Page 32

Orimattila 150 vuotta

30 | ORIMATTILA 150 VUOTTA Tehtävät mitoitettava oikein ja uudistettava Tärkeää on myös huolehtia siitä, että kunnilla ja mahdollisesti perustettavilla uusilla aluehallinnon toimijoilla on riittävät voimavarat huolehtia niille säädetyistä tehtävistä. Tämän tavoitteen toteutumista edesauttaa uusi Julkisen talouden suunnitelma -järjestelmä ja siihen sisältyvä kuntatalouden kehys. Samoin perustuslaista johdetun rahoitusperiaatteen tulkintojen selkeytyminen auttaa mitoittamaan kuntien tehtävät oikein. Kun voimavaramme eivät riitä nykyisten julkisten palvelujen järjestämiseen nykyisillä tavoilla toimien, on julkisia tehtäviä vähennettävä ja toimintaa ohjaavaa normistoa joustavoitettava. Tietotekniikkaa, laajemminkin digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia, on käytettävä hyväksi kehittämällä palvelujen tuotantoprosesseja, lisäämällä sähköisiä itsepalveluja ja veroehdotuksen kaltaisia palvelutarjouksia. Jotta kykenisimme turvaamaan tärkeimpien kuntapalvelujen toimivuuden tulevaisuudessa, on kaikki kuntien tehtävät kyettävä käymään kansallisesti läpi ja luopumaan vähemmän tärkeistä tehtävien osista. Sen sijaan en usko, että yksittäisistä tehtävistä voidaan kokonaan luopua. Erityisesti on joustavoitettava kuntien toimintaa ohjaavaa normistoa, jotta kunnat pystyisivät järjestämään palvelut jokaiselle alueelle parhaiten sopivilla tavoilla, uusimpia toimintatapoja hyödyntäen. Tärkeää on muuttaa suuntaa: jatkossa on toisaalta kyettävä lisäämään hallitusti kansalaisten vastuuta itsestään ja lähimmäisistään, toisaalta on kyettävä huolehtimaan heikommista ryhmistä ja heidän tarpeistaan. Se onnistuu helpommin, jos tehtävät on priorisoitu ja toimintatavat uudistettu. Hallinnon ja toimintatapojen osalta on avattava kokonaan uudenlainen toimintatapa, jossa esim. kunnille ja tuleville aluehallintoviranomaisille annetaan ilman määräaikoja mahdollisuus tehdä aloitteita toimintojen ohjauksen joustavoittamiseksi ja uudistamiseksi. Jäykästä erillisten kokeilulakien pohjalta tapahtuvasta kokeilutoiminnasta on kyettävä uudistumaan esimerkiksi kuntalakiin otettavan kokeilusäädöksen perusteella toteutettavaan nykyistä olennaisesti joustavampaan ja nopeammin käyttöön otettavaan kokeilukulttuuriin. Perusteltuja uudistuksia ei tule sysätä kokeiluihin, vaan ne on kyettävä toteuttamaan lain muutoksilla koko maassa ilman kokeiluvaiheita. Kunnista konserneja Uusi kuntalaki tuo kuntahallintoon useita muutoksia. Yksi merkittävimmistä muutoksista on kuntien muuttuminen konserneiksi, joita johdetaan kunnanvaltuuston hyväksymän strategian pohjalta kokonaisuutena. Tarvitaan aivan uudenlaisten johtamistapojen käyttöönottoa, jotta hallintomuodoltaan erilaisten kuntakonsernin osien johtaminen onnistuisi. Kuntien konsernijohtamista on selkeytettävä ja vastuusuhteet kyettävä kirjaamaan siten, että ne toimivat. Erityisen haasteellista on huolehtia siitä, että valtuuston rooli kunnan korkeimpana päätöksentekoelimenä vahvistuu. Se edellyttää strategisen johtamisen välineiden kehittämistä ja käyttöönottoa: selkeitä strategisia tavoitteita, tavoitteiden toteuttamisohjelmia sekä toimivaa raportointijärjestelmää. Kuntien menestys riippuu koko kansantaloutemme kehityksestä sekä kyvystämme ratkaista tulevaisuuden haasteet Jokaisen kunnan kehityksen kannalta on ratkaisevaa se, miten kunnan, seudun ja maakunnan talous ja työpaikat kehittyvät ja miten Suomi pärjää kansainvälisessä kil


Orimattila 150 vuotta
To see the actual publication please follow the link above