Page 26

Moodi No1 | 2016

26 Moodi 1/2016 TEEMA: P R EANALY T I I K KA Päivystysnäytteenoton mobiilivalvonta toimii HUSissa NÄYTTEENOTTAJA SAA PYYNNÖT JA OHJEET MATKAPUHELIMEN NÄYTÖLLE. JÄRJESTELMÄÄ ON KEHITETTY KÄYTTÖ- KOKEMUSTEN POHJALTA. MARJA NIKIFOROW JA MARIA LAISI Kirjoittajista Nikiforow työskentelee Huslab Lastenklinikan laboratoriossa ja Laisi Huslab Meilahden laboratoriossa. Meilahden sairaalan laboratoriossa aloitettiin vuoden 2012 keväällä Huslabin ja Mylabin yhteinen pilottihanke päivystyspyyntöjen mobiilivalvontaohjelman käytöstä. Tätä ennen oli tehty jo kehitystyötä ja ideoitu, millaisia toimintoja näytteenottajan mukana kulkevassa mobiilivalvontaohjelmassa tulisi olla. Pilotti toteutettiin Kolmiosairaalan vuodeosastoilla. Huslabin käyttäjien kokemukset pilottivaiheessa olivat erittäin myönteiset. Näiden kokemusten perusteella päivystyspyyntöjen mobiilivalvontaohjelma otettiin tuotantokäyttöön vuoden 2013 alussa Meilahden sairaalan, Lastenklinikan ja Naistenklinikan laboratorioissa. Käyttöönottoa edelsi sopivankokoisten kosketusnäyttöpuhelimien valinta ja hankinta: Meilahden sairaalassa aloitettiin toiminta kuudella puhelimella, Lastenklinikalla kolmella ja Naistenklinikalla kahdella puhelimella. Jokainen puhelin oli myös nimettävä yksilöllisesti. Meilahden kuusi puhelinta päätettiin nimetä seitsemän veljeksen mukaan: Aapo, Eero, Lauri, Tuomas, Simeoni ja Juhani. Timo löytyi vastuuyksiköstä jo ennestään (vastuuyksikön päällikkö). Lastenklinikalla päädyttiin lainaamaan nimet Kardemumman kaupungista kolmelta iloiselta rosvolta Kasperilta, Jesperiltä ja Joonatanilta. Naistenklinikan puhelimille tuli nimeksi Martta ja Hertta. Puhelimet saatiin laboratorioihin hyvissä ajoin ennen valvontaohjelman käyttöönottoa. Näytteenottohenkilökunnalle järjestettiin Mylabin koulutustilaisuuksia luentosalissa. Lisäksi jokainen käyttäjä perehdytettiin henkilökohtaisesti kosketusnäytöllisen puhelimen ja päivystyspyyntöjen mobiilisovelluksen käyttöön. Myös hoitoyksikköjä informoitiin tulevasta muutoksesta. Käyttöönotto sujui pääosin hyvin Mobiilinäytteenotolle asetettiin monia odotuksia. Erityisesti toivottiin uudistuksen sujuvoittavan osastonäytteenottoprosessia, kun turhat edestakaiset kävelyt laboratorioon hakemaan uusia pyyntöjä tulisivat tarpeettomiksi. Näytteenottajille ei tarvitsisi soittaa puhelimella vaan näytteenottaja näkisi päivystyssovelluksesta muutokset, jotka hoitoyksikkö tekee pyyntöihin. Suurin muutos hoitoyksiköiden toiminnassa oli se, että heidän oli muistettava tulostaa Weblab Clinical -järjestelmästä pyyntötarrat osaston kansliaan heti pyynnön teon jälkeen näytteenottajia varten. Käyttöönotto sujui pääosin hyvin. Haasteita tuotti eniten se, että hoitoyksiköt eivät muistaneet tulostaa pyyntötarroja osastoille. Erityisesti tämä oli ongelmana hoitoyksiköissä, joissa laboratoriopyyntöjen tekijöitä oli useita ja vaihtuvuus suuri. Laboratorioissa pidettiin päivystyssovelluksen lisäksi käytössä Multilabin niin sanottua varjovalvontaohjelmaa, johon pyyntötarrat vielä varmuuden vuoksi tulostuivat, jos hoitoyksikkö ei muistanut niitä tulostaa. Noin puoli vuotta käyttöönoton jälkeen, syyskuussa 2013, toteutettiin päivystysnäytteenottajille kohdennettu kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää käyttäjien kokemuksia ja mielipiteitä uudesta järjestelmästä, sen soveltuvuudesta oman yksikön päivystysnäytteenottoon sekä laitteen ja järjestelmän käytön helppoudesta. Kyselyn tulosten perusteella järjestelmä helpottaa päivystysnäytteenottotyötä ja sen suunnittelua. Näytteenottajat kokivat päivystyssovelluksen lisäävän työn hallinnan tunnetta. He olivat erittäin tyytyväisiä uuteen järjestelmään. Toisaalta puolen vuoden käytön perusteella oli hyvin huomattu tarratulostuksen hankaluus. Käyttöön toivottiinkin näytteenottajan mukana kulkevaa tarratulostinta ja sovelluksen automaattipäivitystä tai äänimerkkiä siitä, että uusia pyyntöjä on tullut järjestelmään. Carein päivystyssovelluksen toiminnan kuvaus Mylabin kehittämä Carein päivystysnäytteenoton sovellus on tarkoitettu laboratorion käyttöön: ohjelman avulla välitetään laboratorion näytteenottajille tieto hoitoyksiköiden tekemistä kiertojen ulkopuolisista päivystyspyynnöistä. Sovellusta käytetään kosketusnäytöllisellä matkapuhelimella ja käyttö on mahdollista tavallisessa puhelinverkossa. Päivystysnäytteenottosovelluksen toiminnoilla on mahdollista varata, vapauttaa, ohittaa ja kuitata pyyntöjä sekä syöttää näytteenoton kommentteja ja tunnistajatietoja. Lisäksi ohjelmassa voi kuittauksen yhteydessä muuttaa näytteenottoaikaa ja tulostaa tarroja mukana kulkevalla tulostimella. Näytteenottaja kirjautuu työskentelyn aluksi henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla päivystysnäytteenoton sovellukseen, minkä jälkeen valitsee sairaalakohtaiset osastoryhmät valvottavaksi. Näytteenottajan on myös mahdollista laittaa kirjaudut- » Järjestelmä helpottaa päivystysnäytteenottotyötä ja sen suunnittelua. Näytteenottajien työn hallinnan tunne kasvoi.» 22 Moodi 1/2016


Moodi No1 | 2016
To see the actual publication please follow the link above