18
1,5 ASTEEN KUNTA -HANKE ERKKO-LUKIOSSA
Hanke näkyi lukiossamme kyselyinä,
oppituntityöskentelynä ja toteutettuna
ympäristö ja energia -teemaviikkona.
Kyselyjä toteutettiin kouluvuoden ai-kana
kolme. Ensimmäinen kysely liit-tyi
Olan oma ilmasto-ohjelma vuosille
2020-2030 -hankkeeseen. Erkko-lukion
opiskelijat vastasivat kaupungin laatimi-in
kysymyksiin keinoista, miten ilmas-totavoitteisiin
Orimattilassa voitaisiin
päästä ja toivat kyselyn vastauksiin
nuorten näkökulmaa. Toinen kysely liittyi
koulumme ruokalan tarjottimiin. Opiske-lijoilla
oli kyselyssä mahdollisuus ottaa
kantaa, onko ilmastonmuutos tai runsas
veden kulutus riittävä syy luopua tar-jottimien
käytöstä. Kolmas kysely toimi
pilottina tutkijatohtori Angelina Korsu-novan
kiertotalous aiheiseen tutkimuk-seen.
Opiskelijat pohtivat kyselyssä,
mitä kiertotalous heille merkitsee ja mi-ten
se heillä arjessa toteutuu.
Hankkeen aikana, ilmasto- ja energia-teemaa
lähestyttiin useiden oppiainei-den
kursseilla. Sekä 1. että 2. jaksossa
toteutettiin KEKU-projekti, joka oli kemi-an
1. kurssin ja kuvataiteen 1. kurssin
yhteistyöprojekti. Ensimmäisessä jak-sossa
teemana oli kiertotalous. Opiske-lijat
suunnittelivat ja toteuttivat projektin,
jossa he loivat romusta taidetta tai käyt-töesineen.
Toisessa jaksossa teemana
oli aurinkoenergia. Opiskelijat rakensivat
titaanidioksidi-marja-aronia -aurinkoken-non.
Kuvataiteen oppitunneilla opiskeli-jat
suunnittelivat ja toteuttivat pidikkeen,
jossa aurinkokennoa voitiin säilyttää ja
kuljettaa. Maantieteen oppitunneilla
tehtiin videoita ja esitelmiä teemaan
liittyen. Matematiikan MBS08-kurssilla
tehtiin ympäristöaiheisia tilastotutkimuk-sia,
jotka olivat esille koulun aulassa.
Varsinainen ympäristö- ja energia
-teema huipentui tammikuun alussa jär-jestettyyn
teemaviikkoon. Teemaviikon
aikana koulussamme järjestettiin kaksi
luentotilaisuutta. Lisäksi opiskelijoilla ja
henkilökunnalla oli mahdollisuus ladata
kännykkää polkemalla polkupyörää.
Ensimmäinen luennoista käsitteli kulut-tamista.
Tutkijatohtori Angelina Korsuno-va
Helsusta piti koko koululle työpajan,
jossa pohdittiin sitä, miksi kuluttaminen
on meistä niin koukuttavaa. Toinen lu-ennoitsijamme
oli akatemiatutkija Im-ran
Asghair Aalto-yliopistosta. Tällä
luennolla pohdittiin ilmastonmuutosta
ja ratkaisuvaihtoehtoja ongelmiin, jotka
seuraavat ilmastonmuutoksesta. Luen-non
pääviesti kuului: Ilmastonmuutos on
jokaisen ongelma ja näin ollen jokaisen
panostusta vaaditaan.
1.5 asteen kunta -hanke ja teemaviikko
toivat vaihtelua Erkko-lukion opiskeluun
ja perehdyttivät monipuolisesti kulut-tamisen,
energiantuotannon ja ilmaston-muutoksen
haasteisiin. Teemaviikon lu-ennot
integroivat yhteen eri oppiaineita,
myös englantia, sillä luennot olivat eng-lanninkielisiä.
Hankkeen aikana teimme
yhteistyötä useiden koulun ulkopuolis-ten
tahojen, kuten Helsingin yliopiston,
Lahden ympäristöpalveluiden, Orimatti-lan
kaupungin ja Orimattilan Sanomien
kanssa. Korkeakouluyhteistyömme toi
tutkimusta ja tiedettä kouluumme ja in-nosti
luomaan uusia kontakteja. Tätä
kautta saimme myös kutsun vierailla
Aalto-yliopistossa tulevana lukuvuonna.
Tiimin puolesta
Tuula Räsänen ja Sirpa Saarinen