Page 12

Moodi | 1/2015

Laadukas näytteenotto standardin ISO 15189 näkökulmasta 12 Moodi 1/2015 TEEMA: P R EANALY T I I K KA 8 Moodi 1/2015 TUIJA SINERVO FM Tuija Sinervo työskentelee FINASakkreditointipalvelussa pääarvioijana. Hän toimii myös FINASin edustajana kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä kliinisten laboratorioiden akkreditointiin liittyen. POTILAAN KOKEMUS NÄYTTEENOTTOTILANTEESTA LUO HÄNELLE KÄSITYKSEN KOKO LABORATORIOTOIMINNAN LAADUSTA. MYÖS KLIINIKKOASIAKKAILLE NÄYTTEENOTON HYVÄ LAATU ON TÄRKEÄÄ, SILLÄ POTILASTULOSTEN OIKEELLISUUS PERUSTUU OIKEIN JA ASIANTUNTEVASTI OTETTUIHIN NÄYTTEISIIN. Näytteenotto on osa preanalytiikkaa, joka muodostaa kliinisen laboratorion toiminnassa haastavan kokonaisuuden. Haastavuus johtuu osittain siitä, että preanalytiikan toimivuuteen vaikuttaa myös laboratorion asiakkaiden toiminta. Preanalytiikan merkitys koko laboratorioprosessille on tunnistettu, ja laboratoriot ovat panostaneet preanalytiikan toimivuuteen muun muassa tiedottamalla, ohjaamalla asiakkaitaan, varmistamalla henkilöstön osaamista, ohjeistamalla ja keräämällä tietoa toiminnassa esiintyvistä poikkeamista sekä kehityskohteista. Tässä artikkelissa on kuvattu preanalytiikkaan ja näytteenoton laatuun vaikuttavia olennaisia tekijöitä perustuen standardissa SFS-EN ISO 15189:2013 kuvattuihin laboratoriotoiminnan vaatimuksiin. Asiakaspalvelu Näytteenottotoiminnan ja laboratoriotoiminnan laadun määrittelevät lopullisesti laboratorion asiakkaat. Asiakkaille tärkeitä asioita ovat muun muassa tiedonsaanti, yhteydenoton helppous, yhteistyö, ystävällinen ja asiallinen palvelu, jonotus- ja toimitusajat, tulosten luotettavuus ja hyödynnettävyys potilaan hoidossa. Laboratoriot määrittelevät strategiassaan ja laatupolitiikassaan perusperiaatteet asiakaspalvelulle ja asettavat tämän pohjalta omat laatutavoitteensa. On tärkeää, että asetettujen tavoitteiden toteutumista seurataan ja määritellään seurattavat laatuindikaattorit. Tiedottaminen Oikea-aikainen ja selkeä tiedottaminen sekä potilasasiakkaille että hoitoyksiköiden henkilöstölle laboratorion toiminnasta ja näytteenotosta parantaa asiakastyytyväisyyttä ja vähentää sekaannuksia toiminnassa. Potilasasiakkaille tärkeitä tietoja ovat muun muassa laboratorion yhteystiedot, näytteenottopisteiden aukioloajat, ajanvaraukseen liittyvät tiedot ja esivalmisteluohjeet. Potilaille tulee myös antaa tietoa mahdollisista potilaille tehtävistä kliinisistä toimenpiteistä, jotta potilas voi tarvittaessa antaa suostumuksensa toimenpiteeseen. Hoitoyksiköiden henkilöstö puolestaan tarvitsee edellä mainittujen tietojen lisäksi tietoja muun muassa laboratorion tarjoamista palveluista ja potilastutkimuksista, tutkimuspyynnön täyttöohjeista, näytteenotto ohjeista, näytteiden kuljetusohjeista, näytteiden laatukriteereistä sekä tuloksen luotettavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Huolehtimalla ajantasaisen tiedon saatavuudesta laboratorio voi ennaltaehkäistä mahdollisia virhelähteitä ja parantaa toiminnan laatua. Laboratorion tulee määritellä tiedotusvastuut ja ohjeistuksen ylläpitovastuut, jotta tietojen kattavuus, selkeys ja ajantasaisuus voidaan varmistaa. Palvelun oikea-aikaisuus Näytteenottotoimintaa tehdään hyvin erilaisissa tilanteissa. On polikliinista näytteenottoa, hoitoyksiköiden osastoilla tapahtuvaa näytteenottoa ja kotisairaanhoidon yhteydessä tehtävää näytteenottoa. Polikliinisessa näytteenotossa jonotusajat ovat yksi asiakkaan laatukriteereistä. Jonotusaikoja seuraamalla laboratorio voi suunnata resursseja oikealla tavalla sekä tunnistaa toiminnan parannuskohteita. Ajanvarauksen käyttöönotto on lisännyt potilasasiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun. Kliinikoille tärkeitä laatukriteereitä ovat osastokiertojen toimivuus ja kiireellisten näytteenottopyyntöjen nopeus, sillä ne vaikuttavat tulosten vastausnopeuteen. Laboratorion oman seurantajärjestelmän avulla laboratorio saa tietoa siitä, miten hyvin laboratorio täyttää asiakkaiden palvelujen oikea aikaisuudelle asettamat laatukriteerit. Tutkimuspyyntö Jotta näyte voidaan ottaa, tulee laboratoriolla olla näytteenottotilanteessa käytettävissään tutkimuspyyntö. Yksi suurimmista ongelmista laboratoriotoiminnassa ovat puuttuvat tutkimuspyynnöt. Laboratoriot ovat viestittäneet ongelmasta tutkimuspyyntöjä tekeville hoitoyksiköille, mutta aina viesti ei ole tuonut toivottua parannusta asiaan. Parhaiten asiaan on voitu vaikuttaa niissä laboratorioissa, jotka ovat luoneet selkeät toimintatavat säännölliselle yhteistyölle hoitoyksiköiden kanssa. Tutkimuspyynnön tulee sisältää riittävät tiedot tutkimuksen/tutkimusten suorittamista varten. Olennaisia tietoja ovat muun muassa potilaan tiedot, tutkimuksen tilaajan tiedot, pyydetyt tutkimukset, otettavat näytteet sekä kliinisesti merkittävät tiedot potilaasta.


Moodi | 1/2015
To see the actual publication please follow the link above