Page 4

P-H KiinteistöViesti | 2016 • No2

Alueellinen edunvalvoja, vaikuttaja ja asiantuntija Kiinteistöliitto Päijät-Häme on Päijät-Hämeen alueen kiinteistön- omistajien etujärjestö. Yhdistyksen jäsenenä on 1670 asunto- ja kiinteistöosakeyhtiötä. Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän tukiverkko Tietoa ja koulutusta Jäsenillä on käytössään alan tuorein tieto sekä kiinteistöalaan erikoistuneiden asiantuntijoiden palvelut www.kiinteistoliitto.fi/paijat-hame Yhdistyksen toimisto 044 0945 600 Valtakunnalliset neuvontapalvelut Lakineuvonta (09) 1667 6300 ma-to klo 9–15 ja pe 10–15 Energianeuvonta (09) 1667 6761 ma-pe klo 9–15 Talous- ja veroneuvonta (09) 1667 6369 ma ja ke klo 13–16 Korjausrakentamisen neuvonta (09) 1667 6311 ma ja pe klo 12–15 Sähköiset palvelut Jäsensivut osoitteessa www.taloyhtio.net Taloyhtiön omat kotisivut www.taloyhtiosivut.fi www.kiinteistoliitto.fi/osoitteenmuutos ”Pidä jäsennumero esillä, kun soitat.” kiinteistöneuvos Kiinteistöliitto PÄÄKIRJOITUS Harri Seppä Päijät-Häme KIINTEISTÖNPIDON kustannusten kilpailuttaminen Suomalaiseen talousjärjestel-mään kuuluu kilpailuttaminen erityisesti silloin, kun tilattavan palvelun tai tuotteen kustannukset katetaan isolta joukolta perittävil-lä varoilla. Kilpailu tulee toteuttaa ehdottaman tasavertaisesti kaikkia siihen osallistuneita kohtaan. Käytännössä tarjouspyyntö liittei-neen on kenties tärkein osa kilpailut-tamista, joten se on laadittava huo-lella ja ammattimaisesti ja sellaiseen muotoon, että jokainen pyynnön saa-nut myös ymmärtää sen sisällön. Tar-jouspyynnön tekemisessä kannattaa pyytää asiantuntija-apua, jos sen te-keminen tuntuu vähääkään vaikeal-ta. Tarjouspyyntöjen määrä kannat-taa suhteuttaa hankkeen suuruuteen. Tarjouspyyntövaiheessa tulee tarkoin miettiä ja selvittää, keneltä yleensä-kin kannattaa tarjous pyytää. Hyvä maine ja ammattitaito sekä vastuulli-nen historia ovat tärkeitä tekijöitä jo tässä vaiheessa. Kun tarjoukset on saatu, tulee ne avata erikseen sovittavalla taval-la. Paikalla tulee olla hallituksen va-litsemat henkilöt. Kaikkien tarjous-ten huolellinen läpikäynti on erityi-sen tärkeää koska esimerkiksi raken-nusurakkatarjouksissa usein esite-tään jonkin osa-alueen toteuttamis-ta tarjouspyyntöön kuulumattomalla tavalla. Rakennusurakoissa on vält-tämätöntä käydä tarkennusneuvot-telut, jotta varmistuu tarjousten yh-denvertainen ymmärtäminen. Hyvin tärkeänä pidän realistista aikataulua. Tilaajan ei kannata tavoitella epärea-listista aikataulua. Palveluita kilpai-lutettaessa pätee samat perussään-nöt ja lainalaisuudet. Käytännössä tällä hetkellä yli puolet ylläpitokustannuksista ovat joko veroja tai palveluita, joilla ei ole kilpailijaa. Viimeksi mainittuja ovat kiinteistöve- rot, kaukolämpö, vesi ja jätevesi, säh-kön siirto ja jätteiden käsittely. Mikäli jätteiden kuljetuksista päättäminen keskitetään kunnille kasvaa jälleen kuluryhmä, mihin ei edes yhtiökokous voi vaikuttaa. Kilpailutettavia palveluita ovat kiin-teistöhuolto, siivous, isännöinti, vakuu-tukset, jätehuolto, lainat, tilintarkastus ja jotkut muutkin vähempimerkityk-selliset. Pitkään alalla toimineena olen tuskastuneena seurannut rakennuskan-nan kunnon jatkuvaa heikkenemistä. Merkittävimpiä tekijöitä tähän on sääs-täminen kiinteistönhuollon ja erilais-ten toimintojen kustannuksissa. Oste-taan halpaa hintaa, ei palvelua ja sen sisältöä. Siivous on enemmänkin arvo-valinta hygieniapuolta unohtamatta. Isännöitsijä ja hänen tekemisensä tuntuu olevan kiinnostuksen kohde, ainakin sen saamasta runsaasta media-näkymästä voi niin päätellä. Isännöin-tiä kilpailuttaessa on hyvä laatia kilpai-lutusohjelma palvelutavoitteineen ja hyödyntää valmiiksi laadittuja tarjous-pyyntö- ja muita mallilomakkeita ver-tailukelpoisten tarjouksien saamiseksi. Tilintarkastuksesta on tehty niin lu-vanvaraista, että voittanee jo apteekki-toiminnankin. Tilintarkastajia on liian vähän, eikä hinta/työmäärä ole välttä-mättä kohdallaan. Paavillisuudestaan huolimatta tilintarkastuspalvelut kan-nattaa kilpailuttaa. Tilintarkastuksesta on tehty niin luvan-varaista, että voit-tanee jo apteekki- toiminnankin. Tarjouspyyntö- vaiheessa tulee tarkoin miettiä ja selvittää, keneltä yleensäkin kannat-taa tarjous pyytää. 4 PÄIJÄT-HÄMEEN KIINTEISTÖVIESTI


P-H KiinteistöViesti | 2016 • No2
To see the actual publication please follow the link above