töharjoitteessa saattaa olla ydinkohtina syöttäminen luis-telusta
luisteluun, sekä pelaaminen luonnolliselta puolelta
ilman kämmenrystyjä. Tällöin pelaaja yrittää parhaansa, kun
hän näitä asioita toteuttaa parhaansa mukaan. Samat asiat
pätevät tietysti myös jään ulkopuoliseen harjoitteluun.
Toki pohjalla pitää olla pelaajan oma halu ja nälkä oppia.
Mistä tunnistaa pelaajan, jolla on valtava palo kehittyä?
Jotta jokapäiväinen hyvä harjoittelu on mahdollista, on ur-heilulliset
elämäntavat löydyttävä omasta arjesta. Monelle
on etenkin ajatuksen tasolla kristallin kirkasta, että urheilija
tarvitsee harjoittelun lisäksi tarpeeksi lepoa ja oikeanlais-ta
polttoainetta, eli ravintoa. Jos kyseinen kolmio (ravinto,
lepo & harjoittelu) on urheilijalla kunnossa, hänellä on mah-dollisuus
harjoitella ilman poissaoloja. Tämä mahdollistaa
jatkuvan kehityksen. Pystyt tulemaan harjoituksiin keskit-tyneenä
ja fyysisesti sekä henkisesti valmiina. Jos yöunet
tai ruokailu on ollut heikkoa, harjoittelun taso kärsii. Kes-kittyminen
on haastavampaa, epäonnistumiset lamaan-nuttavat
helpommin ja tuntuu että oma harjoittelu on kuin
hidastetusta elokuvasta. Pelaajan oma arjen- ja ajanhallinta
on iso osa kehittymistä ja urheilullisia elämäntapoja. Milloin
harjoittelet, milloin teet koulutyöt ja milloin lepäät. Tähän
kokonaisuuteen pelaajat tarvitsevat tukea, niin kotoa kuin
valmentajilta.
Sosiaalinen media, mahdollisuus katsoa omia pelejä ja
mahdollisuus katsoa jääkiekkoa eri palveluiden kautta,
mahdollistaa myös oman kehittymisen vahvistamisen. Mo-nella
U16-18 pelaajallamme on nykyään ns. identiteettipe-laaja.
Kyseessä on nuorelle pelaajalle jo ammattitasolla ole-va
pelaaja, joka omaa tiettyjä samoja laji- tai pelitaitoja, kun
televisiosta peliä katsova nuori. Ja vaikka samoja taitoja ei
vielä paljon löytyisi, on nuoren helppo samaistua ja nojautua
identiteettipelaajansa suorituksiin. Tämä vahvistaa kogni-tiivista
oppia, joka parhaimmillaan näkyy oman joukkueen
harjoituksissa erilaisina kokeiluina tai jopa motivaation li-säyksenä
oman laji – tai pelitaidon kehittämiseen. Tuntuu
että nykyään hieman liian usein jopa tyydytään katsomaan
vain tulos ammattilaisotteluista tai maksimissaan maali-kooste.
Pelaajat, jotka ovat aidosti kiinnostuneita omasta
kehityksestä, pystyvät ammentamaan todella paljon oppia
omaan harjoitteluun tai pelaamiseen, katsoen ajatuksella
otteluita. Parhaimmillaan näet itsesi kentällä tekevän tiet-tyjä
suorituksia tietyissä hetkissä. Näin saadaan prosessi
käyntiin ja mahdollisuus kehitykseen on taas annettu.
• Ajoissa paikalla, oikeassa varustuksessa ja valmii-
na harjoittelemaan
• Keskittyy, eikä puuhaa omia -> ymmärtää harjoi-
tukset ja ydinkohdat
• Kysyy jos ei ymmärrä tai kaipaa lisätietoa
• Haluaa ja pyytää palautetta
• Nauttii kilpailusta, itsensä haastamisesta ja epä-
mukavuusalueelle menemisestä
• Ymmärtää omat vahvuutensa ja kehityskohteen-
sa niin, että ne näkyvät konkreettisina tekoina toi-
minnassa
• Pelaaja on kärsivällinen, ymmärtää kehityksen
olevan pitkäjänteisen tekemisen takana eikä tur-
haudu heti ensimmäisen vastoinkäymisen edessä
Parhaansa yrittäminen on sitä,
että tunnistat ja tiedostat harjoi-tuksien
ydinkohdat, sekä laatutekijät ja
toteutat niitä parhaasi mukaan
Pelicans U18
HYVÄN HARJOITTELUN
HUONEENTAULU
• Tunnista/tiedosta yksityiskohdat
harjoituksissa ja pyri toteuttamaan niitä
parhaasi mukaan = parhaansa yrittäminen
= selkäydintavat
• Halu voittaa jokainen tilanne, harjoite
ja peli myös harjoituksissa
• Lähde liikkeelle aina täysiä
• Harjoitteet läpi yhdellä kiekolla
• Pysähdy maalille ja pelaa kiekot
loppuun asti
• Ole valmis harjoittelemaan niin fyysisesti,
kuin henkisesti = ammattilaisuus
19