Page 10

TeitaVarten • 1/2014

Asfalttivaurioita riittää ny-kyisillä teillä ja kaduilla. Oi-keat korjausmenetelmät vaurioiden korjaamiseksi ovat tärkeitä kustannus-tehokkuutta pohdittaessa. Asfaltinkor-jauksessa on usein jouduttu käyttämään materiaalia tarvetta enemmän koneiden teknisten rajoituksien vuoksi. Esimerkiksi levitinkelkka ei soveltunut hyvin eri leve-yksillä tehtäviin korjauksiin. Vaihtoehto-na on ollut koko kelkan vaihtaminen, mi-kä ei ole aina ollut järkevää. Tämä on nos-tanut 10 | T EITÄ VARTEN korjauskustannuksia aivan turhaan. Tähän haasteeseen on lähdetty kehittä-mään uutta ratkaisua. Timo Vainonpää on pitkän linjan as-faltintekijä NCC:llä ja hänellä on jo yli 40 työkautta asfaltin parissa. Useiden va-luasfalttimiesten mielissä on ollut hyd-raulisesti säätävä kelkka. Tätä ajatusta Vainionpää lähti toteuttamaan. Yhteis-työ Mikael Kolbergin kanssa tuotti dump-perin, jonka levitinkelkka säätyy hydrauli-sesti 0.25 - 1 m välillä. Uuden laitteen käyttöönotto kohtasi Seuraavalla sivulla video asfaltti-dumpperista työssä. aluksi hieman vastustusta. ”Työntekijät huomasivat kuitenkin hyvin pian uuden laitteen edut. Nyt kukaan ei enää halua palata vanhaan tyyliin takaisin. Laite on saanut laajasti hyvää palautetta ja työn jälki on ollut hyvää. Nyt tehdään se mikä on tarpeen mas-saa tuhlaamatta. Kun on tarve tehdä eri levyistä paikkausta, laite on aina heti työ-kunnossa eikä levityskelkkaa tarvitse vaih-taa.” Uusi asfalttidumpperi synnytti uuden Valuasfaltti –brändin. ANTTI TOLONEN A S FALT T IVAURIOT TÄSMÄKORJAUSTA SÄÄDETTÄVÄLLÄ ASFALTTIDUMPPERILLA


TeitaVarten • 1/2014
To see the actual publication please follow the link above