Page 35

Suomen Merenkulku 1 | 2017

FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 35 kenteessä. Saksalaiset virittivät Rauman ulkopuolelle miinasulun ja upottivat lukuisia Raumalta lähteneitä aluksia. Näihin aluksiin kuului myös SS Uleåborg, jonka miehistö ja matkustajat internoitiin Saksaan. Eräs vähemmän tunnettu fakta on, että monet suurista purjealuksista oli aikoinaan rekisteröity Raumalle, mistä muut varustamot ostivat ne myöhemmin. Yhtenä esimerkkinä on parkkilaiva Penang, jonka Gustaf Erikson osti vuonna 1923. Saksalaiset upottivat laivan toisessa maailmansodassa. Laiva upposi miehistöineen kaikkineen. Tämä saatiin selville vasta 30 vuotta myöhemmin. HÖYRYLAIVAT John Nurminen osti ensimmäiset ulkomaanliikenteessä käytettävät höyrylaivat vuonna 1916. Laivat olivat S/S Otava ja S/S Kaleva. Ne kuitenkin myytiin eteenpäin jo vuosina 1922 ja 1924. Satamaan alkoi ilmestyä muitakin höyryhinaajia ja -proomuja. Vuonna 1928 joukko raumalaisia kauppiaita osti Kööpenhaminasta S/S Axelin, jonka kantavuus oli 1 076 dwt. Ensimmäinen moottorilaiva oli Boizenburgissa vuonna 1917 rakennettu kolmimastoinen kuunari Fimmo. Tämän apumoottorilla varustetun laivan tilavuus oli 472 brt. LOPUKSI Höyry- ja moottorilaivojen määrä kasvoi vähitellen, ja Raumasta kehittyi laivanrakennuskaupunki. Ulkomaanliikenteessä käytettyjä aluksia rekisteröitiin kuitenkin muilla paikkakunnilla. Raumalaiset voivat olla ylpeitä kotipaikkansa merenkulun pitkästä historiasta. Vartiaisen kirjassa kerrotaan monia faktoja ja tarinoita asiasta kiinnostuneille. En käy läpi kirjan kaikkea sisältöä, sillä tila loppuisi kesken. Jokainen voi lukea kirjan itse. Kirjaa tuskin käännetään ruotsin kielelle. Kielikynnys merenkulkua käsittelevien kirjojen suhteen on maassamme korkea, vaikka merenkulun historiaan löytyisi kiinnostusta molemmissa kieliryhmissä. Jokainen voi itse päättää, haluaako kahlata kirjan runsaan 600 sivun läpi. Suosittelen teosta lämpimästi niille, jotka haluavat ottaa selvää raumalaisten merkityksestä maamme merenkulun historiassa. Jos minun täytyy esittää kritiikkiä, kritiikki liittyy lähinnä muotoon: teos olisi ehkä kannattanut julkaista kahtena tai kolmena kirjana. Teoksesta voitaisiin julkaista ruotsiksi lyhennetty, kansantajuisempi versio. Tästä huolimatta on hienoa, että meillä on messissä Hannu Vartiaisen kaltainen historiantuntija. • Kirjan ”Rauman merenkulun historia” on julkaissut Rauman Merimuseo vuonna 2016. Kirjan voi hankkia museosta 78 euron hintaan. SVEN-ERIK NYLUND F Hannu Vartiainen. Etelä-Afrikan satamissa oli tapana mennä joukolla valokuvaamoon.


Suomen Merenkulku 1 | 2017
To see the actual publication please follow the link above