Page 6

Suomen Merenkulku 1 | 2017

TEKSTI JA KUVAT: SIRPA SUTINEN Vekara ajaa Saimaalta Sisävesillä liikennöinnissä on omat haasteensa. 6 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART Savonlinnalaisvarustamo Mopro Oy:n rahtialus MS Vekara pysäytti koneensa tänä talvena tammikuun puolivälissä. Vekara liikennöi Saimaan järvisatamista Saimaan kanavan kautta Saaristomeren rannikon satamiin, mutta pitää talvitaukoa pahimman jäätalven ajan kotisatamassaan Savonlinnassa. Saimaan kanava aukeaa taas huhtikuun lopulla. Yleensä Saimaan kanavan liikennekausi jatkuu tammikuun loppuun. Tänä talvena kanava suljettiin kaksi viikkoa tavallista aiemmin Mälkiän sulun alaporttien remontin vuoksi. TALVINEN TAUKO – Talviseisokin aikana on hyvä tehdä huoltoja ja isompia korjauksia, kertoo Vekaran päällikkö Jukka Riikonen. Osa miehistöstä jatkaa seisokin aikana töitä aluksella, osa on lomautettuna. Talvitauon aikana on myös mahdollista kouluttautua ja käydä kursseilla. – Varustamon politiikka on, että jos saadaan päteviä miehiä, pyritään heidät myös pitämään. Vekaralla on vakituisessa työsuhteessa kahdeksan henkeä ja kaksi määräaikaista harjoittelijaa. Laiva kulkee viiden hengen miehistöllä, joka ajaa kuusi-kuusi -vahtia. Myös päällikkö ajaa vahtia. Liikennealueen erityisvaatimusten takia ei uusien perämiesten löytäminen ole helppoa. – Luotsivapautuksen saamiseksi on täytettävä tiettyjä edellytyksiä. On oltava Saimaan tuntemusta. Aluksen päälliköllä ja perämiehellä on kummallakin luotsinkäyttövapaus. Erivapaus koskee Saimaata, Saimaan kanavaa, Suomenlahtea ja Saaristomerta. Luotsia käytetään ainoastaan Venäjän puolella Brushitchnojen sululta Vihrevoijn majakalle. – Varustamolle luotsikirja on kallis, mutta bisneksen kannalta välttämätön. Miehitysvaatimukset ovat Saimaan liikenteessä erilaiset kuin meriliikenteessä. – Saimaalla voi ajaa miehitystodistuksen mukaan kevyemmällä miehityksellä mutta Vekaran kohdalla ei näin ole tehty. Meillä on kaksi miehitystodistusta, mutta käytännössä emme vähennä miehitystä Saimaan puolella. Riikonen on ollut Vekarassa päällikkönä neljä vuotta, varustamon palveluksessa viisi vuotta. Erikoinen kohtaaminen Saimaalla. KUVA: J.P. PESONEN G Miehistö jää jutustelemaan Vekaran messiin aterian päätyttyä. Kokki Olli Huvisella on tähtäimessä merikapteenin tutkinto. Harjoittelija Timo Erikssonille Saimaa tarjoaa uusia kokemuksia. Päällikkö Jukka Riikonen on tyytyväinen miehistöön.


Suomen Merenkulku 1 | 2017
To see the actual publication please follow the link above