaalla voimassa olevat maakuntakaavat, lukuun ottamatta  
 neljännen vaihemaakuntakaavan tuulivoimaratkaisua ja Östersundomin  
 alueen maakuntakaavaa. Kaava poiki yhteensä 35 valitusta  
 Helsingin hallinto-oikeudelle, joista annettiin päätökset 24.9. 2021.  
 Suurin osa valituksista hylättiin.  
 Maanomistajajärjestöjen valitus 
 Kaavasta valitti useita tahoja, mukaan lukien MTK-Uusimaa ry yhdessä  
 SLC-Nylandin, Mhy Länsi-Uusimaa ry, Mhy Uusimaa ry ja Skogsvårdsföreningen  
 Skogsreviretin kanssa.  
 Maanomistajajärjestöt vaativat valituksessaan kaavojen kumoamista  
 ja palauttamista uuteen valmisteluun. Valitusta perusteltiin mm.  
 puutteellisella vuorovaikutuksella kaavoitusprosessissa sekä puutteilla  
 kaavan vaikutusten selvittämisessä ja kaava-aineiston pohjana olevissa  
 tutkimuksista ja selvityksissä. Valituksessa katsottiin myös, että kaavassa  
 ei oltu noudatettu maankäyttö- ja rakennuslaissa olevia säännöksiä  
 maakuntakaavan sisältövaatimuksista ja että kaava on perustuslain  
 vastainen.   
 Järjestöjen valituksen taustalla oli pääosin kaavaan otetut laajat  
 suojelualuemerkinnät (SL). SL-kaavamääräyksen mukaan merkinnällä  
 osoitetaan luonnonsuojelulain nojalla suojellut tai suojeltavaksi  
 tarkoitetut alueet. Niitä ovat mm ns.  muut luonnonsuojelualueet  
 tai muutoin maakunnallisesti arvokkaiksi todetut luontoalueet.  
 Kaavamääräysten mukaan suojelualueeksi osoitetulle alueelle ei saa  
 suunnitella toimenpiteitä, jotka vaarantavat tai heikentävät niitä luonto 
  ja ympäristöarvoja, joiden perusteella alueesta on muodostettu  
 suojelualue tai tavoitteena on siitä perustaa sellainen.  
 Kaavaan on otettu SL-alueiksi mm. alueita, jotka olivat sisältyneet  
 valmisteltuun soidensuojelun täydennysohjelmaan. Yhtenä valitusperusteena  
 oli, että soidensuojelun täydennysohjelmasta ei ole olemassa  
 valtioneuvoston periaatepäätöstä, minkä vuoksi alueita ei tule sisällyttää  
 kaavaan.  
 Valituksessa tuotiin myös esille, että SL-merkinnän oikeusvaikutukset  
 ovat epäselviä niin viranomaisille kuin maanomistajille ja heidän  
 rajapinnassaan oleville toimijoille. SL-merkinnät eivät täytä  
 kaavan oikeusvaikutusten selkeyden ja tarkkarajaisuuden  
 vaatimusta. Merkinnöistä on haittaa maanomistajille  
 mm. siinä, että SL-alueisiin ei sovelleta  
 metsälakia ja siihen liittyviä säädöksiä  
 ja merkintä voi vaikutta kielteisesti  
 puun myyntimahdollisuuksiin. 
  Maanomistajille tämä  
 aiheuttaa kohtuutonta  
 haittaa, mikä jo sinänsä  
 aiheuttaa kaavan lainvastaisuuden. 
  Maakuntakaavalla  
 toteutettava  
 suojelu, joka ei perustu  
 luonnonsuojelulain  
 mukaan perustettuihin  
 suojelualueisiin  
 eikä valtioneuvoston