
2 Kirkonseutu 11/2017 10.6.2017
Blogi
>
LUE LISÄÄ
KIRKONSEUTU.FI
MINULLA on unelma, sinulla on unelma ja meillä on unelmia. Unelmat
ovat erilaisia ja samanlaisia, silti yhtä tärkeitä ja samanarvoisia. Diakoniatyöntekijänä
Pyhänseutu Pääkirjoitus
Virsi
Hyvä paimen |
minulla on unelma avoimesta, yhdenvertaisesta ja
palvelevasta seurakunnasta.
Virve Valkeavuori blogissaan
Minulla on unelma
KUN näen suolla avonaisen lätäkön, keskellä tupasvilloja ja suopursuja,
näen monen sammakon ja hyönteisen mahtavan kotilätäkön, josta
heidän perillisensä ponnistelevat maailmaan jatkamaan luonnon omaa
alkuperäistä tarkoitustaan.
Asko Raita blogissaan
Hän säät ja ilmat säätää…
SUNNUNTAI 11.6.
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala
Läntisessä kirkossa määrättiin
vuonna 1334, että helluntain
jälkeistä sunnuntaita vietetään
Pyhän Kolminaisuuden juhlana.
Pyhäpäivän sanomassa kiteytyy
kirkon opetus Jumalan kolmiyhteisyydestä.
Pyhän Kolminaisuuden
päivä on uskontunnustuksen
päivä.
Liturginen väri: Valkoinen
Tekstit: Ps. 95:1-2, 6-7, Job 37:21-24
tai Saarn. 8:16-17, Ef. 4:1-6, Joh.
15:1-10
SUNNUNTAI 18.6.
Katoavat ja
katoamattomat aarteet
Sunnuntain sisältönä ovat katoamattomat
taivaalliset aarteet ja
toisaalta katoavat ja petolliset
maalliset rikkaudet. Rikkauksien
tavoittelu johtaa itsekkyydestä
kasvaviin tekoihin, Jumalan rakkaus
johtaa hänen tahtonsa mukaiseen
palvelevaan elämään.
Liturginen väri: Vihreä
Tekstit: Ps. 49:6-10, 16-21, Aam.
8:4-8, 2. Kor. 8:1-9, Luuk. 12:13-21
tai Matt. 13:44-46
LAUANTAI 24.6.
Juhannuspäivä,
Johannes Kastajan päivä
Tien raivaaja
Johannes Kastajalle omistetuista
juhlista säilyi uskonpuhdistuksen
jälkeen erillisenä pyhäpäivänä
vain hänen syntymäpäivänsä eli
juhannus 24. kesäkuuta. Nykyisin
juhannusta vietetään kesäkuun
19. päivää seuraavana lauantaina.
Liturginen väri: Valkoinen
Teksit: Ps. 92:2-6, Jes. 51:3-6, Ap. t.
14:15-17, Luuk. 1:57-66
LAURA VISAPÄÄ
OLEMME kesäkuun alussa ja ensimmäiset
rippikoulut ovat nyt
alkaneet, ja ne pyörivät leirikeskuksissa
aina koulujen alkuun
saakka. Ennakkotyötä on tehty
kuitenkin jo viime syksystä lähtien,
kun ripareille on ensin ilmoittauduttu,
sitten ryhmät jaettu,
isoset valittu. Kevät puolella ovat
ryhmät käynnistäneet toiminnan
ryhmäytymisen ja kirkkokäyntien
merkeissä. Rippikouluvetäjät ovat
laatineet päiväohjelmia ja tehneet
hankintoja, isoset puolestaan
harjoitelleet ryhmänohjaustaitoja
ja suunnitelleet iltaohjelmia. On
siis tehty paljon, jotta tähän on
Pitkä kuuma rippikoulukesä - tahdon elää sen!
päästy. Ennen kaikkea kuitenkin
on odotettu, innolla, jännityksellä,
pelolla ja malttamattomuudella -
kuka milläkin tavalla.
Suomessa rippikoulun käy
edelleen yli 80 prosenttia 15-vuotiaiden
ikäluokasta. Missään muualla
samankaltaista suosiota ei
rippikoulu ole saanut. Rippikoulu
on aina kesän ikäpolvelle merkittävä
kokemus, rippikoulussa
tehdään jotain sellaista, mitä
ei kenties koskaan aiemmin ole
koettu. Koetaan yhteisöllisyyttä,
puhutaan uskoon, Jumalaan ja
yleensä elämään liittyvistä asioista
suoraan. Leirimuotoisella
riparilla koetaan myös, mitä on
olla yli viikko pois kotoa. Parhaimmillaan
rippikoulussa saa
kokemuksen olla hyväksytty juuri
sellaisena kuin on. Tämän lisäksi
rippikoulu on omalla tapaansa
myös eri sukupolvia yhdistävä
kokemus. Miten mukava onkaan
oman rippikoulun kynnyksellä
kysyä mummolta tai isältä, millainen
se rippikoulu silloin aikoinaan
olikaan.
Jokainen ripari on erilainen,
mutta lähes poikkeuksetta
alkujännityksistä tai peloista
huolimatta, se imaisee täysin mukaansa.
Nuoret ovat niin täynnä
energiaa ja elämän iloa. Rippikouluporukan
kanssa eletään kuin ripariperheenä,
opetellaan tapa
olla yhdessä, nauretaan, lauletaan
ja joskus myös itketään.
Kolmiyhteinen Jumala kulkee
koko riparitaipaleen mukana
ja parhaimmassa tapauksessa
juurruttaa meihin uskon niin,
että se kantaa läpi elämän.
Riparikesä 2017, tervetuloa!
Anna Kuru
Launeen seurakunnan
rippikoulutyön pappi
MARKKKU LEHTINEN
Meidän perheen
nuorimmainen on
tänä kesänä ensimmäistä
kertaa
valmistautunut
osallistumaan
päiväleirille. Lähtö on aiheuttanut monenlaisia
kysymyksiä, jopa vähän huolta.
Mitä siellä tehdään? Onko leirillä oleminen
vähän niin kuin koulua? Onko
leirillä varmasti kivaa tekemistä? Mitä
siellä syödään? Entä jos en tykkää jostakin
ruoasta? Ketä muita leirille tulee?
Kun kävimme näitä kysymyksiä
rauhassa läpi, alkoi leiri kuulostaa
ihan hyvältä idealta myös lapsen
mielestä. Mielikuva leiristä oli
lopulta se, että se on kuin koko
päivän kestävä välitunti koulussa.
Ja kuitenkin on kuunneltava
aikuisten ohjausta ja
osallistuttava yhteiseen
tekemiseen.
Lapsille ja nuorille
järjestettävät
leirit ovat yksi seurakuntien
keskeinen
työmuoto ja niihin
osallistuu paljon työntekijöitä.
Seurakunnat
satsaavat leireihin
myös rahallisesti suuria
summia jo pelkästään
ylläpitämällä
useita kiinteistöjä,
joissa leirejä järjestetään.
Leirit siis maksavat seurakunnille
paljon, mutta niistä perittävät maksut
pyritään pitämään hyvin kohtuullisina.
Leirejä järjestämällä seurakunnat
haluavat tarjota lapsille ja nuorille mielekästä
tekemistä loma-aikoina. Tavoitteena
on antaa kokemuksia yhteisöllisyydestä
ja yhteenkuuluvuudesta sekä päästä
nauttimaan elämyksistä, joita kotona ja
koulussa ei ole mahdollista kokea. Leirielämästä
tekee erityistä se, että aikaa
vietetään luonnon keskellä, ollaan paljon
ulkona ja liikutaan. Näin arkiset asiat
unohtuvat, ja mielikin saa uusia virikkeitä.
Leirit ovat myös eräänlaisia itsenäistymisen
paikkoja lapsille. Osa
saattaa olla ensimmäistä kertaa
yön yli poissa kotoa. Kun ehkä
hieman jännitystä aiheuttanut
tilanne meneekin hyvin ja leiri on
onnistuneesti takana, kasvattaa se
lapsen uskoa omaan itseen.
Ja seurakuntien leireillä
tärkeä osa leirielämää ovat
myös hartaudet ja hetket, joissa
kerrotaan ja keskustellaan
kristillisen uskon perusasioista.
Usko tuodaan leirielämään
luontevana osana,
ja sitä käsitellään niin, että
puhe on lapsille ymmärrettävää.
Antoisaa leirikesää!
Leirit tekevät kesän
On kaunis synnyinmaamme,
maat, metsät, järvet sen.
Me Luojan töitä saamme
katsella kiittäen.
Taas lauhat tuulet soittaa
urkuja hongiston
ja Herraa kunnioittaa,
hän kaiken luoja on. Virsi 574:1