Page 51

Moodi No 6 / 2015

MAURI RATILAINEN — Nyt julkisella sektorilla on tilaisuus vaihtaa näkö-kulmaa ja pohtia, miten erilaisia sote-palveluja käyttäviä asiakasryhmiä olisi järkevää palvella, Jouni Peltomaa sanoo. 1/2013 Moodi 51 »Sote-sektorin muutos korostaa laatutyön merkitystä.» tos on lähtenyt liikkeelle hyvin, ja tekee ta-voitteiden mukaista tulosta. MUUTOKSESSA AUTTAA, jos uusi on haus-kaa. Jouni Peltomaa tunnustautuu koulu-kunnan edustajaksi. — Uraani kuvaa kiinnostus kehittämi-seen ja erityisesti ICT-projekteihin. Opis-kelin kauppakorkeassa sivuaineena tieto-järjestelmätiedettä, mistä on ollut hyötyä. Lisäksi pidän henkilöstöjohtamista yhtenä mielenkiintoisimmista työni osa-alueista. Peltomaa harjoitteli heittäytymistä nuor-kauppakamarissa. Valtakunnallisen pu-heenjohtajuuden aikana ”harrastus” teetti yli 200 matkapäivää vuodessa. — Kamaritoiminta antoi valmiutta koh-data uutta ja rohkeutta pistää itsensä li-koon. Mieleen jäi esimerkiksi Dijonissa pi-tämäni ranskankielinen puhe, jonka opet-telin luxemburgilaisen ystäväni avustama-na, ja sain loistavan palautteen. Tällainen innostaa. Myös seurauksia on pohdittava. Pel-tomaa oli vuonna 2000 perustamassa lii-ke- elämän vastuullisuutta ja kestävää ke-hitystä edistävää Finnish Business & Socie-ty ry:tä (FIBS). — Minut ehkä mielletään talousihmisek-si, mutta pidän tärkeänä, että tehdään oi-keita asioita ja fiksusti. Kun mietitään en-nakkoon päätösten seuraukset eri sidos-ryhmien näkökulmista, luodaan samal-la vakaa pohja organisaation taloudelle, ja tuotetaan sitä kautta hyvinvointia kaikille. ULKOISEN LAADUNARVIOINNIN ja laatutyön merkitys kasvaa sote-sektorin muutoksen myötä, Peltomaa uskoo. Hän näkee Lab-qualityn keskeisenä alansa vaikuttajana niin Suomessa kuin enenevästi myös Eu-roopassa. — Yrityksen osaaminen ja pitkät perin-teet luovat hyvät edellytykset toiminnan laajentamiselle. — Toimivat laadunhallintajärjestelmät ja sertifioinnit ovat tärkeä työkalu kehi-tettäessä asiakas- ja potilasturvallisuutta ja viestittäessä organisaation osaamises-ta myös ulospäin. Palveluiden tilaajalle ne taas kertovat siitä, että palveluntarjoajan toiminta täyttää tietyt kriteerit. 6/2015 Moodi 219


Moodi No 6 / 2015
To see the actual publication please follow the link above