Page 48

Korjausrakentaminen 2 / 2015

Piharakentaminen Salaojaremontit Sadevesijärjestelmät Viher- ja kivityöt VRJ Etelä-Suomi Oy puh. 050 367 5185 inari.jansson@vrj.fi www.vrj.fi TAKUU 3 VUOTTA Mestarillista palvelua ONKO PAHIN PUTKIREMONTTI SE, JOTA EI OLE TEHTY? Putkiremontti ei ole tuoreen kyselytutkimuksen mukaan sellainen peikko kuin usein kuvitellaan. Tulos on yllättävä, sillä viime vuonna valmistunut Helsingin yliopiston maisteritutkielma päätyi erilaiseen tulokseen. Teksti: Kaisa Salminen Kuva: Paul Tessier Helsingin yliopiston kuluttajaekonomian maisteritutkielman tehnyt Hanna-Maija Närvä avasi putkiremontteja kuluttajan näkökulmasta. Hän kirjoitti Korjausrakentaminen-lehteen (numero 3/2014), että osakkaat suhtautuivat lähestyvään putkiremonttiin pääasiassa myönteisesti. Putkiremontin kokeneet kuitenkin moittivat niin työn laatua, reklamaatioiden hoitoa kuin esimerkiksi urakoitsijan asennoitumista. Fira ja putkiremontteja tarjoava Fira Palvelut julkaisi maaliskuussa 2015 Taloustutkimuksella teettämänsä kyselytutkimuksen, joka selvitti suomalaisten näkemyksiä rakentamisesta. Tulokset olivat lähes päinvastaisia. Kyselyn mukaan putkiremontin kokeneet suhtautuivat yleensä remonttiin myönteisemmin kuin ne, jotka eivät sitä olleet kokeneet. Syyksi Fira Palveluissa arvellaan alalla vallitsevaa luottamus ja viestintäongelmaa. Helsingin yliopiston tutkimuksessa osakkaiden kokemuksia värittivät myös vähäinen yhteistyö ja ongelmat tiedonkulussa. Firan selvityksen mukaan taas asukkaat otetaan putkiremonteissa huomioon kohtalaisen hyvin. Firan selvityksen mukaan lähes puolet suomalaisista pitää rakentamista melko laadukkaana, mutta yli neljäsosa on kuitenkin tyytymätön siihen. Peräti 60 prosenttia on sitä mieltä, etteivät rakennusyhtiöt kanna riittävästi vastuuta toiminnastaan. Tyytymättömyyttä herättivät budjetissa pysyminen, aikataulun pitävyys ja asioiden hoituminen sovitun mukaisesti. Aikataulut pettivät kolmasosassa ja budjetit repesivät joka kuudennessa putkiremontissa. Yhtiön mukaan asukkaat saisivat parempia putkiremontteja, jos alalla opittaisiin puhaltamaan yhteen hiileen sen sijaan, että jokainen toimija keskittyy hoitamaan omaa paikkaansa. Lisäksi tarvitaan asiakaspalvelua, uudenlaista liiketoimintaa ja parempia rakennuspalveluita.


Korjausrakentaminen 2 / 2015
To see the actual publication please follow the link above