Page 5

Tyoterveyshoitaja | 2016 No4

Kuva 1. Työterveyshuollon henkilöasiakkaat tuottajaryhmittäin vuosina 2000–2015. Kuva 2. Kyselyyn vastanneiden työterveysyksiköiden lukumäärä tuottajaryhmittäin vuosina 2000–2015. Kuva 3. Työterveyshoitajien työpaikkaselvitykset tunteina 100 henkilöasiakasta kohti vuosina 2009, 2010 ja 2013. Työterveyshoitaja 4/16 kuksissa. Katsauksen mukaan 496 erikoislääkäriä (53 % erikoislää-käreistä) toimi päätoimisesti työterveyshuollossa. Vajaa puolet (47 %) päätoimisista lääkäreistä oli työterveyshuollon erikoislääkärei-tä. Työterveyshuollossa toimivien fysioterapeuttien ja psykologien määrä on lisääntynyt 2000- luvulla. Myös heidän pätevöityneisyy-tensä on parantunut (Taulukko 1). Moniammatillinen toiminta työterveysyksiköissä on kasvanut selkeästi. Myös kaikkien ammat-tiryhmien resursointi on parantunut henkilöasiakkaiden määrään verrattuna. ENNALTAEHKÄISEVÄN TYÖN OSUUS ON LISÄÄNTYNYT Työterveyshuollon toimintaluvut on saatu Kelan rekistereistä vuo-silta 2013. Luvut ovat vertailukelpoisia vuoden 2010 Työterveys-huolto Suomessa -katsausten lukujen kanssa, jotka on kerätty lo-makkeella suoraan palvelujen tuottajilta. Vuonna 2013 lääkäreiden, työterveyshoitajien, fysioterapeut-tien sekä psykologien käyttämä aika työpaikkaselvityksiin on sel-västi lisääntynyt (Kuva 3). Myös ryhmä- sekä yksilömuotoinen tie-tojen antaminen, neuvonta ja ohjaus ovat lisääntyneet. Sairaanhoi-tokäynnit lääkärillä ovat pysyneet ennallaan vuonna 2013 ja eniten sairaanhoitokäyntejä lääkärillä sekä muiden alojen erikoislääkäril-lä on Etelä- Suomessa. Muiden asiantuntijoiden (mm. ravitsemus, työnäkö, ergonomia) käyttö on erittäin vähäistä, kun se suhteute-taan työterveyshuollon työntekijäasiakkaisiin. Eniten muina asian-tuntijapalveluina työterveyshuollossa on käytetty ravitsemusalalla yksilön tietojen antamisen ja ohjauksen muodossa. TYÖTERVEYSHUOLLON LAATUTYÖ Työterveyshuollon laatutyö on lisääntynyt ja monipuolistunut. Työ-terveysyksiköt käyttivät toimintansa arviointiin yleisimmin palaute-laatikoita ja nettipalautteita (76 %), asiakastyytyväisyyskyselyitä henkilöasiakkaille (67 %) ja työnantaja-asiakkaille (59 %) sekä työ-paikan ja työterveyshuollon välisiä palautekeskusteluja (63 %). Laa-tujärjestelmä edistää työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden parantamista sekä mahdollistaa niiden näkyväksi tekemistä. LOPUKSI TYÖTERVEYSHOITAJIEN TILANTEESTA Katsauksen mukaan terveydenhoitajaresursointi on parantunut työ-terveyshuollon kunnallisissa liikelaitoksissa ja osakeyhtiöissä, mutta muilla palvelutuottajilla lievästi heikentynyt. Terveydenhoitajan roo-li työterveyshuollossa on muuttunut ja muuttumassa. Työterveys-hoitaja on hoitanut aiemmin itsenäisesti lievät sairaustapaukset, er-gonomiset arviot ja työyhteisön toimivuuskyselyt, kun muita asian-tuntijoita ei ole ollut käytettävissä. Lisääntynyt asiantuntijatyö ja di-gitalisaatio muuttavat työterveyshoitajan työn roolia tulevaisuudes-sa. Tämä edellyttää uusien toimintamallien opettelua. Kirsi Lappalainen TtM, erityisasiantuntija Työterveyslaitos Lisätietoa tuloksista on luettavissa Työterveyshuolto Suomessa vuonna 2015 ja kehitystrendi 2000–2015- julkaisusta. http://urn.fi/URN:ISBN 978-952-261-673-9 (PDF)  5


Tyoterveyshoitaja | 2016 No4
To see the actual publication please follow the link above