työ & toimisto ADVOK A AT T I / 1-2 017 29 TYÖELÄMÄÄ ASIANAJOALAN VINKKELISTÄ Rohkeasti yrittäjäksi Oman asianajotoimiston perustaminen ei ole kertaakaan kaduttanut Antti Rajamäkeä ja Toni Sorttia. Antti Rajamäki oli työskennellyt pari vuotta Kesko- ja Neste-konsernien työsuhdejuristina ja huomasi kaipaavansa työltään yhä enemmän konkreettisten juridisten ongelmien ratkaisua ja työskentelyä asianajomaailmassa. Kun entinen esimies Minna Saarelainen suunnitteli oman toimiston perustamista, Rajamäki lähti mukaan. – Yrittäjyys tuntui luontevalta, sillä myös isäni on pyörittänyt jo 30 vuoden ajan lakiasiaintoimistoa Iisalmessa, Rajamäki kertoo. Asianajotoimisto EMPLaw Oy aloitti toimintansa Helsingissä syksyllä 2015 kolmen juristin ja yhden toimistopäällikön voimin. Oli alusta asti selvää, että toimisto erikoistuisi työsuhdejuridiikkaan ja nimenomaan työnantajien näkökulmasta. HAAVEISSA OMA TOIMISTO 1. Hae tietoa Selvitä Asianajajaliitosta ohjeistus asianajotoimiston perustamista ja pyörittämistä varten sekä Patentti- ja rekisterihallituksesta yrityksen perustamiseen liittyvät asiat. 2. Hanki luvat Hae Asianajajaliiton hallitukselta lupaa toimiston perustamiseen. 3. Kirkasta konsepti Mieti toimiston liiketoimintakonsepti tarkasti: mitä teen ja kenelle tarjoan palvelua? 4. Järjestä tilat Aloitatko kevyesti kotoa käsin tai vuokraamalla työpöydän yrityskeskuksesta, vai hankitko heti omat tilat? Jos vuokraat toimitilan, haluatko jo varautua yrityksen mahdolliseen laajentumiseen? 5. Palkkaa kirjanpitäjä Hanki työvälineet ja ulkoiset palvelut, kuten kirjanpitopalvelut, jo ennen toiminnan aloittamista. – Ymmärrämme, että toimimme hyvin kapealla sektorilla. Olimme kuitenkin nähneet ja kuulleet boutiquetyyppisistä toimistoratkaisuista muun muassa kansainvälisissä seminaareissa ja uskoimme, että erikoistuneelle palvelulle olisi kysyntää myös Suomessa. OMASTA TOIMISTOSTA HAAVEILEVAN yleisin pelko lienee se, löytyykö asiakkaita. Alussa pitääkin hetken aikaa sietää epävarmuutta, sillä markkinointi- ja myyntityö tuottaa tuloksia vasta ajan kanssa ja pikku hiljaa. – Verkostoidutaan, tavataan ihmisiä ja rakennetaan asiakassuhteita. Kun tarve työsuhdejuristille tulee, olemme käytettävissä, Rajamäki sanoo. Toimiston perustamiseen liittyvä paperisota ei ole hänen mukaansa rakettitiedettä. Jos jokin asia pääsi yllättämään, se oli arkisten toimistorutiinien ylläpito ilman aiemmin aina tarjolla ollutta IT-tukea. Yrittäjä joutuu opiskelemaan monia uusia taitoja. – Päivittäisiä juoksevia asioita hoitava assistentti tai toimistopäällikkö on korvaamaton apu. TAMPERELAINEN ASIANAJAJA TONI SORTTI halusi päästä itse vaikuttamaan siihen, miten yrityksen kehitystä, markkinointia ja asiakassuhteita hoidetaan. Syksyllä 2012 hän perusti yhdessä veljensä Pauli Sortin kanssa oman toimiston, joka kantaa nykyään nimeä Asianajotoimisto Roihu Oy. – Toinen motiivini oli erikoistua vahvemmin työturvallisuusrikoksiin. Yrittäjänä pystyn paremmin määrittämään ajankäyttöäni ja olen kirjoittanut aiheesta myös kirjan. Roihu työllistää nykyään 13 juristia neljällä paikkakunnalla: Tampereella, Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa. Kasvustrategiana on ollut rekrytoida ihmisiä, joilla on selkeää juridista erikoisosaamista. – Olemme poikkeuksellinen toimisto maakunnissa, joissa yleensä halutaan hoitaa juttuja laidasta laitaan. Roihu on keskittynyt erityisesti työoikeuteen sekä rakennus- ja kiinteistöoikeuteen. Omaan yritykseensä Sortti halusi luoda myös oman hengen ja draivin. Se tarkoittaa kollegoiden tukemista sekä sitä, että työkuorma pysyy kohtuullisena. Se takaa Sortin mielestä työn laadun ja edistää työhyvinvointia. RAJAMÄKI OLI YRITTÄJÄKSI siirtyessään 33- ja Sortti 34-vuotias. Molempien mielestä oman toimiston perustamiseen liittyvät riskit ovat pienet. – Vaikka maailma olisi niin sanotusti kaatunut eikä toiminta olisikaan lähtenyt käyntiin, en usko, että se olisi vaikuttanut uraani lopullisesti millään tavalla, Rajamäki toteaa. Toni Sortin mukaan suurin kynnys on lähteminen. – Jos on kontakteja ja tykkää markkinoida eli olla ihmisten kanssa, kannustan lähtemään rohkeasti yrittäjäksi. Töitä kyllä riittää! TEKSTI VIRPI MELLERI ”Alussa pitää sietää epävarmuutta, mutta töitä kyllä riittää.”
Advokaatti 1 | 2017
To see the actual publication please follow the link above