Page 8

Moodi No1 | 2016

8 Moodi 1/2016 AJANKOHTA I S TA ”Hienoa olla osa vahvaa tarinaa” NOVO NORDISKISSA OSATAAN RAKENTAA TYÖILMAPIIRIÄ. KAROLIINA VUOPALA PUHUU AIHEESTA LABQUALITY DAYS -KONGRESSISSA. MINNA SEPPÄ ON MAHDOLLISTA toimia oikeudenmukaisesti ja tehdä tulosta. Tähän pyritään ainakin Great Place to Work -kisassa jo vuosia menestyneessä Novo Nordiskissa. Lääkeyrityksen arvot on kirjattu 10-kohtaiseen Novo Nordisk Way -kuvaukseen, jossa korostuvat oman työn johtaminen ja niin itsen kuin toistenkin kunnioittaminen. — Yrityskulttuuriamme leimaavat keskustelevuus, helposti lähestyttävä johto, pyrkimys oikeudenmukaisuuteen ja ylpeys omasta työstä, Novo Nordisk Farma Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Vuopala tiivistää. TANSKALAISOMISTEINEN NOVO on Suomessa henkilöstömäärältään pieni, mutta globaalisti iso. — Pidän hyvänä, että yrityksemme arvoista johdettu kulttuuri on sama kaikissa toimintamaissa. Esimerkiksi johdon lähestyttävyys ei ole Pohjoismaiden ulkopuolella itsestäänselvyys, Vuopala sanoo. Avointen ovien politiikka toimii niin Espoon Leppävaaran monitilatoimistossa kuin Suomen rajojen ulkopuolellakin. — Minulle on luontevaa lähestyä oman esimieheni esimiestä. Tunnelma on kansainvälisissä kokouksissa välitön, ja korkein johto syö samoissa ruokaloissa ja kulkee samoilla busseilla kuin muutkin. — Lähestyttävyys luo hyvää fiilistä ja helpottaa palautteenantoa. On tärkeää, että tieto kulkee myös johdolle. Mitä matalammat kynnykset ovat, sen parempi. Oikeudenmukaisuuden pyrkimys läpäisee Vuopalan mukaan Novon yrityskulttuurin monin tavoin. — Pyrimme oikeudenmukaisuuteen myös suhteessa asiakkaisiimme: haluamme, että diabetespotilailla kaikkialla maailmassa on mahdollisuus käyttää insuliinia, mikä tarkoittaa sitä, että köyhiin maihin sovelletaan erilaista hinnoittelupolitiikkaa kuin rikkaampiin ja terveydenhuolloltaan kehittyneempiin maihin. KESKUSTELEVUUTEEN KANNUSTETAAN järjestämällä erilaisia kokoontumisia. Osa niistä on rakenteeltaan muodollisia, esimerkkinä koko henkilökunnalle kuukausittain järjestetyt Novo-areenat, joissa käsitellään vaikkapa yrityksen tulosta tai arvoja. Epämuodollisiin foorumeihin taas kuuluu jokaviikkoinen aamupalainfo, joissa esimerkiksi tietoa projekteista, osastojen tehtävistä ja onnistumisista jaetaan kollegoiden kesken. — Yhteenkuuluvuuden tunne kasvaa, kun kaikki pääsevät ääneen. Mitä enemmän kaverin työtä ymmärtää, sitä helpompi sitä on kunnioittaa. Novon henkilöstöstä kolmasosa työskentelee muualla kuin toimistolla. Erityisesti heitä palvelee Yammer-yhteisöpalvelu, joka viime vuonna otettiin käyttöön yrityksen omana some-kanavana. YLPEYS TYÖSTÄ syntyy Vuopalan mukaan pitkälti substanssin kautta. — Novo Nordisk on perustettu yli 90 vuotta sitten yhtä asiaa varten, diabeteshoidon kehittämiseksi. On hienoa olla osa tätä vahvaa tarinaa. Koen, että työ tarjoaa mahdollisuuden edesauttaa sairastuneiden ihmisten hyvinvointia, vaikkei itsellä lääketieteellistä koulutusta olekaan. Palaute siitä, että lääkkeemme on muuttanut jonkin yksittäisen ihmisen elämän, auttaa jaksamaan aamuherätykset. — Pyrkimys potilaiden elämänlaadun edistämiseen ohjaa toimintaa edelleen. Novo on viime vuosina tuonut markkinoille muun muassa uudentyyppisiä, pitkävaikutteisia insuliineja ja entistä ohuempia neuloja. Tuotekehitystä tukee yrityksen oma iso kliinisen tutkimuksen yksikkö. Lisäksi kansainvälisesti käytetään esimerkiksi antropologeja, jotka vierailevat diabeetikkojen kodeissa tutustumassa heidän tarpeisiinsa ja kartoittamassa tuotekehityshaasteita. Vuopala kokee erityisen mielekkäänä työnsä monitasoisuuden. — Säätiöomisteisena Novo myös tukee merkittävästi riippumatonta diabetestutkimusta. Suomalainen aihepiirin tutkimus onkin maailman kärkitasoa. On upeaa tehdä yhteistyötä huippuasiantuntijoiden kanssa, ja kokea, että vuorovaikutuksesta on molemminpuolista hyötyä. OSAAMISEN KEHITTÄMINEN on Novo Nordiskissa tärkeää: henkilöstölle annetaan mahdollisuus laajentaa taitojaan ja edetä. Tätä varten on myös viralliset järjestelmänsä, joiden avulla talentit nostetaan koulutusohjelmiin. Entuudestaan yrityksen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajana työskennellyt Vuopala on tästä esimerkki, sillä hänet ni- NOVO NORDISK ˜˜ Globaali lääkealan yritys, jolla on yli 90 vuoden kokemus diabeteshoidon kehittämisessä. Ratkaisuja haetaan myös muiden kroonisten sairauksien, kuten hemofilian, hoitoon. ˜˜ Pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Työntekijöitä on 40 300 työntekijää 75 maassa ja markkinoi tuotteitaan yli 180 maassa. ˜˜ Yrityksen B-osakkeet on listattu NASDAQ OMX Copenhagenissa (Novo B). ADR:t on listattu New Yorkin pörssissä. ˜˜ Suomessa toimintaa on ollut vuodesta 1972. Novo Nordisk Farma Oy on Novo Nordisk A/S:n itsenäinen tytäryhtiö. Suomessa Novo työllistää noin 65 työntekijää. Toimipiste sijaitsee Espoossa. Lähde: www.novonordisk.fi »Kulttuuriamme leimaavat keskustelevuus, lähestyttävä johto, pyrkimys oikeuden- mukaisuuteen ja ylpeys omasta työstä.» 4 Moodi 1/2016


Moodi No1 | 2016
To see the actual publication please follow the link above