Page 41

Moodi No2 | 2016

1/2013 Moodi 41 teen jälkeen automaattisesti? Esimerkiksi akun loputtua: Mitä tapahtuu mitatulle datalle? Osaako sovellus käynnistyä automaattisesti kun puhelin kytketään lataukseen? Pystyykö sovellusta väärin käyttämällä jumittamaan puhelimen? ➞ Vikatilanteet eivät tuhoa dataa eivätkä jumita puhelinta. Eivät myöskään vaadi mitään erityistoimenpiteitä käyttäjältä. 6) Terveyssovelluksen tuottamia raportteja hyödynnetään monella tavalla. Pikapalautteita voi tulla päivittäin suoraan puhelimen näytölle tai kuulokkeisiin. Koosteraportteja voidaan generoida joko puhelimesta tai sovellukseen liittyvältä verkkosivulta. Ovatko raportit hyödyllisiä ja tarpeellisia juuri sinulle? Voiko niitä räätälöidä? Ovatko ne luettavissa sekä puhelimen pieneltä näytöltä että verkkopalvelusta suurella tietokoneen näytöllä? Miltä vaikuttavat muun muassa tekstin koko, kaavioiden värit, kerralla näkyvän osan luettavuus, zoomaaminen nipistämällä, kelaaminen pyyhkäisemällä ja paluu lähtöpaikkaan? Onko raporttien lähettäminen ja kommentointi helppoa ja riittävän automaattista? Löydätkö sinulle sopivan lähetyskanavan: sähköposti, MMS, FB, WhatsApp jne.? ➞ Hyvässä sovelluksessa raporttien generointi on automaattista ja intuitiivista ja niiden jakaminen helppoa. 7) Usein terveyssovellukseen liittyy verkkosivu ja -palvelu, jossa sovelluksen tuottamaa dataa voidaan jatkojalostaa. Löydätkö helposti sovelluksen verkkopalvelun tietokoneellasi? Entä jos unohdat käyttäjätunnuksen ja salasanan? Onko verkkopalvelu synkronoitu mobiilisovelluksen kanssa niin, että siellä on paitsi sama data myös sama käyttötapa? ➞ Hyvän oheissivuston/-palvelun tunnistaa siitä, että se tulee aktiiviseen käyttöön, ja siitä on sekä iloa että hyötyä. 8) Tietoturva- ja yksityisyyskysymykset huolestuttavat usein terveyssovellusten käyttäjiä. Antaako sovellus esimerkiksi toiminnan epämääräisyyden vuoksi aihetta huolestumiseen? Kysyykö se turhaan henkilötietoja tai yhteystietoja? Pystyykö sovelluksen turvallisuuden tarkistamaan mitenkään? Mitä tiedoille tapahtuu, jos puhelin varastetaan? ➞ Hyvä terveyssovellus tuntuu turvalliselta ja on sitä. Jopa puhelimen joutuessa vääriin käsiin. 9)Terveyssovelluksella tavoitellaan terveyshyötyjä. Jääkö käytöstä joka kerta vaikutelma sen hyödyllisyydestä juuri sinulle? Tuleeko käytöstä palautetta, kun terveyshyötyjä voidaan todeta. Palkitseeko sovellus saavutetuista terveystavoitteista? ➞ Hyvä sovellus jättää ainakin vaikutelman, että siitä on todellista hyötyä terveydentilan ylläpidossa tai edistämisessä. Se ei kuitenkaan liioittele eikä huijaa. 10) Miksi joskus mainostetaan sovelluksen pelimäisyyttä? Jos käyttö on hauskaa, siihen on helpompi sitoutua. Pelimäisillä ominaisuuksilla voidaan käyttäjää ohjata laajempaan ominaisuuksien hyödyntämiseen. ➞ Hyvä terveyssovellus on kuin hauska ja koukuttava peli, mutta eroaa useimmista peleistä siinä, että siitä on todellista hyötyä käyttäjälleen. 11) Brändillä on tärkeä merkitys terveyssovelluksen käytölle ja käyttäjälle. Tunnettu brändi luo luottamusta. Tunnetun brändin sovellukselle annetaan virheitäkin anteeksi, tosin vain tiettyyn rajaan saakka. Niitä on helpompi löytää ja niistä on helppo tehdä ostopäätöksiä. Lisäksi tunnetut brändit määrittelevät käyttöliittymän logiikan ja hahmon. Niitä kannattaa jäljitellä. ➞ Brändin merkitys kannattaa tunnustaa. Kokeile kuitenkin oudompiakin merkkejä, sillä ne saattavat tarjota yllättävää innovatiivisuutta. Johtopäätökset Hyvä terveyssovellus on helppo ostaa, ottaa käyttöön, käyttää ja lisäksi se on toimiva, luotettava ja hyödyllinen. Se antaa hyvän mielen tunteita, jää jatkuvaan käyttöön, rohkaisee terveyden vaalimiseen. Se saa maksaa, koska on hintansa arvoinen. Huono terveyssovellus on kyllä helppo ostaa, mutta helppous loppuu alkuunsa. Ongelmia saattaa olla käyttöönotossa, käytettävyydessä, toimivuudessa, luotettavuudessa ja ennen kaikkea hyödyllisyydessä. Se ärsyttää teettämällä “pakkoliikkeitä”, ja jää pois käytöstä pian käyttöönoton jälkeen. Se on turha, eikä ilmaisenakaan ei ole hintansa arvoinen. KIRJALLISUUSVIITTEET 1. http://www.businesswire.com/news/home/ 20150917005044/en/IMS-Health-Study-Patient-Options Expand-Mobile 2. Esim. http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/ 2015/11/20/best-health-fitness-apps.aspx 3. Esim. http://greatist.com/fitness/best-health-fitness apps VESA LAITINEN — Sovellusten arviointiperusteiden painotukset riippuvat käyttäjästä: terveysammattilainen vaatii työkaluiltaan eri ominaisuuksia kuin vaikkapa kuntoliikkuja, Esko Alasaarela muistuttaa. 2/2016 83


Moodi No2 | 2016
To see the actual publication please follow the link above