Page 7

Tyoterveyshoitaja | 2017 No1

laat voivat olla kotihoidossa ja silti hyvin tarkassa seurannassa. Tai lääkityksen säätäminen esim. diabeteksessa tapahtuu aitoon dataan perustuen jatkuvasti. Tai että työterveyshuollossa asioidaan tulevaisuudessa vastaanotoilla entistä harvemmin, kun moni asia hoituu etänä. MILTÄ NÄYTTÄÄ TYÖTERVEYDEN DIGITAALINEN TULEVAISUUS? Jotta työterveyshuollon alla päästään hyödyntämään laajemmin digitaalisia mahdollisuuksia, tulee perinteisten liiketoimintamallien muuttua sekä meidän ammattilaisten tulee haudata vanhoja toimintamalleja. Suoriteperusteista liiketoimintamallista tulee siirtyä läpinäkyvään, arvoa tuottavaan, kiinteähintaiseen liiketoimintamalliin. Tällä peräänkuulutetaan hoidon vaikuttavuutta, tuloksellisuutta ja kustannustehokkuutta. Jos lääkäriä mitataan ja palkitaan tehtyjen toimenpiteiden määrällä, lääkäri pyrkii tekemään mahdollisimman monta toimenpidettä. Jos lääkäriä mitataan hoitotuloksista, asiakastyytyväisyydestä ja kustannustehokkuudesta, lääkäri miettii jokaisen potilaan kohdalla, mikä olisi kaikista vaikuttavin ja tehokkain toimenpide. Tämä johtaa siihen, että jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen päämääränä on hoitaa potilas mahdollisimman tehokkaasti kuntoon. Tulevaisuudessa suurin osa työterveyshuollon toiminnasta tapahtuu verkon yli jollakin tavalla etänä. Fyysiset tapaamiset vähenevät, ne kohdistetaan paremmin ja vaikuttavammin, ja niissä korostuu inhimillinen kohtaaminen. Datan keräämisen vuoksi kenenkään ei tarvitse liikkua mihinkään, vaan sitä kerääntyy arkielämässä jatkuvasti eri elintavoista, suunnattuina mittauksina (stressi, verenpaine, verensokeri yms.) ja työstä (läppärin käyttöaika, istuminen, liikkuminen, valaistus, melu yms.). "Työterveyshuollon tärkein tehtävä tulevaisuudessa tulee olemaan asiakkaiden tukeminen ja valmentaminen matkalla kohti terveellisimpiä elintapoja, työn kuormituksen hallinnassa ja kokonaisvaltaisen tiedon analysoinnissa, tulkitsemisessa ja tiedon hyödyntämisessä" Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi työterveyshoitajan työn muuttumista terveystarkastamisesta, tiedon analysointiin, seulontaan ja asiakkaiden valmentamiseen. Suurin osa asioista tehdään verkon välityksellä, moderneja kommunikointikanavia hyödyntäen. Yhteistyö työpaikkojen kanssa perustuu henkilöstön terveysdataan, sen ymmärtämiseen ja toimenpiteiden suunnitteluun ja seurantaan dataan perustuen. Ja kun tulevaisuudessa varataan vastaanottoaika ja kohdataan, tietoa on jo valtavasti olemassa. Vastaanoton tärkein funktio muuttuu tiedon keräämisestä ihmisten väliseen kohtaamiseen, valmentamiseen ja ohjaamiseen. Tanja Lappi Työterveyden uudistaja, perustajaosakas Heltti Oy Työterveyshoitaja 1/17 7


Tyoterveyshoitaja | 2017 No1
To see the actual publication please follow the link above