Page 14

Suomen Merenkulku 1 | 2017

14 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART F Ylärivi vasemmalta, liiton edustajat; (kuvasta puuttuu, Lennart Jonsson (SWE) / Övre raden från vänster, fackföreningarnas representanter; (Saknas från bilden, Lennart Jonsson (SWE)) Mille Bondo Mayer (DEN), Johan Ramsland (FIN), Annfinnur Garðalíð (FO), Morten Kveim (NOR), Hans Sande (NOR), Árni Bjarnason (ISL), Rune Larsen Røine (NOK), Fritz Ganzhorn (DEN) Alarivi vasemmalta, merenkulkuviranomaiset / Nedre raden, sjöfartsmyndigheterna; Ove Hagerlund (FIN), Andreas Nordseth (DEN), Pernilla Wallin (SVE), Olav Akselsen (NOR), Hans Johannes á Brúgv (FO). NFBK (Nordiska fartygsbefälskongress) 23–25.1.2017 Oslo, Norja OSALLISTUJA JA TEKSTI JOHAN RAMSLAND Kaikki pohjoismaiset liitot esittelivät oman maansa tapahtumia ja merenkulun tilannetta. Voidaan mainita, että Norjan offshore kriisi on syventynyt. Noin 180 alusta on makuutettuna. Pohjoismaiset merenkulkuviranomaiset esittelivät omia hankkeitaan ja tavoitteitaan vuodelle 2017. Vilkkaita keskusteluja syntyi puolin ja toisin. – Voidaan mainita Ruotsin suunnitelmista: Ruotsin Kuljetushallituksella on projekti työn alla, jonka tavoite on luopua nykyisistä miehityspäätöksistä aluksille ja että laivaisännät itse ottavat esille miehityssuunnitelmia alkaen 1.1.2019. Näin voitaisiin paremmin ottaa huomioon todellinen liikennealue ja todellinen tarve. Tutkija Knut Espen Solberg, joka on tekemässä tohtorin väitöskirjaa merenkulusta kylmillä aluevesillä, esitteli näkemyksiään koskien 1.1.2017 voimaan astunutta Polarkoodia. Raportti: http://hdl.handle.net/11250/2414815. • NFBK (Nordiska fartygsbefälskongress) 23–25.1.2017 Oslo, Norge DELTAGARE OCH TEXT JOHAN RAMSLAND Alla de nordiska länderna presenterade sina egna händelser och allmänna sjöfarts aktuella ärenden i sitt land. Kan nämnas att den Norska offshore krisen fortsätter att fördjupas, ca 180st fartyg är upplagda. De nordiska ländernas sjöfartsmyndigheter presenterade sina egna projekt samt satsningar för 2017. Livliga diskussioner uppstod kring olika presenterad ärenden. – Kan nämnas om den svenska planerna: Svenska Transportstyrelsen har ett projekt vars målsättning är att transportstyrelsen ska upphöra med bemanningsbeslut för fartyg och att redarna själva ska ta fram bemanningsplaner från 1.1.2019. På detta sätt skulle man bättre kunna ta i beaktan trafikområdet och verkliga behovet Forskaren Knut Espen Solberg, som håller på att doktorera om sjöfart i kalla klimat, höll en presentation om olika synpunkter gällande Polarkoden som trädde i kraft 1.1.2017. Rapport: http://hdl.handle.net/11250/2414815 •


Suomen Merenkulku 1 | 2017
To see the actual publication please follow the link above