ajassa
14 ADVOK A AT TI / 3-2018
Lakiklinikan avulla parempia lakeja
Lakiklinikan tarkoituksena on helpottaa kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota
toteuttavien yritysten toimintaa ja vaikuttaa lainsäädäntöön.
VALTIONHALLINNOSSA on alkanut ainutlaatuinen kokeilu, kun ympäristöministeriössä
kehitetään lakeja palvelumuotoilun avulla: Lakiklinikka
tarjoaa maksutonta lakineuvontaa hankkeille, jotka edistävät
kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota. Lakiklinikalla palautetta
kerätään erityisesti niiltä, joihin lait vaikuttavat.
Lakiklinikalla kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota edistäviltä
yrityksiltä ja yhteisöiltä kysytään, ovatko ne törmänneet lainsäädännön
ongelmiin, mitä ne ovat olleet ja miten ongelmat on ratkaistu.
Samalla klinikka tarjoaa omaa neuvontapalvelua.
– Tällainen toimintatapa on kiinnostava, koska pystymme palvelemaan
alan toimijoita tekemällä lainsäädännön kehittämisen pohjatyötä
yhdessä, sanoo Lakiklinikan juridiikasta vastaava Lexia Asianajotoimiston
lakimies Aleksi Lundén, joka on valittu Lakiklinikan toteuttajaksi.
– Lakiklinikka kuvastaa oivallisesti tämän päivän toimintakulttuuria,
jossa asiakas on keskiössä ja keskustelu avointa. Ympäristöministeriö
saa todellista tietoa esille nousevista ongelmista ja asiakkaat
saavat juridista neuvontaa. Tämäntyyppinen toimintatapa sopisi
laajemminkin liikejuridiikan eri osa-alueille.
Lakiklinikka.fi-palvelu on käytössä tämän vuoden loppuun asti.
Kaikki rakennusalan digitalisaatiota edistävät yritykset voivat olla
Lakiklinikkaan yhteydessä ja kertoa, millaisia haasteita he ovat kohdanneet
esimerkiksi laintulkinnassa ja viranomaistoiminnassa. Mitä
enemmän kysymyksiä ja lakiongelmia neuvontapalveluun tulee, sitä
paremman tuntuman ministeriö saa alan digitalisaatiota hankaloittavista
säännöksistä.
Lakiklinikka.fi on jo kerännyt monenlaisia kysymyksiä, huomioita
ja huolenaiheita. Niistä kaikki eivät suinkaan ole rakentamisen
oikeudellisia kysymyksiä, vaan myös esimerkiksi tekijänoikeudet ja
tietosuoja-asiat mietityttävät. Esiin on noussut myös huoli kehitystä
jarruttavista tekijöistä, kuten avoimuuden puute ja muutosvastarinta
digitalisaatiota kohtaan.
– Myös lain soveltamisessa on epäkohtia, joita on noussut esiin,
sillä esimerkiksi lupakäytännöissä ei aina sovelleta lakia yhtenevästi.
Lisäksi virkamiesprosesseissa on ilmennyt haasteita, eli kaikissa
kunnissa virkamiehillä ei ilmeisesti ole yhtäläisiä valmiuksia viedä
asioita eteenpäin, Lundén kertoo.
– Uusi tietosuoja-asetus ja sen tuomat muutokset ja vaatimukset
esimerkiksi rakennuskohteiden tietojen jakamisessa tai energiatodistusten
hyödyntämisessä ovat nostaneet pintaan useita kysymyksiä.
Kiinteistönvälityspuolelta on noussut esiin, että tämänhetkinen
sääntely ja hyvä välitystapa eivät enää vastaa alan yleisiä edellytyksiä.
Sekin on Lundénin mukaan käynyt selväksi, että lainsäädäntötyössä
pitäisi olla enemmän it-asiantuntijoita mukana.
TEKSTI SUSANNA CYGNEL
Ympäristöministeriö valmistelee kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota
edistäviä lakimuutoksia osana hallituksen kärkihanke KIRA-digiä. Tämän
vuoden loppuun asti jatkuvassa KIRA-digissä etsitään arkea helpottavia
digitalisaation ratkaisuja kiinteistö- ja rakennusalalle.
Lue lisää: Lakiklinikka.fi
PALSTALLA KERROTAAN LIITON OIKEUSPOLIITTISESTA T YÖSTÄ //
TEKSTI SARI KRAPPE L AU S UNN O I S TA
ASIANAJAJALIITON
KANSALAISTEN OIKEUSTURVAA ON LAUSUNTOJA
PARANNETTAVA
Oikeudenkäynneissä asiakkaita
saavat avustaa vain asianajajat,
julkiset oikeusavustajat ja
luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat
(ns. lupalakimiehet),
joiden toimintaa oikeudenkäyntiin
liittyvien asioiden osalta myös valvotaan.
Mutta yleisesti ei ole tiedossa, että muuta
oikeudellista neuvontaa, jota on esimerkiksi
asiakkaan avustaminen testamentin tai
sopimuksen teossa, voi antaa kuka tahansa
juristi – ilman valvontaa.
Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko
Ruohola on asiasta huolissaan.
– Tällä hetkellä on kuluttajan ja yrittäjän
vastuulla hahmottaa ja ymmärtää, millaista
palvelua keneltäkin saa. Asianajajaliitto on
jo pitkään tuonut esiin, että muun muassa
lupalakimiesten toiminnan valvontaa tulisi
kiristää ja nostaa lähemmäksi asianajajien
valvontaa.
Huoli on kuultu, ja oikeusministeriö on
tarttunut asiaan nykyisen lainsäädännön
parantamiseksi.
23.5.
Konkurssilain tarkistamista koskeva mietintö
23.5.
Tavaramerkkilain kokonaisuudistus
16.5.
Verohallinnon ohje Osakkeiden hankintaan
ja luovutukseen liittyvistä asiantuntijapalkkioista
yrityksen tuloverotuksessa
16.5.
Lupalakimieslain muutostarpeita koskeva
arviomuistio
9.5.
Sijoitusrahastolainsäädännön kokonaisuudistus
-työryhmämuistio
3.5.
HE-luonnos huoneistotietojärjestelmää
koskevaksi lainsäädännöksi
2.5.
Rangaistusten oikeasuhtaisuutta koskeva
arviomuistio
Oikeusministeriö selvittää muutostarpeita luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia
koskevaan lainsäädäntöön. Ministeriölle antamassaan lausunnossa
Asianajajaliitto pitää ensiarvoisen tärkeänä, että uudistuksen lähtökohtana on
oikeudenkäyntiasiamiesten valvonnan laajentaminen sekä sitä kautta kansalaisten
oikeusturvan parantaminen.