Heinsuon ja Kalliolan koulut
ovat iskussa
Hollolan koulukiinteistöt Heinsuolla ja Kalliolassa
kalustettiin uuden opetussuunnitelman mukaisiksi.
Kalusteratkaisuissa painotettiin toiminnallisuutta ja
avoimia oppimisympäristöjä. LADEC sparrasi ja tuki
kuntaa hankintaprosessissa.
Hollolan Kiinteistöpal-velut
Oy:n rakennut-tajapäällikkö
Tuomo
Vesikon mukaan uu-denlaisiin,
avoimiin oppimisympä-ristöihin
haluttiin tiloja parhaiten
palveleva kalustus. Siksi kunnassa
päätettiin toteuttaa kilpailullinen
neuvottelumenettely, jossa kaluste-valmistajille
kerrottiin etukäteen han-kinnan
arvo sekä kalusteratkaisujen
toiminnalliset ja tekniset tavoitteet.
Menettely toteutettiin puolueettoman
toimijan eli LADECin koordinoimana
ja koolle kutsumana. Lisäksi LADEC
ohjasi ja tuki Hollolaa hankintaproses-sin
valinnassa ja toteutuksessa.
Kahden kotimaisen kalustetoimit-tajan
välisessä kilpailutuksessa Isku
veti lopulta pidemmän korren. Tuomo
Vesikko sanoo, että kun noin 1,6 mil-joonan
euron kokonaishinta oli kaikille
osapuolille tiedossa, voitiin toimittajan
valinta tehdä puhtaasti arvioimalla
kalustesuunnitelman kokonaisuutta,
laatua ja teknisiä ominaisuuksia.
– Positiivista oli, että molemmat kil-pailutuksessa
mukana olleet toimijat
lähtivät tuotekehityspainotteisesti liik-keelle.
Toimittajaksi valitulla Iskulla tuo-tekehitys
oli huippuluokkaa. Heiltä oli
projektissa mukana sisustusarkkitehti ja
kolme tuotekehittäjää, Vesikko kertoo.
Uusia innovaatioita
Kalliolan perinpohjaisesti remontoi-dussa
koulussa on luovuttu perintei-sestä
kotiluokka-ajatuksesta. Tarkoi-tuksenmukaisesti
valituilla kalusteilla
avoimiin oppimisympäristöihin saatiin
luotua oppimisen soppeja ja saarekkei-ta.
Tila- ja kalusteratkaisuilla mahdol-listettiin
myös siirtyminen opettaja-keskeisestä
luokkahuoneopetuksesta
oppilaskeskeiseen ja itseohjautuvaan
opetukseen.
Koulun kalusteratkaisut ovat Tuo-mo
Vesikon mukaan pedagogisesti,
tilallisesti ja miljöön kannalta erittäin
onnistunut kokonaisuus. Ne tukevat
joustavaa ryhmittelyä ja opiskelua
myös muullakin tavoin kuin pulpetin
ääressä istuen.
– Isku kehitti Kalliolaan ja Hein-suolle
kymmenkunta täysin uutta
kalustetta. Kalliolaan rakentui mm.
miljöö, jossa voidaan samanaikaises-ti
säilyttää, opiskella tai muuten vaan
oleilla. Se on koulumaailmassa jotain
aivan uutta, Vesikko myhäilee.
Myös Kalliolan koulun rehtori Aarne
Ylipiha on tyytyväinen projektin ai-kana
syntyneisiin kalusteratkaisuihin.
– Uskon vahvasti, että aktiivisessa
ympäristössä lapset ovat motivoitu-neempia
opiskelemaan.
Pääosassa käyttäjät
Iskun toimitusjohtaja Arto Tiitinen
painottaa, että oppimis- ja innovaatio-ympäristöihin
liittyvässä tuotekehityk-sessä
pääosassa ovat aina käyttäjät.
– Oppimisympäristöjen kehitykses-sä
keskitymme erityisesti kalusterat-kaisujen
Kalliolaan ja Heinsuolle
suunnitellut kalusteet ovat
kestäviä, keveitä ja minima-listisesti
muotoiltuja.
tarkoituksenmukaisuuteen
ja pedagogiseen käytettävyyteen. On-nistunut
oppimisympäristö on esteet-tinen,
viihtyisä ja oppilaita motivoiva.
Iskun tuotekehitysjohtaja Mika
Tyrväisen mukaan Kalliolan kalus-tusta
suunniteltiin yhteistyössä kou-lun
idearikkaan henkilöstön kanssa.
Prosessi oli kaikkien osapuolien mie-lestä
antoisa ja opettavainen. Sen tu-loksena
syntyneet kalusteet ovat toi-minnallisesti
laadukkaita, kestäviä,
keveitä ja minimalistesti muotoiltuja.
Ne ovat nopeasti siirrettävissä ja hel-posti
ryhmiteltävissä kulloisenkin tar-peen
mukaan.
– Tuotekehitysprojektin innovaa-tiot
näkyvät esimerkiksi säilytyska-lusteissa,
kaasujousella säätyvissä ja
pyörillä liikkuvissa pöydissä ja lataus-ratkaisuissa
sekä amfiteatterimaisessa
ja monipuolisesti muunneltavassa is-tuinryhmässä,
Tyrväinen kertoo.
Paikallista yhteistyötä
Lahdessa vuonna 1928 perustetulle Is-kulle
kotimaisuus ja paikallisuus ovat
tärkeitä arvoja. Arto Tiitinen arvostaa
korkealle seudullisen yhteistyön ja ker-
Iskun toimitustusjohtaja Arto Tiitinen suosii paikallista yhteistyötä.
Kuvat: Petri Koivisto
12 FIKSUT HANKINNAT