Page 9

Moodi | 1/2015

ARTO TULIMA 1/20135 Moodi 95 Tulevat sote-menot pohdituttavat Kainuussakin. Maire Ahopelto toivoo kuntakohtaisissa rahoitusosuuslaskelmissa näkyvän sen taloudellisen hyödyn, jolla sote-uudistusta on perusteltu. hoidon ylilääkäreitä. Päätoimisia esimiehiä on siten vain 10-12. — Määrää on voitu laskea, koska esimiehet ovat maakunnallisia, eivät kuntakohtaisia. Koko kuntayhtymän alueella työskentelee esimerkiksi vain yksi suun terveydenhuollon ylilääkäri. — Olemme todenneet, että toimintatavat eivät muutu, jollei esimiesten määrää vähennetä. Käytimme aiemmin seutukunnallisia rakenteita, mutta olemme lähes kokonaan luopuneet niistä. TIEDOLLA JOHTAMISEEN on Ahopellon mukaan kuntayhtymässä muutoinkin paremmat mahdollisuudet kuin kunnissa keskimäärin. — Pystymme hyödyntämään organisaatiomme volyymietua esimerkiksi hankinnoissa. Ne keskitettiin jo vuonna 2005. Myös erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon tarvitsemissa tukipalveluissa voidaan painopistettä kohdentaa tarpeen mukaan. Erikoissairaanhoito pystytään Kainuussa tuottamaan valtaosin Kajaanin keskussairaalassa, ja erikoissairaanhoidosta toteutetaankin ostopalveluna vain 10 prosenttia. — Erikoissairaanhoitoon käytettävä osuus terveydenhuollon menoista Kainuussa laskee, kun se valtakunnallisesti nousee. Vuonna 2014 mainittu osuus oli 103 miljoonaa euroa, eli alle 30 prosenttia kokonaisbudjetista. Erikoissairaanhoidosta säästyviä rahoja käytetään Kainuussa ennaltaehkäisevään työhön, erityisesti perhepalveluihin. Jokaisessa kunnassa toimii moniammatillinen perhekeskus, jossa yhteistyötä tekevät esimerkiksi perhetyöntekijät ja neuvoloiden terveydenhoitajat. Kainuussa on käynnistetty myös varhaisen tuen perhetyö ja lapsiperheiden kotipalvelut. Maakunnallinen yksikkö puolestaan hoitaa keskitetysti sijaishuollossa palvelutuottajien kanssa tehtäviä sopimuksia. KUNTALAISTEN NÄKÖKULMASTA taas kuntayhtymän etuihin kuuluu palveluiden aiempaa suurempi yhdenvertaisuus: erikoistunuttakin palvelua on saatavilla kuntayhtymän alueen kaikissa kunnissa. Esimerkiksi geriatrien ja puhe- sekä toimintaterapeuttien työpanos jaetaan alueen kuntien kesken. — Potilaiden valinnanvapaus on Kainuussa ollut käytössä jo vuodesta 2005 lähtien, eikä sen käytöstä tarvitse etukäteen ilmoittaa. — Suurin osa kuntayhtymän alueen asukkaista käyttää lähipalveluita, mutta asiakastyytyväisyyskyselyistä on nähtävissä, että valinnanvapautta arvostetaan. TULEVAISUUS POHDITUTTAA kuntapäättäjiä Kainuussakin. Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi joulukuussa laskelmansa kuntien maksuosuuksista tuleville sote-alueille. Laskelmissa Kainuu on joutumassa maksumieheksi, eli kainuulaisten kuntien pohjoiselle sote-alueella maksamat kapitaatio osuudet olisivat yhteenlaskettuina suurempia kuin kuntien sote-menot nykyisellään. Pohjoisen sote-alueen piiriin tulevien kuntien eli nykyisen OYS-ervan alueen kuntien yhteenlasketut sote-menot ovat Ahopellon mukaan tällä hetkellä 2,5 miljardia, ja sote-sektorilla työskentelevän henkilöstön määrä 25 000. — Jotta kuntien tulevat maksuosuudet voitaisiin määrittää, pitäisi tietää, mikä on se pohjoisen sote-alueen budjetti, josta osuudet lasketaan. Laskelmissa tulisi näkyä kustannusten taittuminen, siis se hyöty, jota uudistuksella tavoitellaan. Ahopelto ymmärtää massiivisia tuotantoalueita kohtaan esitetyn kritiikin. — Vuosi sitten asiantuntijatyöryhmä, jossa olin mukana, esitti 25-35 järjestämisvastuullista sote-aluetta. Se olisi ollut varsin toimiva malli. Nyt edetään hallituksen tahdon mukaisesti 5 sote-alueella ja isoilla tuotanto-organisaatioilla, joten tuottamis- ja järjestämisvastuun erottaminen on haastavampaa.


Moodi | 1/2015
To see the actual publication please follow the link above