Page 6

Tyoterveyshoitaja | 2017 No1

MIKSI DIGITALISAATIO MULLISTAA TYÖTERVEYSHUOLLON JA KOKO TERVEYDENHUOLLON? Useammat gurut ovat puheenvuoroissaan todenneet, että lääketiede tulee muuttumaan seuraavien vuosien aikana enemmän kuin koko historiansa aikana. Kehityksen ajureita on useampia, joista itse tunnistan voimakkaimpina seuraavat trendit: palveluiden kuluttajaistuminen, niukkuus resursseista ja teknologian kehitys. Nämä voimat vaikuttavat kaikkialla yhteiskunnassa, ei pelkästään lääketieteen tai työterveyshuollon kentässä. Itse näen, että meillä työterveyden ammattilaisilla on tärkeä rooli olla edistämässä omalta osaltamme alamme kehitystä ottamalla avoimesti vastaan uusia toimintamalleja, teknologioita ja niiden mahdollisuuksia. Digitaalistuminen on kovassa vauhdissa, oma tehtävämme on pysyä mukana. Jarrumiehen paikkaa ei ole enää jaossa. TERVEYDENHUOLLON KULUTTAJAISTUMINEN Maailma muuttuu huimaa vauhtia. Muutosta selittää luultavasti eniten se, että kuluttajat määräävät tahdin ja ottavat ensimmäisinä käyttöönsä uusia teknologioita, tapoja toimia, härpäkkeitä. Ennen lääkärillä oli tietoylivalta ja tutkimusmenetelmät, joiden perusteella hän teki diagnoosin. Tulevaisuudessa kuluttaja pystyy osallistumaan oman terveytensä hoitoon uudella tavalla. Hän kykenee tuottamaan tietoa, seuraamaan terveyden kehitystä ja jakamaan omaa dataansa lääkärin kanssa tuoden arvokasta lisäinformaatiota diagnoosin teon tueksi. Kuluttaja kantaa koko ajan mukanaan omaa henkilökohtaista terveysdataansa, jonka hän jakaa itse valitsemalleen taholle. Kuluttaja on kuningas! Hän valitsee, mitä palvelua käyttää, kenen kanssa haluaa asioida ja millä tavalla. KOSKA RAHASTA JA RESURSSEISTA ON NIUKKUUTTA, PAINE MUUTOKSEEN ON KOVA Aktiiviset kuluttajat haluavat asioida itselleen sopivimmalla tavalla, ajasta ja paikasta riippumatta vaatien laadukasta ja kustannusteho- kasta palvelua. Jokaisella yksityisellä lääkäritalolla on tänä päivänä chat-sovellus, mobiilipalvelu, itsehoitoon ja arviointiin kannustavia palveluita otetaan käyttöön aktiivisesti moderneimmissa terveyskeskuksissa ja digitaalisia valmennuspalveluita tarjoavia applikaatioita tulee markkinoille kuukausittain. Kaikkien niiden tarkoituksena on mahdollistaa kuluttajalle oikea-aikainen, oikeasisältöinen ja kustannustehokas palvelu. Lääkärin vastaanotolle tuleminen on kallista ajankäyttöä monessakin suhteessa, siksi sen tarjoamista pitää tulevaisuudessa miettiä entistä harkitummin ja kohdistaa vain aitoon tarpeeseen. Tämä mahdollistaa uusien palveluiden ja moniammatillisen tiimin laajemman käytön myös työterveyden kontekstissa. TEKNOLOGIA MAHDOLLISTAA MONEN TERVEYDENHUOLLON ASIAN TEKEMISEN UUDELLA TAVALLA IBM Watson, Biotronik Homemonitoring, Medication support, Withings… Teknologia mahdollistaa jo tällä hetkellä lähes kaiken ihmiselimistön monitoroinnin etäältä. Tiedot lähetetään pilveen, jota pystyy käyttämään mistä tahansa. Tämä tarkoittaa sitä, että poti- 6 Työterveyshoitaja 1/17


Tyoterveyshoitaja | 2017 No1
To see the actual publication please follow the link above