Page 9

Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016

etevaan on perustettu asiakasraati. Sen tehtäviä ja toimintatapoja on suunniteltu aiemmin Etevassa toimineen laatuvaliokunnan kokemuksien perusteella. Asiakasraatiin kuuluu 5 jäsentä Etevan keskiseltä alueelta: Keravalta, Mäntsälästä, Orimattilasta ja Tuusulasta. Raadin vakiinnutettua toimintansa on tarkoitus perustaa vielä kaksi muuta asiakasraatia, omansa sekä läntiselle että itäiselle alueelle. Asiakasraadin tehtävänä on tuoda esiin käyttäjäasiakkaiden mielipide ja kokemuksia. Raati voi myös testata uusia asioita, jotka ovat Etevassa vasta tekeillä. Viime vuonna asiakasraatilaiset saivat koulutusta arviointityöhönsä Kehitysvammaliiton asiantuntijalta. Tänä vuonna raadin ensimmäinen tehtävä oli valita Etevaan perustettuun selkokirjastoon materiaalit ja miettiä keinot, joilla Etevan asiakkaat voivat kirjoja lainata. Raati on myös tutustunut Etevan itäisellä alueella toteutetun käyttäjäasiakkaille tehdyn kyselyn vastauksiin. 9 Asiakasraati toimii suoraan toimitusjohtajan alaisena. Ryhmän vastuuhenkilöinä toimivat tiedottaja Tiina Roikonen ja kehittämispäällikkö Marketta Salminen. Teksti ja kuva Tiina Roikonen Uutta ja uudistettua toimintaa Etevassa alkaa joka vuosi uusia yksiköitä, toimintaa siirretään sinne missä asiakkaatkin ovat tai toiminnan painopistettä muutetaan uusia tarpeita vastaavaksi. Uusia asumispalveluja Eteva jatkaa uusien asuntojen tuottamista asiakkailleen. Viime vuonna valmistui uusia koteja Lohjalle, Mäntsälään ja Vihtiin. Lohjalle valmistuneessa asumisyksikössä on kaksi ryhmäkotia ja niiden yhteydessä rivitalossa yksiöitä ja kaksio. Ryhmäkodeista toinen on suunnattu autismin kirjon henkilöille. Asuntoja Lohjan yksikössä on yhteensä 15. Vihtiin valmistui pienkerrostalo, jossa on ryhmäkodit kahdessa eri kerroksessa. Talon toinen pääty on luhtitalo, jossa on erillisiä yksiöitä. Asuntoja on yhteensä 16. Mäntsälään valmistui täydennysrakentamisena 11 asunnon rivitalo. Viereisellä tontilla on ennestään kaksi Etevan ryhmäkotia ja rivitalo. Tänä keväänä avaamme Järvenpäähän Nummikodiksi ristityn lyhytaikaishoidon yksikön. Se on tarkoitettu henkilöille, jotka asuvat muutoin vielä lapsuudenkodissaan tai perhehoidossa. Nummikodin lyhytaikaisessa hoidossa voi kerrallaan olla enintään 5 asiakasta. Ensi vuonna on valmistumassa uusi pienkerrostalo Järvenpäähän. Siitä voit lukea lisää tämän lehden sivulta 19. Uusia päiväaikaisen toiminnan yksiköitä Viime vuoden keväällä toimintansa aloitti Tuusulan päiväaikainen toiminta, jolle remontoitiin tilat Kellokosken sairaalasta. Yksikön sijainti tarjoaa hyvät mahdollisuudet ulkoiluun ja toisaalta myös asiointi pienessä taajamassa onnistuu helposti. Hämeenlinnan Perttulassa aloitimme päiväaikaisen toiminnan vuoden 2014 keväällä ja viime kesänä sinne siirtyivät myös entisen Lopen päiväaikaisen toiminnan asiakkaat. Päiväaikainen toiminta on arjen taitojen harjoittelua, liikuntaa, aistituokioita ja erilaisten elämysten luomista. Toiminnan perustana ovat asiakkaiden yksilölliset tarpeet. Teksti ja kuva Tiina Roikonen Asiakasraadin jäsenet kokoontuivat yhteiseen kuvaan. Takarivissä vasemmalta Arto Serkelä, Kalle Ruotsalainen, Kari Waselius ja edessä Riku Rönkä ja Hilkka Lahtinen. Leena Rahkonen sai elämänsä ensimmäisen oman asunnon Mäntsälän uudesta rivitalosta. Asiakasraati arvioi toimintaa


Kuntayhtymän Sidosryhmälehti 2016
To see the actual publication please follow the link above