Page 35

Moodi No 5 | 2016

MIKÄ KOULUTUS? – Vieritutkimuspassi on verkkokoulutus, jonka voi tehdä työaikana ja on sekä taloudellinen että helppo tapa opiskella. Saatavilla olevat passit ovat: • Glukoosi • CRP • HbA1c • EKG • INR • Spiropassi MIKSI – Vieritutkimuspassi tukee oman organisaation koulutusta ja saatua perehdytystä vieritutkimusten tekemiseen lisäten tutkimuksen laatua, tekijän osaamista ja ennen kaikkea potilasturvallisuutta. KENELLE - Laboratorioalan ja niille terveyden- ja sosiaalihuollon osaajille, jotka työssään tekevät vieritutkimuksia, mutta joilla ei ole tukilaboratoriota tukenaan. MITEN – Vaatii tietokoneen ja nettiyhteyden, voi suorittaa työn ohessa, keskeyttää välillä ja jatkaa siitä mihin jäi. Lopputentti tehdään, kun aineisto on opiskeltu kokonaisuudessaan kertaustehtävien tukemana. MITÄ MAKSAA – Riippuu osallistujamäärästä. KUINKA VOI TILATA – Tarjouspyynnöt koulutus@labquality.fi tai asiakkuuspäällikkö Pirjo Levänen, puh: 0400 238 418 5/2016 Moodi 35 - Labqualitylla oli tuote kehitetty juuri YTHS:n tarpeita varten. Sekä verkkokoulutus että siihen liittyvä testi ovat erinomaisia. Vieritutkimuspassin sisällössä on tarkasti mietitty, mitä ammattihenkilön pitää osata ja miten se parhaiten testataan. Toisaalta se antaa kouluttautujalle mahdollisuuden tutkia rauhallisesti omaa tekemistään työajalla silloin, kun ajankohta itselle parhaiten sopii. Erityisen upeaa on se, että verkkokoulutuksessa on huomioitu osallistujien yksilölliset tarpeet, koska ihmisethän tarvitsevat oppimiseen aikaa eri tavoin. Kun henkilö kokee olevansa valmis, hän voi yrittää läpäistä tentin kolmesti. Mikäli sitä ei kolmannellakaan yrittämällä läpäise, koulutus käydään uudelleen, ja niinhän se pitää ollakin, Murtonen luonnehtii. YTHS:llä viestitesteihin kouluttautuminen alkoi heti elokuun alussa ns. hiljaisempana aikana, koska opiskelijat tulevat vasta syyskuussa vastaanotoille. Murtosen mukaan hoitajat ryhtyivät suorittamaan koulutusta innokkaasti. - Saimme tosi lyhyessä ajassa pitkän nimilistan henkilöistä, jotka haluavat suorittaa passin heti syksyllä, ja innokkaasti sitä onkin lähdetty tekemään. Mikko Murtonen pitääkin oppilaan ehdoilla etenevää verkkokoulutusta erinomaisena vaihtoehtona kiireisille kliinisen työn tekijöille, ja toivoo sellaisia kehitettävän myös lisää. - Digitaalista toimintaa ja etävastaanottoihin liittyvää koulutusta ei juuri ole saatavissa. Vaikkapa sellaista, miten laadukkaasti käytetään etästetoskooppia. Laboratoriopuolella näen, että laaja-alainen näytteenottokoulutus olisi ainakin terveydenhoitajille tarpeen. Ja näitähän voisi toteuttaa vaikka monimuotokoulutuksena; osa verkossa ja muutama tapaaminen koulutuksen aikana. Murtosen mielestä on niin potilaan hoidossa kuin kliinisessä koulutuksessa on oleellista miettiä, mitä tehdään verkossa ja mitä kasvokkain. Tärkeintä on, että koulutus on vaikuttavaa ja henkilöstön tarpeista lähtevää. Näytteenottoon liittyvän osaamisen varmistamisessa ei saisi ainakaan säästää, koska pienimmätkin epäselvyydet voivat johtaa vakaviin hoitovirheisiin. - Loppujen lopuksi näytteenotto on pilkuntarkkaa toimintaa. 


Moodi No 5 | 2016
To see the actual publication please follow the link above