100207

Kirkonseutu | No 9 • 2016

Kirkonseutu 9/2016 7.5.2016 Kirkonseutu 9/2016 14. vuosikerta ISSN 1459-2363 Äänite 1237-9697 Julkaisija Asikkalan seurakunta, puh. (03) 876 6200, Heinolan seurakunta, puh. (03) 859 250, Hollolan seurakunta, puh. (03) 524 6600, Kärkölän seurakunta, puh. (03) 871 580, Lahden seurakuntayhtymä, puh. (03) 891 11, Päätoimittaja Maritta Roslakka, puh. 044 719 1250, maritta.roslakka@evl.fi Toimitussihteeri Laura Visapää, puh. 044 719 1293, laura.visapaa@evl.fi Toimitus Kirkkokatu 5, 1. krs., PL 84 15111 Lahti, lahti.viestinta@evl.fi Lahden seurakuntayhtymän ilmoitukset puh. 044 719 1247, fax (03) 783 0891, lahti.viestinta@evl.fi Seuraava lehti ilmestyy 21.5. Ilmoitusaineistot toimitettava 9.5. klo 12 mennessä Ilmoitusmyynti Paula Kontio, puh. 041 560 1138, kontio.paula@phnet.fi Taitto Esa Mediatuotanto, Lahti Painopaikka Mediatalo ESA Oy, Lahti Painosmäärä 83 000 kpl Jakelu Mediatalo ESA Oy Jakelupalautteet jakelupaivystys@mediataloesa.fi, puh. 03-7575 285 asikkalanseurakunta.fi | heinolanseurakunta.fi | hollolanseurakunta.fi | karkolanseurakunta.fi | lahdenseurakunnat.fi Viime sunnuntaina tuli kuluneeksi tasan sata vuotta siitä kun Lahden seurakunta vietti en-simmäistä jumalanpal-velusta. Vapunpäivänä 1.5.1916 kello 13 Lahden puukirkko oli koristeltu kukilla ja se täyttyi ääriään myöten seurakuntalaisista. Juhlasaar-nan piti vt. kirkkoherra U.E.Raekallio. Tilaisuus päättyi torvisoittokunnan säestyksellä veisattuun Isänmaan virteen. Näin ensimmäistä jumalanpalvelusta kuvaillaan Marko Paavilaisen kirjoitta-massa historiateoksessa Sanasta tekoi-hin – Vuosisata kirkollista elämää Lahdessa. Kirja ilmestyi viime syksynä. Lahdessa omaa seurakuntaa oli jouduttu odottamaan pit-kään, sillä senaatti oli tehnyt päätöksen seurakunnan perustamisesta jo vuonna 1901. Virkajärjestely-jen vuoksi päätöksen täytäntöönpanoon kului peräti 15 vuotta. Ensimmäiset kirkkoherranvaalit käytiin kesäkuussa 1916. Virkaan oli kuusi hakijaa, joista Porvoon tuomiokapituli asetti kolme paremmuusjär-jestykseen. Lahden seurakunnan kirk-koherraksi valittiin Matias Wikström. Hän sai vaalissa kaikkiaan 1350 ääntä. Kirkkoherran lisäksi seurakunnassa oli neljä työnteki-jää: lukkari-urkuri, urkujenpolkija, suntio ja haudankaivaja. Tästä alkutilanteesta Lahden seurakunta on kasvanut kaikki-aan viiden seurakunnan seurakuntayhty-mäksi. Viime sunnuntaina Ristinkirkos-sa vietettiin juhlajumalanpalvelusta. Pastori Pauli Pietiläisen saarna sitoi hienolla ja innostavalla tavalla yhteen Lahden seurakunnan historian käänteitä ja rukoussunnuntain tekstiä. Mieleen nousi rukous, että jatkossakin Lahden seurakunnat voisivat omalla toiminnal-laan olla siunauksen välikappaleita koko Lahden kaupungille ja sen asukkaille. Seurakunta rakentuu jäsenistään ja jokainen seura-kuntalainen omalta osaltaan voi arkipäiväisessä ympäristössään olla välittämässä tätä siunausta. Helatorstaina Keski- Lahden seurakunnassa saatiin viettää jo seuraavaa juhlaa, kun piispa Matti Repo asetti virkaan Keski-Lahden kirk-koherra Miika Hämäläisen. Hän on Keski-Lahden seurakunnan seitsemäs kirkkoherra. Iloista juhlavuoden jatkoa! Maritta Roslakka Hyvä paimen | Äitejä ja poikia OLEN AINA LUKENUT RAAMATTUA kirjana, jossa ker-rotaan Jumalan toiminnasta ihmisten maailmassa ja elämässä. Toki Raamattu kertoo ennen kaikkea Jumalan suhteesta meihin ihmisiin, mutta se on myös täynnä ih-missuhteita ja kuten oikeassa elämässäkin, ne ovat usein aika monimutkaisia. Näin äitienpäivän alla olen miettinyt monia äitien ja poikien suhteita. Eevasta alkaen ei ole äideillä ollut helppoa. Synnyttämisen kivut mainitaan heti Raamatun alkulehdillä, mutta monen äidin sydän särkyi poikien edesottamusten takia. Vanhan testamentin patriarkkakertomuksissa äidit ovat tosi aktiivisessa osassa. Niissä juonitaan suosikki-pojan eduksi tai kilpaillaan keskenään poikien määrässä ja ehkä myös laadussa. Kaikille Raamatun naisille äidiksi tulo ei ole helppoa, kuten profeetta Samuelin äidille Hannalle tai Johannes Kastajan äidille Elisabetille, mutta Jumalan armosta hekin saivat tuon kutsumuksen omistaa. Jumalalla oli vielä erityistehtävätkin varattuina heidän pojilleen. Raamatun ihmisten elämä ei ollut helppoa – ei Raa-matun äitienkään. Noomi, Ruutin anoppi, menetti sekä puolisonsa että poikansa. Olen myös miettinyt Jobin vaimon tuntemuksia, kun hän menetti kaikki lapsensa kerralla. Yhdenkin lapsen kuolema on äidille mitä raskain kokemus. Naisen asemaa Raamatun maailmassa kuvaa hyvin, että Jobin vaimoa ei mainita edes nimeltä. Jeesuksen äidin Marian tunnemme varmasti Raa-matun äideistä parhaiten. Hänen elämänsä oli vertaansa vailla: mitä kaikkea hän joutuikaan käymään läpi aina arveluttavasta raskaudestaan poikansa ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen. Millaisia uskonkamppailuja Maria elämänsä aikana kävi, siitä meille ei kerrota. Sen voimme Apostolien teoista lukea, että hän oli opetuslasten seurassa, kun Pyhä Henki helluntaina vuodatettiin: usko Jeesukseen Jumalan Poikana ja Vapahtajana sai vahvistuksensa. Tämän päivän äitejäkin Jumala johdattaa ja siunaa. Äitiys on lahja ja tehtävä, jonka Jumala antaa. Häneltä saa pyytää voimaa tuon tehtävän täyttämiseen ja sa-malla kantaa lapsiaan Jumalan eteen. Onnea ja Siunausta, äidit! Petri Tervo Asikkalan kirkkoherra Pyhänseutu Pääkirjoitus Juhlajumalanpalvelus TIMO PORTHAN SUNNUNTAI 8.5. Pyhän Hengen odotus Ennen taivaaseenastumistaan Kristus lupasi omilleen Pyhän Hengen ja kehotti heitä odottamaan tämän lupauksen täyttymistä. Kristuksen lupaama Pyhä Henki luo yhteyden taivaaseen astuneen Herran ja opetuslasten (seurakunnan) välille, karkottaa pelon ja tekee kristityt osallisiksi Kristuksesta ja hänen lahjoittamastaan pelastuksesta. Liturginen väri: Valkoinen Tekstit: Ps. 27:1-3, 7-9, Jes. 44:1-5, Room. 8:12-17, Joh. 15:26-16: 4 HELLUNTAI 15.5. Pyhän Hengen vuodattaminen Helluntain raamatuntekstit puhuvat Pyhästä Hengestä lupauksena ja lahjana. Hänet on lähetetty meille puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Tässä Hengessä Kristus on kirkossaan jatkuvasti läsnä. Pyhä Henki liittää maailman kaikki kristityt Kristuksen kirkkoon, yhteen Herraan ja yhteen uskoon. Näin helluntain sanoma merkitsee vastakohtaa sille hajaannukselle, mikä on kuvattu kertomuksessa Babylonin tornista. Liturginen väri: Punainen Tekstit: Ps. 68:5-11, Hes. 36:24-28, Ap.t. 2:1-13, Joh. 14:23-29 Virsi Liekkejä on monta, valo on yksi, hän on Jeesus Kristus. Liekkejä on monta, valo on yksi. Hän yhdistää meidät. Virsikirja 454:1 2


Kirkonseutu | No 9 • 2016
To see the actual publication please follow the link above