Page 25

Tyoterveyshoitaja | 2017 No1

KOGNITIIVISEN PSYKOTERAPIAN MENETELMIÄ TYÖTERVEYSHOITAJAN APUNA Työterveyshuolto on muuttunut ja tulee muuttumaan. Organisaatiot odottavat nopeaa ja kustannustehokasta palvelua. Asiakkaat odottavat, että saavat itselleen käynneiltä uusia pelimerkkejä ja että tulevat vastaanotetuksi ainutlaatuisina, luottaen siihen, että oma asia hoidetaan erinomaisen hyvin. Organisaatioissa ja yksilövastaanotolla perinteinen neuvonta ja ohjaus eivät enää ainoina interventioina täytä näitä kriteereitä. Vuorovaikutuksessa on synnyttävä jotain uutta. Monet työterveyshoitajat kaipaavatkin uusia menetelmiä omaan työhönsä. Tässä artikkelissa esitellään, miten kognitiivisen psykoterapian keinoja voidaan hyödyntää työterveyshuollossa. JOKAISELLA KÄYNNILLÄ TULISI OLLA JOKIN LISÄARVO ASIAKKAALLE Työterveyshuollossa asiakkaiden tapaamiseen ja vastaanottokäynteihin käytetty aika ja toisaalta käyntien vähäinen määrä lienee haaste kaikille siellä toimiville. Olen miettinyt erilaisia keinoja, miten parhaiten onnistuisi auttamaan ja tukemaan asiakasta varatun ajan puitteissa. Luonnollisesti jokaisen tapaamisen tavoite määrittää, mitä käynneillä tehdään ja mihin toimintaa ohjataan. Oli sitten kyse organisaation johdon tapaamisesta, työyhteisön konsultaatiosta tai yksilövastaanotosta. Turhia käyntejä ei pitäisi olla. Ei myöskään käyntejä, joissa vain työterveyshuolto hyötyy, esimerkiksi saa tietoa organisaatiosta tai asiakkaasta. Miten sitten tarjota lisäarvoa asiakkaalle? KOGNITIIVINEN VIITEKEHYS – MITÄ SILLÄ TARKOITETAAN? Yksilöllisten kokemusten myötä rakentuneiden sisäisten mallien eli skeemojen mukaan ihminen havaitsee, tulkitsee ja organisoi itseen ja muihin liittyvää informaatiota. Näihin skeemoihin liittyvät ja tapahtumien myötä herättämät tunteet kertovat tilanteen ja käsitellyn asian tärkeyden ja merkityksen. Sana kognitiivinen viittaa erilaisen tiedon tunne- ja asiaperäiseen käsittelyyn. Tähän kuuluu siis ajattelu; käsitykset, uskomukset ja tosiasioina pidetyt asiat. Siihen kuuluuvat myös sisäiset mielikuvat ja kokemukselliset muistikuvat. Kognitiivisessa psykoterapiassa tavoitteena on auttaa asiakasta löytämään hänen elämäänsä koskevat sisäiset kokemukselliset uskomukset, säännöt ja niihin liittyvät persoonakohtaiset merkitykset, jotka vaikuttavat ihmisen toimintaan rajoittavasti ja jotka tuovat ihmiselle kärsimystä. Onnistumisen edellytys on, että terapeutin ja asiakkaan välinen suhde on lämmin ja toimiva. Luottamus luo turvallisen perustan, jolle tasavertainen, avoin ja tutkiva yhteistyösuhde voi perustua. Onnistuakseen tässä terapeutin tulee osata luoda arvostava, välittävä ja lämmin ilmapiiri. Terapeuttisessa vuorovaikutuksessa asiakas reagoi aina myös nonverbaaliseen ja verbaaliseen viestintään. Tämä prosessi vaikuttaa taas asiakkaan omaan ”itseorganisoitumiseen”. Vuorovaikutuksessa emotionaalisella ilmaisulla, rytmillä ja elekielellä on suuri vaikutus ja merkitys yhteyden syntyyn. KARTTA RAKENNETAAN YHDESSÄ Kognitiivisen viitekehyksen mukaisessa toimintamallissa pyritään käsitteellistämään, luomaan kartta asiakkaan ongelmasta, sen synnystä, ilmenemisestä ja siitä mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Käsitteellistämisen avulla asiakkaan ongelmallisen kokemuksen erityispiirteet voidaan kuvata tiivistetysti. Terapeuttisessa auttamisessa pyritään edistämään asiakkaan reflektiivisyyden vahvistumista. Reflektiivisyydellä tarkoitetaan ihmisen kykyä hahmottaa ja tutkia omaa ja toisen kokemusta, ajattelua ja toimintaa. Kun omaa sisäistä ja ulkoista toimintaa voi tarkastella, siihen voi saada uudenlaista näkökulmaa. Näin myös muutos itsessä mahdollistuu. TOIMINTAMALLIA VOIDAAN SOVELTAA TYÖTERVEYSHUOLLOSSA Kaikki edellä mainittu voidaan soveltaa myös työterveyshuoltoon; viitekehys, vuorovaikutus ja menetelmät. Luonnollisesti jokaisella Työterveyshoitaja 1/17 25


Tyoterveyshoitaja | 2017 No1
To see the actual publication please follow the link above