tajille on tärkeää, että SSM pystyy tarjoamaan valtakunnallises-ti
kattavan jakelun kustannustehokkaasti.
Tilastojen mukaan kotitalouksia on Suomessa noin 2,87
miljoonaa. SSM:n oman jakeluverkon piirissä tästä määrästä on
lähes 2,7 miljoonaa. Käytännössä voi siis puhua valtakunnalli-sesta
jakelupeitosta.
Oman jakeluverkoston kasvattaminen on ollut työlästä,
koska edes postilaatikoiden paikkatietoja ei ole ollut julkisesti
saatavilla ja työ on tehty omin voimin.
Räätälöinti
on palvelua
Taloudellinen toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja siihen
on yritysten pystyttävä sopeutumaan. Mainonnan ja markki-noinnin
alalla nämä muutokset ovat näkyneet jo pitkään. Some
ja digitaalinen maailma ovat tulleet kasvavasti markkinoille ja
tuovat uusia mahdollisuuksia.
Nämä heilahdukset näkyvät selkeästi, kun seurataan mai-nosmaailman
eurojen jakautumista. Digi kasvaa, tv ja radio
menettävät asemiaan, samoin aikakauslehdet. Näiden myl-lerrysten
keskellä ovat suoramainokset säilyttäneet vakaan
asemansa. Tutkitusti jopa nk. nuoret milleniaalit, eli nettisuku-polvi,
arvostaa printtisuoraa ja toivoo sitä saavansa.
Suoran pitää kuitenkin toimia ja tuottaa. Räätälöinti, esi-merkiksi
mainonnan optimointi on keskeinen asia, joka kuuluu
oleellisena osana SSM:n työkalupakkiin. Yksi oleellisista asiois-ta
on kohdentaminen, joka voidaan tehdä jakopiirien perus-teella,
ei postinumeron mukaan, joka saattaa johtaa turhaan
hukkajakeluun. n
Lukupaketin
taikaa
Jokainen postiluukku on yritykselle suuri mahdollisuus, tava-taan
sanoa. Mahdollisuus ei kuitenkaan välttämättä toimi, jos
mainosta ei huomata tai se heitetään yliolkaisesti pois totea-malla:
”vain mainoksia”. Suomen Suoramainonnan kantavana
valttina on lukupaketti. Tämä perustuu tiiviiseen yhteistyöhön
paikallislehtien ja suoramainostajien kanssa.
Monissa talouksissa tilataan nykyisin vain yhtä sanoma-lehteä
tai ei sitäkään. Silloin paikalliset uutiset luetaan oman
paikkakunnan ilmaisjakelulehdestä. SSM:n ja paikallislehtien
tiivis, pitkäaikainen yhteistyö takaa sen, että osoitteettomasti
jaettavat mainokset ovat aina odotetun lehden välissä. Tämä
varmistaa, että posti huomataan, koska sen selvittäminen kuu-luu
rutiineihin monissa talouksissa.
Tästä seikasta kertovat myös huomiomittaustutkimukset.
Mainokset huomataan ja niitä myös arvostetaan. Mainosten
jakelua myös kohdennetaan yhä tarkemmin puhtaasti uusasia-kashankinnan
näkökulmasta tai jo ostavalle asiakaskunnalle.
Kattavasti
kaikille
Suomi on laaja ja paikoitellen erittäin harvaan asuttu maa.
Monesti myös postilaatikot ovat kaukana toisistaan ja etäällä
asutuskeskuksista. Jakelulle tämä tuo haasteita, mutta mainos-
SUORA 5
SSM tuo ratkaisun
EU:n tietosuoja-asetukseen
Toukokuussa tulee voimaan EU:n uusi tietosuoja-asetus.
Sen mukaan yritykset eivät voi enää markkinoida suoraan
omissa asiakasrekistereissä oleville asiakkailleen kysy-mättä
ensin lupaa.
SSM:n ratkaisu tähän lähtee osoitetiedoista sekä
paikkatietopalvelusta. Nimeä ei tarvita, voidaan pelkkien
osoitteiden perusteella etsiä jakelukartalta oikeat alueet
osoitteettoman suoran jakoalueiksi. Osoiterekisterissä
olevan asiakkaan lisäksi suoramainoksen saavat myös
lähinaapurit mutta käytäntö on osoittanut kohdistamisen
kaikille osapuolille kannattavaksi.
Vasemman puoleisessa kartassa jakelualueet ennen keskiviikkojakeluiden
aluelaajennuksia ja oikealla jakeluverkko aluelaajennusten jälkeen.
Copyright: Karttakeskus Oy:n (2017).