21
TÄYDENNYSKURSSILLA FIRENZESSÄ
Osallistuin marraskuussa 2019 opet-tajien
täydennyskurssille Italian Firen-zessä.
Järjestäjä oli Europass keskus,
millä on sivutoimipisteitä myös Espan-jassa
ja Kreikassa. Europass -keskus
järjestää useita täydennyskursseja
viikoittain eli parhaillaan voi olla menos-sa
kuusikin kurssia eurooppalaisille ope-tusalan
toimijoille.
Oma kurssini ”How to make better
school experience?” oli avoin sekä opet-tajille
että opinto-ohjaajille. Osallistujat
tulivat lisäkseni Saksasta, Kroatiasta,
Espanjasta ja Latviasta. Kurssin opetta-jana
oli italialainen Ilaria Barbieri, mutta
tapasin viikon aikana myös muita Euro-passin
ulkomaalaisia opettajia. Käytän-nössä
opiskelu oli tiivistä ja päivittäinen
opiskeluaika oli viisi tuntia. Välillä pidet-tiin
kaksi viiden minuutin taukoa. Olin
tyytyväinen, että kurssi oli hyvin valmis-teltu
ja asioihin paneuduttiin oikeasti.
Koulussa viihtymisen pohjana on
opiskelijan oma motivaatio, mikä siivittää
nuoret huipputuloksiin. Sen synnyttämi-nen
ja sitä tukevan ilmapiirin luominen
on haastavaa, mutta onnistuminen tie-tenkin
palkitsee. Vaihdoimme eri maiden
koulujen ideoita motivaation synnyttämi-seen.
Keinot tuntuivat olemaan saman-laisia
joka maassa.
Hyvän kouluhengen riskitekijänä on
kiusaaminen, mistä keskusteltiin paljon
koulutuksessa. Samalla vaihdoimme eri
maiden käytäntöjä, miten siihen puutu-taan.
Kaikissa maissa toiminta perustuu
yksittäiseen tapaukseen puuttumiseen
ja yleisen hyvän ilmapiirin luomiseen eli
ennalta estämiseen. Tässä hyvä ryh-mäyttäminen
auttaa onnistumaan par-haiten.
Lisäksi opettajan oma esimerkki
vaikuttaa kaikenikäisiin opiskelijoihin.
Kaikki mainitsivat tällaisiksi piirteiksi
oikeudenmukaisuuden ja huumorinta-jun.
Kurssin lopussa perehdyimme me-netelminä
mindfulnessiin ja aivovoimis-teluun.
Kaikki jakoivat kokemuksen siitä,
että opiskelijoiden keskittymiskyky on
heikentynyt koulupäivän aikana. Mind-fulness
on levinnyt menetelmänä maa-ilmanlaajuisesti,
ja sekä Harvardin että
Oxfordin yliopisto ovat perustaneet omat
mindfulness -keskukset. Ennuste on,
että mindfulness tulee osaksi opetus-suunnitelmia
tulevaisuudessa. Aivo-jumppa
-harjoitukset tukevat osaltaan
yksilön keskittymiskykyä ja sain itsel-leni
hyviä harjoitteita mitä voi käyttää
opinto-ohjaajana. Luulen, että ne voivat
auttaa monia koejännityksestä kärsiviä
lukiolaisia.
Vapaa-ajalle meille kurssilaisille oli tar-jolla
keskuksen opettajien vetämiä tee-makierroksia.
Sain mahdollisuuden tu-tustua
Firenzen historiaan ja italialaiseen
ruokakulttuuriin ravintola/myymäläkier-roksen
kautta.
Ari Korhonen