Page 5 - Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2022
P. 5

Hymyilevän motoristin kevätpäivä 5 Terho Borgman palauttaa ajoneuvoja alkuperäiseen  väriloistoonsa Terho tekee maalaamossaan Maaningalla millintarkkaa entisöintiä. Maalaamista edeltää usein alkuperäisten värisävyjen ja maalikuvioiden  sinnikäs jäljittäminen. Moottoripyö- rien harras- tajat, kun- nostajat ja entisöijät toimittavat Terhol- le kaikenlaisia osia: bensatankkeja, loka- suojia, sivukoteloita ja muita pikkuosia. Osat saattavat ol- la huonokuntoisia, kolhuisia, rasvaisia ja muutenkin likai- sia sekä ruostuneita. Tankissa voi hölskyä tilkka ikivanhaa ben- saa. Toki osa asiak- kaista on tehnyt esi- työnsä hyvin. Vanha maali ja ruoste on poistettu. Tällaisissa tapauksissa maala- ustyön loppulaskun summa jää ymmär- rettävästi pienem- mäksi. Osien maalaaminen vaatii erikoisosaamis- ta ja pyörien syvällis- tä tuntemusta. Asia- kas saattaa tietää vain pyörän vuosimallin ja merkin. Maalattavaksi tar- jottava pyörä on voitu maalata jo pari ker- taa, ties millä maalil- la. Kuvioita ja koriste- raitoja on saatettu su- taista uusiksi vähän miten sattuu. Terhon tehtäväk- si jää selvittää pyörän alkuperäinen väri, rai- doitukset ja muut teip- paukset. Moottoripyörienvä- rimaailma on hyvin Terho Borgman tekee taidokasta työtä. laaja alue. Terho to- teaakin, että aiheesta voisi kirjoittaa paksun kirjan. Värien löytäminen kotimaasta vanhoihin pyöriin on melko on- netonta. Kaikki tarvit- tavat värit ovat kyllä tehtävissä automaa- lilinjastoilla, mutta maalikaavoja vanhoi- hin pyöriin ei ole saa- tavilla. Niinpä maaleja on tilattava ulkomailta. Myös suojaus- ja koristeteippien saa- tavuus Suomesta on epävarmaa, eikä nii- den laatukaan ole kaksinen. Vaikka se riittäisikin, valikoimas- ta ei löydy tarvittavia leveyksiä. Niinpä Ter- ho joutuu tilaamaan teippinsä ulkomailta. Jos valmiita maaleja ei löydy, Terho sekoit- taa ja sävyttää ne it- se. Vanhimmissa pyö- rissä on käytetty suo- rakiiltovärejä, joista Terho mainitsee esi- merkkinä Jawan pu- naisen. 60-luvulla tuli- vat metalli- ja candy- värit, 70-luvulla mm. kolmekerros-helmiäis- candyt. Candy-teknii- kassa värikerroksia on useita. Alempien kerros- ten sävy, usein ho- peataikulta,jätetään kuultamaan pintaker- rosten läpi. Eikä täs- sä tietenkään kaikki. Pyörissäonmyösmo- nivärimaalauksia ja raidoitusmaalauksia. Maalarin työ on tark- kaa ja aikaavievää. Miten vaativaa, sitä asiakkaat eivät aina osaa edes kuvitella. Terhon työn laadu- kas jälki sen sijaan on paremmin asiakkai- den tiedossa. Auto- ja ja pyöriä maalaut- tavia asiakkaita tulee ympäri maata. Teksti ja kuvat: Terho Borgman ja Aarne Saali  Vuoden -72 Kawasaki 750 H2 palaa entiseen väriloistoonsa. 


































































































   3   4   5   6   7